راه اندازی ١٣ واحد پالایشگاه متعارف گاز و ٧ سکوی دریایی

راه اندازی ١٣ واحد پالایشگاه متعارف گاز و ٧ سکوی دریایی
تعداد ١٣ واحد پالایشگاهی متعارف گاز و ٥ سکوی یک میلیارد فوت مکعبی و دو سکوی ٥٠٠ میلیون فوت مکعبی دریایی از فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی (١٢، ١٥ و ١٦، ١٧ و ١٨) در دولت یازدهم (از مردادماه ١٣٩٢ تا اسفندماه ١٣٩٣) مدار تولید قرارگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا براساس گزارش معاونت امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، تمرکز بر توسعه میدان گازی پارس جنوبی، اتخاذ تمهیدهای لازم و استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود برای افزایش تولید گاز غنی از این میدان مشترک گازی یکی از مهمترین اولویتهای وزارت نفت دولت یازدهم است.

براساس این گزارش، بهره برداری کامل از فاز ١٢ پارس جنوبی که از لحاظ ظرفیت پالایش گاز طبیعی، بزرگترین طرح توسعه این میدان است در اسفندماه ٩٣ صورت گرفت.

شایان ذکر است که در اجرای طرح مذکور ٦٧ درصد ارزشی کار شامل ساخت، نصب و راه‌اندازی کامل همه عرشه‌ها و تمام لوله گذاریهای دریایی و بخشهای عمده کارهای پالایشگاه توسط پیمانکاران ایرانی به انجام رسیده است.

در سال ١٣٩٣ علاوه بر فاز ١٢ که با ظرفیت پالایشی حدود ٧٥ میلیون مترمکعب در روز گاز در مدار تولید است، فازهای ١٥ و ١٦ با ظرفیت پالایشی حدود ٤٠ میلیون مترمکعب در روز و فازهای ١٧ و ١٨ با ظرفیت پالایشی حدود ٣٨ میلیون مترمکعب در روز جمعاً با ظرفیت پالایشی بیش از ١٥٠ میلیون مترمکعب در روز گاز در مدار تولید  هستند. 

آخرین دستاوردها در توسعه میدان گازی پارس جنوبی که در این مدت انجام شده شامل تعداد ١٣ واحد پالایشگاهی متعارف گاز و ٥ سکوی یک میلیارد فوت مکعبی و دو سکوی ٥٠٠ میلیون فوت مکعبی دریایی از فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی (١٢، ١٥ و ١٦، ١٧ و ١٨) در مدار تولید قرارگرفته است.

براساس این گزارش، افتتاح بخشی از خط لوله دهم و ٢ ایستگاه برای انتقال گاز تولیدی فازهای جدید پارس جنوبی به مناطق شمالی کشور و تامین ٢,٥ میلیون تن ورق عریض برای تولید لوله موردنیاز این خطوط از دیگر اقدامهای دولت یازدهم از ابتدای دولت یازدهم تا سال ٩٣ است.

۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۸۱۱