نفت در آستانه ورود به کانال 30 دلاری و خطر رشد منفی

نفت در آستانه ورود به کانال 30 دلاری و خطر رشد منفی
در حالیکه قیمت نفت به ۴۱ دلار رسیده و چشم انداز کاهش بیشتر قیمت آن نیز بر بازار سایه افکنده، خطر تشدید رکود اقتصادی در ایران بیش از گذشته احساس می شود.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری الف، کاهش تقاضای جهانی، کاهش رشد چین، ورود ایران به بازار و بهبود تکنولوژی فرکنیگ که هزینه استخراج نفت شل را تا دامنه ۳۰ دلار و کمتر از آن کاهش داده، خطر جدیدی را برای اقتصاد ایران به وجود آورده است.


بنابراین گزارش، اثر دوره ای نفت، همانگونه که در هنگامه افزایش قیمت نفت در دوره محمود احمدی نژاد به افزایش بودجه، رونق ابتدایی و سرانجام بیماری هلندی ختم شد و آثار زیان بار ناشی از آن را به بوجود آورد، می رود که در دوره حسن روحانی نیز با اثر منفی کاهش قیمت بر مخارج دولت، به تشدید رکود در این دوره منجر شود.

کاهش تقاضای دولت ناشی از کاهش قیمت نفت که در سه ماهه پایانی سال گذشته به کند شدن رشد فصلی و نزدیک شدن آن به صفر انجامیده بود، در دو ماهه ابتدایی سال جاری نیز با ثبت مخارج عمرانی صفر بر این روند دامن زد و تنها در خردادماه بوده است که دولت با تزریق حدود دو هزار میلیارد تومان تکانی به آن داده است.

اینک به نظر می رسد با کاهش هرچه بیشتر قیمت نفت، دستاورد ابتدایی رشد که عمدتا در جهش بخش نفت و خودروسازی بروز کرده بود در آستانه ورود به ناحیه خطر دیگری قرار دارد.

دولت امید دارد بتواند با جبران اثر کاهش قیمت نفت از منابع آزاد شده، بخشی از این اثر را کاهش دهد که البته هزینه های خاص خود را خواهد داشت.
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۰۱
تعداد بازدید : ۶۷۹