ساخت فاز دوم بخش پاکستانی خط لوله ایران-پاکستان کلید خورد

ساخت فاز دوم بخش پاکستانی خط لوله ایران-پاکستان کلید خورد
بنا بر اعلام معاون وزیر نفت پاکستان، فاز دوم ساخت بخش پاکستانی خط لوله واردات گاز از ایران آغاز شد.
به گزارش پایگاه اینترنتی بیزینس رکوردر، اعجاز گوادری، معاون وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان روز گذشته (13 اسفند) همچنین گفت: 17 شرکت پیشنهادهای خود را برای حضور در مناقصه ساخت بخش پاکستانی خط لوله واردات گاز از ایران اعلام کرده‌اند.

وی افزود: هنوز قرارداد ساخت بخش پاکستانی خط لوله گازی ایران-پاکستان به هیچ شرکتی واگذار نشده است.

گوادری اظهار کرد: شرکت‌های علاقه‌مند پس از انجام شروط لازم، نخست امور مالی را تنظیم می کنند پس از آن، قرارداد ساخت این خط لوله به آنها واگذار خواهد شد. 

وی با بیان این که پاکستان خواهان تکمیل این پروژه گازی تا سال 2014 است، اظهار کرد: سال گذشته میلادی قرارداد مربوط به مطالعه و امکان سنجی ساخت این خط لوله به یک شرکت آلمانی واگذار شده بود.

یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان نیز اعلام کرد کشورش با در نظر گرفتن منافع خود درباره خط لوله گازی ایران-پاکستان تصمیم می‌گیرد و در برابر هرگونه فشار در این رابطه مقاومت می کند.

وی افزود: پاکستان روابط خود با دیگر کشورها از جمله ایران را با در نظر گرفتن منافع خود برقرار می‌کند.

دولت پاکستان پیش تر قرارداد 55 میلیون دلاری مطالعه و امکان سنجی خط لوله گازی ایران-پاکستان را به موسسه مشاوره مهندسی آی.ال.اف آلمان واگذار کرده بود.

عاصم حسین، وزیر نفت پاکستان پیش تر گفته بود: مناقصه برای ساخت خط لوله واردات گاز از ایران در روزهای 15 یا 16 اسفند برگزار خواهد شد.

پاکستان حدود 700 کیلومتر از خط لوله ایران-پاکستان را در مرزهای خود خواهد ساخت و ایران نیز 300 کیلومتر از این خط لوله را از ایرانشهر به مرزهای پاکستان در بندر چابهار مرتبط خواهد کرد.

طبق قرارداد، ایران از فروردین 1393 (2014 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب و سالانه 7.8 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر می کند.

۱۴ اسفند ۱۳۹۰ ۱۱:۱۱
تعداد بازدید : ۱,۰۰۷