شوک نفتی ایران چگونه اقتصاد هند را مختل می‌کند

شوک نفتی ایران چگونه اقتصاد هند را مختل می‌کند
یک پایگاه خبری هند طی گزارشی نوشت در صورت بروز اختلال در عرضه نفت ایران و ایجاد شوک نفتی در غرب آسیا، بهای نفت به شدت افزایش خواهد یافت و این اتفاق بیش از همه اقتصاد هند را دچار مشکل می کند.
 

 

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه خبری فرست پست، در صورت بروز اختلال در عرضه نفت ایران و ایجاد شوک نفتی در غرب آسیا، بهای نفت به شدت افزایش خواهد یافت و این اتفاق بیش از همه، می تواند اقتصاد هند را دچار مشکل نماید.

با توجه به اینکه در حال حاضر اقتصاد هند از سه جنبه یعنی، کسری حسابهای جاری، کسری در یارانه سوخت و کسری در بودجه دولتی دچار مشکل است، هر گونه افزایش تنش بین ایران و اسرائیل و متعاقب آن افزایش بهای نفت، می تواند دهلی نو را با مشکلات بسیاری مواجه نماید.

دونکان وولدریج، اقتصاد دان هندی در این خصوص گفت: «هند احتمالا بیش از سایر کشورهای منطقه با ریسک کاهش رشد اقتصادی مواجه خواهد شد.» وی افزود: «شما باید در مورد هرگونه روند افزایش کسری در حسابهای جاری در هند هوشیار باشید.»

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه اظهار داشت، عامل مهمی که می تواند توازن در حساب های جاری را بر هم بزند و کسری حساب های جاری را افزایش دهد، افزایش بهای نفت است. این موضوع می تواند موجب کاهش ارزش پول ملی هند شود.

افزایش بهای نفت در شرایطی که رزرو بانک هند در حال تسهیل مقررات پولی است و بخش صنعت و بازارهای سهام در این کشور روی کاهش نرخ بهره برای احیای رشد اقتصادی حساب ویژه ای باز کرده اند، خبر بدی تلقی شود.

از ابتدای امسال، بهای نفت برنت حدود 20 درصد افزایش یافته و این روند افزایشی همچنان ادامه دارد. به اعتقاد کارشناسان دلیل عمده این افزایش، ناشی از ترس بازار از تهدید ایران در مورد بستن تنگه هرمز است. این تهدید در واکنش به اعمال تحریم های غرب علیه ایران بیان شده است.

هند، بیش از سایر کشورهای آسیایی، نسبت به گسترش فشار ناشی از تورم آسیب پذیر است و از آنجایی که ارتباط مستقیمی بین بهای نفت خام و نرخ تورم در هند وجود دارد، افزایش بهای نفت تاثیر مستقیمی بر اقتصاد هند خواهد داشت.

مقایسه روند فعلی بهای نفت با سال 2011 که قیمت متوسط نفت به حدود 105 دلار در هر بشکه رسیده بود، نشان می دهد که افزایش بهای نفت تاثیر مستقیمی بر شاخص قیمت ها برای مصرف کنندگان دارد. بطور مثال اگر بهای نفت به بشکه ای 130 دلار برسد، شاخص پایه تورم انرژی به 31.4 خواهد رسید.

همچنین کشورهایی که مواد غذایی در سبد مصرفی آنها نقش بیشتری دارند، تاثیر پذیری بیشتری از تداوم افزایش بهای نفت خواهد داشت، و هند از این جهت نیز می تواند در بین آسیب پذیرترین کشورها قرار گیرد.

۹ اسفند ۱۳۹۰ ۱۶:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۰۱۹