راهکار جدید زنگنه برای فروش نفت

راهکار جدید زنگنه برای فروش نفت
صحبت‌های اخیر وزیر نفت نشان از راهکارهای تازه این وزارتخانه برای رویارویی با شرایط پساتحریم دارد.
این مسئله از آن جایی است که برنامه برجام و توافق هسته‌ای آن‌طور که باید خود را در نفت نشان نداده است. وزارت نفت این روزها با سیاست‌های دوگانه‌ای روبروست. در برخی موارد صحبت از بازگشتن به بازار نفت می‌کند و گاهی هم مسئله برداشته شدن کامل تحریم‌ها را به میان می‌کشد که نشان از باقی ماندن راه برای رسیدن به بازارهای جهانی دارد.

آن‌طور که صحبت‌های اخیر وزیر نفت نشان می‌دهد، برنامه دیگری برای این مدت در نظر گرفته شده است. وزارت نفت قصد دارد برنامه‌ای با محوریت فروش مدت‌دار را برای این مدت در نظر بگیرد تا بتواند از دوران میان تحریم‌ها و پساتحریم، گذر کند.

بیژن زنگنه بر همین اساس اعلام کرده که در شرایط تحریمی و در شرایطی که امکان گشایش ال‌سی وجود ندارد، این وزارتخانه ناچار به فروش مدت‌دار نفت است. 

زنگنه در سخنرانی امروز خود در مجلس عنوان کرده که پیش از تشدید تحریم‌ها و بر اساس عرف منطقه پس از گشایش ال‌‌سی مبلغ نفت فروخته شده بین 30 روز تا 60 روز دریافت می‌شد اما بعد از شدت گرفتن تحریم‌ها و طولانی شدن روند انتقال پول به داخل کشور این 30 روز به 90 روز افزایش یافت و در برخی برهه‌ها نیز مبلغ نفت فروخته شده بیش از این زمان در اختیار شرکت خریدار باقی می‌ماند.

وی به این مسئله اشاره کرد که وزارت نفت برای دریافت وجه نفت فروخته شده مجبور بود با استفاده از بانک واسطه پول‌ها را داخل کشور منتقل کند و ناچارا زمان زیادی برای وصول مبالغ ارزی حاصل از فروش نفت طی می‌شد که البته بعد از توافق ژنو بخشی از این مبالغ به داخل کشور باز گشت.

با این حال به نظر می‌رسد که گشایش مدنظر وزیر در این حوزه صورت نگرفته، چرا که هنوز هم نفت ایران با شرایطی که انتظار می‌رفت بعد از توافق هسته‌ای ایجاد شود، به فروش نمی‌رسد. 

با این حال وزیر نفت ابراز امیدواری کرده است که با اجرایی شدن برجام این مشکل مرتفع شود و بر اساس عرف بین‌المللی و شرایط انتقال فروش و صادرات نفت در منطقه زمان طولانی نفت روز تا 180 روزه برای دریافت وجوه نفت کاهش یابد.

راهکار وزیر نفت، چیزی میان تحریم و پساتحریم است. آن‌طور که پیش از این در خبرها عنوان شد، وی دستور تولید ضربتی نفت را صادر کرده بود. هرچند که این صحبت تکذیب و اعلام شد که به زمان دیگری موکول شده است. همه این موارد نشان از تلاش‌های وزارت نفت برای رساندن خود به سطح تولید بازار جهانی دارد. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد در شرایط فعلی وزیر را با چالش تولید و فروش آن روبرو کرده است.
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۵۹
تعداد بازدید : ۷۲۳