مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی: نظام جایگاه داری کشور روزآمد نیست/ وظیفه شرکت پخش فرآورده های نفتی تامین سوخت است نه سوخت رسانی

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی: نظام جایگاه داری کشور روزآمد نیست/ وظیفه شرکت پخش فرآورده های نفتی تامین سوخت است نه سوخت رسانی
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در رابطه با وضعیت جایگاه های کشور گفت: علیرغم اینکه 3300 جایگاه وابسته به بخش خصوصی در کشور وجود دارد، یک شهروند در تهران باید بیش از پنج کیلومتر طی کند تا به یک جایگاه برسد درحالیکه در کشورهای منطقه یک راننده به فاصله 300 تا 400 متری به پمپ بنزین می رسد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار خبرگزاری موج، سید اسدالله احمدی نژاد مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ضمن با اشاره به این مطلب که نظام جایگاه داری کشور روزآمد نیست، گفت: علیرغم اینکه 3300 جایگاه متعلق به بخش خصوصی است ولی از آنجا که شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در امور تصدی گری فعالیت می کند، طبق اصول مشتری مداری از سالهای گذشته فرآیندی را تحت عنوان طرح درجه بندی پیش بینی کرده بود و در این درجه بندی فاکتورهای مختلفی مدنظر قرار گرفته است که یکی از مهمترین موارد آن نوسازی جایگاه و ارائه خدمات مطلوب به مشتریان بود.
وی افزود: نکته مهم اینجاست که همه این تلاشها و زحمات به این دلیل انجام می شود و بار مالی هنگفتی را بر دوش دولت می گذارد که ما یک نظام و سیستم جایگاه داری روزآمد در اختیار نداریم. در کشور پاکستان یک پنجم کشور ما اتومبیل وجود دارد اما پنج برابر کشورمان جایگاه دارد. در ترکیه سرانه اتومبیل مانند ایران به ازای هر هزار نفر 131 اتومبیل است اما شش برابر کشور ما جایگاه دارد. این نشان دهنده این موضوع است که به جای اینکه به سمت روزآمدسازی تکنولوژی برویم باید ابتدا باورهایمان را که هنوز در همان 80 سال پیش مانده است، روزآمد کنیم.

وظیفه اصلی سوخت رسانی بر عهده نهادهای شهری و بین شهری است
این عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران ادامه داد: یک شهروند در یک کلانشهری مانند تهران باید بیش از پنج کیلومتر طی کند تا به یک جایگاه برسد این در حالیست که حتی در کشورهای منطقه هم یک راننده هر زمان اراده کند به فاصله 300 تا 400 متری به پمپ بنزین می رسد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا در این حوزه روزآمد نشده ایم، گفت: چون کماکان سنتی فکر می کنیم و معتقدیم وزارت نفت و شرکت ملی پخش وظیفه سوخت رسانی دارند این در حالیست که، وظیفه اصلی این سیستم ها تامین سوخت است و وظیفه اصلی سوخت رسانی بر عهده نهادهای شهری مانند شهرداری و بین شهری مانند وزارت راه و شهرسازی است. بنابراین به دلیل اینکه مسوولان شهری وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند، نظام جایگاه داری در کشور دچار چالش شده است.
احمدی نژاد خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه برخلاف سایر کشورهای دنیا جایگاه داران ما تنها منبع درآمدشان فروش فرآورده های نفتی است. این در حالیست که شرکت ملی پخش حتی مجوز مجلس را برای 10 درصد تجاری شدن فضای جایگاه ها گرفت اما شهرداری برای همین 10 درصد عوارضی تعیین کرد که برای هیچ جایگاه داری توجیه اقتصادی نداشت. در حالی که به هیچ وجه چنین اقداماتی از وظایف شرکت ملی پخش نیست.
وی تاکید کرد: بنابراین با تغییر رویکرد در تمامی سطوح پخش و توزیع فرآورده های نفتی، دیگر احتیاج به هیچ نظارت دولتی و تحمیل هزینه ارتقای کیفیت بر دوش دولت نیست چرا که، در چنین شرایطی جایگاه دار در می یابد با ارائه خدمات بهتر به مشتریان است که سود بیشتری نصیبش می شود.

