پتروشیمی ایران،‌ به بازار شوک وارد می‌کند؟

پتروشیمی ایران،‌ به بازار شوک وارد می‌کند؟
برخی مقامات عربستانی اعلام کرده‌اند که ورود محصولات پتروشیمی ایران، بازار جهانی را شوک‌زده می‌کند
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادنیوز، آن‌طور که اخیرا برخی شرکت‌های پتروشیمی عربستانی اعلام کرده‌اند، لغو تحریم‌های پتروشیمی منجر به شوک سقوط قیمتی در بازار جهانی می‌شود.

این مسئله درست همان چیزی است که برای نفت و گاز هم پیش‌بینی می‌شد. بسیاری نگران از بازگشت ایران به بازار نفت، گاز و پتروشیمی هستند. از این هراس دارند که ورود محصولات ایران، قیمت‌ها را دستکاری کند.

حالا به نظر می‌رسد که بعد از نفت و گاز، این نگرانی به حوزه پتروشیمی هم رسیده است. آن‌طور که این شرکت‌ها عنوان کرده‌اند، ورود ایران خطری برای افزایش قیمت است. 

با این حال، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی این مسئله را رد کرده و معتقد است که هیچ شوک قیمتی در کار نیست. احمد مهدوی در این رابطه عنوان کرده است که «در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود ۶۰ میلیون تن در سال است که از این میزان تنها ۴۴ تا ۴۵ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید و بخشی از آن به بازار جهانی عرضه می‌شود و پیش‌بینی می‌شود در صورت لغو تحریم‌ها، روند اجرای طرح‌های نیمه کاره پتروشیمی شتاب بگیرد و ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۲۰ میلیون تن افزایش یابد.»

رد صحبت‌ شرکت‌های عربستانی زمانی در صحبت‌های مهدوی خود را نشان می‌دهد که پای صادرات محصولات پتروشیمی در زمان تحریم به میان آید. ‌آن‌طور که مهدوی بیان کرده،‌ ایران حتی در زمان تحریم‌ها نیز به صادرات محصولات پتروشیمی ادامه می‌داد. برهمین اساس است که برداشته شدن این تحریم‌ها، هیچ تاثیری در قیمت و یا نحوه صادرات این محصولات نخواهد داشت.

تنها چیزی که پیش از این از سوی برخی مقامات پتروشیمی عنوان شده بود، کاهش هزینه‌های صادراتی بود که برداشته شدن تحریم‌ها برای حوزه پتروشیمی در پی دارد. 

دبیر کل انجمن کارفرمایی پتروشیمی معتقد است که ایران هیچ شوکی به بازار وارد نمی‌کند. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که حتی در صورت وارد کردن شوک قیمتی به بازار، این به معنای ورود بخشی از محصولات ایران به بازار است که پیش از این از بازار دور مانده بود و به همین دلیل، این مسئله می‌تواند سیکل عرضه و تقاضا را دستکاری کرده و شوک قیمتی را خنثی کند.

پیش از این در حوزه نفت و گاز نیز همین مسئله مطرح می‌شد. با این حال، ایران با کنار گذاشتن موانعی که برای صادرات محصولات پتروشیمی خود داشت، حالا برنامه‌های تازه ای برای بازار جهانی دارد و مشخص نیست که دلایلی که برخی کشورها برای وارد نشدن ایران به این بازار عنوان می‌کنند، بهانه‌ای برای کنار زدن ایران است یا خیر.
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۵۶
تعداد بازدید : ۸۵۴