قرارداد مشترک برای توسعه میدان‌های مرزی ایران و عراق تدوین می‌شود

قرارداد مشترک برای توسعه میدان‌های مرزی ایران و عراق تدوین می‌شود
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی از دور جدید مذاکره با مسئولان نفتی عراق برای دستیابی به یک زبان واحد و مشترک قراردادی خبرداد و گفت: این زبان واحد، همکاری‌ها را بر اساس منافع ملی هر دو طرف در میدان‌های مشترک گسترش می دهد.

 

 

مهدی فکور افزود: بزرگ ترین دستاورد به وجود آمده در مذاکره‌های ایران و عراق در حدود سه سال گذشته این بوده است که هم‌اکنون هر دو طرف مصمم به توسعه همکاری‌ها به ویژه در حوزه میدان‌های مشترک با یکدیگر هستند.

وی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای مهم مذاکره‌های سه سال گذشته ایران و عراق این است که شرکت نفت میسان، یکی از شرکت‌های بزرگ تولید کننده نفت در عراق که همواره طرف مذاکره با شرکت نفت مناطق مرکزی بوده، هم‌اکنون مصمم به ادامه مذاکره‌ها و توسعه همکاری‌ها میان شرکت‌های ایرانی و عراقی است.

فکور تأکید کرد: شرکت نفت مناطق مرکزی هم ‌اکنون به دنبال تنظیم قراردادی است که این قرارداد منافع هر دو طرف را تأمین کند و در چارچوب آن مسائل مشترک دو طرف پیگیری شود؛ خوشبختانه هم‌اکنون دو طرف نسبت به این اقدام به توافق‌هایی رسیده‌اند.

وی ادامه داد: برای تنظیم این قرارداد، عراقی‌ها در مذاکره‌های پیشین، ضمن اعلام شرایط خود، نمونه‌های قراردادی خود را در اختیار ایران قرار دادند تا با بررسی‌های کارشناسی، دوطرف به زبان واحد قراردادی به عنوان معیار عمل در روابط میان دو کشور دست پیدا کنند.

بسترسازی برای همکاری ایران و عراق در توسعه میدان های مشترک

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با بیان این که هم‌اکنون در حال بسترسازی برای توسعه میدان‌های مشترک میان دو کشور هستیم، تأکید کرد: با مشخص شدن چارچوب کار در این بسترسازی، به‌طور قطع می‌توان همکاری در توسعه میدان‌های مشترک را نیز طرح کرد.

وی در باره زمان نهایی شدن و امضای این قرارداد میان مسئولان نفتی ایران و عراق گفت: باید دو طرف در باره مفاد کلی قرارداد یعنی توسعه، سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری و تولید از میدان‌های مشترک به توافق‌های کلی برسند، سپس مصداق‌های آن را مشخص و روی آن کار کنند و پس از آن قرارداد آماده امضا شود.

فکور ادامه داد: البته گروه‌های کارشناسی ایرانی و عراقی تاکنون روی گروهی از مصداق‌ها فعالیت‌هایی کرده‌اند؛ یعنی هر یک از دو طرف، به‌طور مستقل فعالیت‌هایی را روی برخی میدان‌های مشترک در خاک خود به انجام رسانده‌اند؛ از این رو زمانی که چارچوب همکاری مشترک مشخص شود،‌ دو طرف یافته‌های خود را در باره میدان‌ها را به شراکت می‌گذارند.

وی با تأکید بر توجه ویژه وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران به توسعه میدان‌های مشترک با کشور عراق در غرب کشور اظهار داشت: هم‌اکنون اقدام‌های گسترده‌ای روی میدان‌های مشترک در حال انجام است، ضمن آن که بررسی کرده‌ایم که کدام یک از این میدان‌ها را می‌توان در چارچوب همکاری و توسعه مشترک با عراق قرار داد تا منافع ملی را بیشتر تأمین کند.

فکور، از عزیمت هیئت عراقی به ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: در سفر اخیر هیئت ایرانی به عراق، پیشنهادهایی به طرف عراقی ارائه شد و قرار است که عراقی‌ها به این پیشنهادها پاسخ دهند که برای این منظور به زودی به تهران می‌آیند.

اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های مشترک شتاب می‌گیرد

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی تأکید کرد: هم‌اکنون برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران بر شتاب‌دهی به اجرای پروژه‌های بالادستی با هدف افزایش تولید و توسعه میدان‌های مشترک متمرکز شده و در این زمینه، برنامه‌ریزی‌های جامع و اصولی در حال انجام است.

فکور همچنین یادآور شد: وزیر نفت، محور اصلی برنامه پنجم توسعه در صنعت نفت را توسعه میدان‌های مشترک اعلام کرده‌است و در نشست‌های هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، این موضوع با تأکید ویژه دنبال می‌شود.

وی با تأکید بر دغدغه‌های موجود در مجموعه وزارت نفت برای توسعه هر چه سریع‌تر میدان‌های مشترک ایران با کشورهای همسایه اظهار داشت: بر همین اساس اگر قرار است اعتباری به توسعه میدان‌های نفتی و گازی شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران اختصاص یابد، آن شرکت حتما باید این اعتبارها را در ابتدا در میدان‌های مشترک هزینه کند.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی، رویکرد اولویت‌دهی به توسعه و تخصیص منابع به میدان‌های مشترک هم‌اکنون در صدر برنامه‌های همه شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران قرار دارد که از سوی دکتر سید مسعود میرکاظمی ابلاغ و در دستور کار قرار گرفته است.

۹ آبان ۱۳۸۹ ۱۴:۳۲
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۳۲۱