36 سامانه نرم افزاری در راستای تحقق مشتری مداری
احمدی نژاد در رابطه با وضعیت به روز رسانی جایگاه های بنزین کشور گفت: بحث به روزرسانی در همه مقولات یک تعریف مشخص دارد. در بحث جایگاه ها هم با توجه به اینکه در راستای خدمات رسانی عمومی فعالیت می کند، از نظر دانش فنی معمولا این به روزرسانی در دو مقوله نرم افزاری و سخت افزاری تعریف می شود.
وی افزود: در هر دستگاه پمپ بنزین هزاران قطعه وجود دارد و به دلیل کاربری مشخصی که دارند، به روزرسانی چیزی است باید به صورت اجتناب ناپذیر انجام بگیرد. اما، آنچه که اغلب در حوزه به روز رسانی مد نظر قرار می گیرد بحث سامانه هوشمند است.
احمدی نژاد با بیان این مطلب که آنچه مد نظر ماست اقدامات سخت افزاری است که به آن نوسازی می گویند و نه به روزرسانی، تصریح کرد: نوسازی به صورت متداول باید هر پنج سال یکبار در کشور صورت بگیرد. با توجه به گستردگی شرکت پخش فرآورده های نفتی در سراسر کشور که در حال حاضر، در 37 منطقه و 230 ناحیه فعالیت می کند، دیگر تصور اینکه بخواهیم نقل و انتقال فرآورده ها و امور مربوط به آنها را به صورت دستی انجام بدهیم وجود ندارد. از این رو، در بخش IT این شرکت 36 سامانه نرم افزاری در حوزه انبار، خرید و فروش، تجارت آسان، سامانه فروش مرزی، فروش سوخت های هوایی و ... با تراکنش های این سامانه جابجا می شوند.
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خاطرنشان کرد: در این شرکت دولتی 75 درصد متوسط فروش فرآورده های نفتی کشور از طریق سامانه اینترنتی خرید و فروش می شود. با توجه به اینکه عمر سامانه های نرم افزاری سه سال است و از آنجا که در مدت سه سال در خواست ها و مطالبات جدیدی مطرح می شود و این درخواست ها چه درون سازمان و چه بیرون از آن باید مدنظر قرار بگیرد، روزآمدسازی عملیات از جمله مباحثی است که توسط تیم بزرگی در سطح ستاد و مناطق صورت می گیرد.
احمدی نژاد با بیان این مطلب که آنچه در نگاه اول از یک سامانه نرم افزاری انتظار می رود، تسهیل ارتباط با مشتری و انجام عملیات و به دنبال آن کاهش حضور فیزیکی نیروی انسانی و به حداقل رساندن خطاهای انسانی است، گفت: فعالیت هرکدام از سامانه هایی که به آنها اشاره شد بر حسب نوع کاربری که دارند متفاوت است، سامانه پرداخت کرایه سالانه 1200 میلیارد تومان پرداخت کرایه را مدیریت می کند، پرداخت کارمزد 800 میلیارد تومانی جایگاه ها هم به همین صورت انجام می گیرد.
وی بیان کرد: تراکنش و جابجایی موجودی انبارها، مصرف روزانه 250 میلیون لیتر و جابجایی 380 میلیون لیتر فرآورده در روز وقتی در 80 انبار موجود در کشور لحاظ می کنیم متوجه می شویم که بار سنگینی بر دوش سامانه ها قرار گرفته است. ضمن اینکه مقوله حمل و نقل بنزین و نفت و گاز مربوط به سامانه هوشمند و بقیه امور مربوط به انبارهاست. 
۱ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۴۰
تعداد بازدید : ۵۸۲