سهم ایران در میدان گازی شاه دنیز آذربایجان افزایش می یابد

سهم ایران در میدان گازی شاه دنیز آذربایجان افزایش می یابد
رییس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و آذربایجان از تمایل تهران برای افزایش سهم خود در طرح توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایرنا، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان را برعهده دارد، در گفتگو با خبرگزاری ترند آذربایجان، افزود: مذاکرات بر سر افزایش سهم ایران در طرح توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز آذربایجان با طرف آذربایجانی در حال انجام است.
وی اظهار داشت: شرکت ملی نفت ایران هم اکنون یکی از سهامداران پروژه توسعه میدان گازی شاه دنیز است و ما هم اکنون در حال مذاکره برای افزایش سهم خود در این طرح هستیم. شرکت ملی نفت ایران در این پروژه ١٠ درصد سهم دارد.
مهدی محتشمی رییس دبیرخانه مشترک ایران و آذربایجان پیشتر به خبرگزاری ترند گفته بود: خط لوله ترانس آدریاتیک (تاپ) می تواند مسیری مطمئن برای صادرات گاز ایران به اروپا باشد.
خط لوله گازی تاپ نیز به طول ٨٠٠ کیلومتر قرار است در سال ٢٠١٧ به بهره برداری برسد و سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب گاز حوزه دریای خزر را به اروپا صادر کند.
حداکثر ظرفیت انتقال گاز با این خط لوله ٢٠ میلیارد مترمکعب خواهد بود.
شرکت اکسپو سوئیس (AXPO) و شرکت استات اویل نروژ هر یک با 42.5 درصد و شرکت یی او ان روهرگاز آلمان با ١٥ درصد از سهامداران ساخت خط لوله تاپ به شمار می روند.
رییس دبیرخانه مشترک ایران و آذربایجان پیش تر گفته بود: ایران در حال بررسی مسیرهای مختلف تأمین گاز به دیگر کشورهاست و خط لوله ترانس آدریاتیک (تاپ) یکی از این مسیرهاست.
وی تصریح کرده بود: ایران در حال مذاکرات اولیه با آذربایجان است و تاکنون توافقهایی نیز در این زمینه انجام شده است.
محتشمی پور همچنین عنوان کرده بود: تهران و باکو زمینه های مشترک بسیاری برای همکاری در بخشهای نفت و گاز دارند و صادرات گاز از ایران به نخجوان، مشارکت ایران در خطو لوله ترانس آدریاتیک (تاپ) و خط لوله گازی ترانس آناتولین (تاناپ) و نیز همکاری در پروژه هایی در دریای خزر از جمله این همکاری ها است.
خط لوله گازی ترنس آناتولین (تاناپ) قرار است تا اواسط سال ٢٠١٨ میلادی، سالانه ١٦ میلیارد مترمکعب گاز فاز دوم میدان شاه دنیز واقع در بخش آذری دریای خزر را به اروپا ترانزیت کند.
خط لوله یکهزار و ٨٥٠ کیلومتری (1.150 مایلی) تاناپ از مرز ترکیه با گرجستان به سمت یونان امتداد دارد و کلیدی برای کاهش وابستگی ترکیه به گاز روسیه به شمار می رود.
آنکارا سال ٢٠١٤ میلادی سهم خود را از خط لوله گازی تاناپ به ٣٠ درصد افزایش داد و شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) و شرکت بی پی به ترتیب ٥٨ و ١٢ درصد باقیمانده سهام این خط لوله را در اختیار دارند.
میدان شاه دنیز نیز بوسیله کنسرسیومی متشکل از شرکتهای بی پی، استات اویل نروژ و سوکار توسعه یافته است.
برآورد می شود که میدان شاه دنیز دارای 1.2 تریلیون تا ١.٥ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی باشد.
فاز نخست میدان شاه دنیز از سال ٢٠٠٦ در حال تولید است، در حالی که انتظار می رود گاز فاز دوم این میدان تا سالهای ٢٠١٩ و ٢٠٢٠ به اروپا برسد.
۱ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۳۴
تعداد بازدید : ۵۱۵