گسترش همکاری ایران و آفریقای جنوبی در بخش انرژی

گسترش همکاری ایران و آفریقای جنوبی در بخش انرژی
دکتر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، عصر دیروز(شنبه 13 اسفند) با دیپو پیترز، وزیر انرژی آفریقای جنوبی، دیدار و درباره راه های گسترش روابط میان دو کشور با یکدیگر گفت و گو کردند.
 

به گزارش شانا به نقل از اداره کل اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه، وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به سابقه بسیار خوب روابط ایران و آفریقای جنوبی به عنوان دو کشور انقلابی و ضداستعماری اظهارکرد: ایران و آفریقای جنوبی به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم آپارتاید، دارای روابطی بسیار خوب در همه زمینه ها بوده اند و مردم و دولت ایران در همه شرایط به ویژه دوران سخت مبارزه، در کنار مردم آفریقای جنوبی و رهبران این کشور بودند.

دکتر صالحی با اشاره به سیاست شتابزده و منفعت طلبانه برخی قدرت های استبکاری در بی توجهی به منافع و مصالح ملت های بزرگ و مستقل گفت: مردم آفریقا طعم تلخ این فشارهای سیاسی و اقتصادی را چشیده اند.

وی افزود: دولت و مردم ایران نیز در طول سی سال گذشته با پشتوانه حمایت های مردمی که با مشارکت گسترده مردم در نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، بار دیگر در مقابل چشم جهانیان بروز و ظهور یافت، همچنین با حفظ استقلال سیاسی در عرصه نظام بین المللی نه تنها توانسته است این فشارها و تحریم ها را مدیریت کند، بلکه از آن به عنوان فرصتی برای پیشرفت و خودکفایی بهره برداری کرده است.

دکتر صالحی تصریح کرد: هزینه این گونه تحریم ها و فشارهای اقتصادی بیشتر متوجه مردم در کشورهای غربی شده است که در شرایط سخت بحران اقتصادی به سر می برند.

وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد با تداوم رایزنی میان مسئولان دو کشور، شاهد گسترش روابط به ویژه در بخش های اقتصادی و استمرار تاثیرگذاری دو کشور در قالب مجموعه های بزرگ بین المللی همچون جنبش عدم تعهد در عرصه روابط بین المللی باشیم.

دیپو پیترز، وزیر انرژی آفریقای جنوبی، نیز ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر سیاست مستقل کشورش بر علاقه و عزم و اراده مردم و مسئولان آفریقای جنوبی برای استمرار و توسعه روابط و همکاری ها با ایران به ویژه در حوزه های اقتصادی و صنعتی تاکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با تداوم دیدارها و رایزنی ها و اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولان ذیربط در دو کشور، شاهد آسان سازی و شتاب گیری در اجرای این روند باشیم.

۱۴ اسفند ۱۳۹۰ ۱۱:۱۲
تعداد بازدید : ۹۹۴