مذاکرات وزیر نفت با هیئت اقتصادی کره جنوبی آغاز شد

مذاکرات وزیر نفت با هیئت اقتصادی کره جنوبی آغاز شد
دیدار و گفتگوی بیژن زنگنه، وزیر نفت با وزیر زیرساخت و حمل ‌ونقل کره‌جنوبی و هیئت همراه از دقایقی پیش آغاز شد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دیدار و گفتگوی رسمی بیژن زنگنه، با هئیت اقتصادی کره جنوبی به سرپرستی ایل هو یو، وزیر زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی دقایقی پیش و در نخستین ساعات کاری امروز (یکشنبه، یکم شهریورماه) آغاز شد. 
 
کره جنوبی که پس از ژاپن، به عنوان دومین کشور از شرق آسیا پس از توافق ایران و ١+٥ خود را به تهران رسانده است، پیش از سفر به ایران برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری اعلام آمادگی کرده است. 
 
به گزارش شانا، ایران سومین بازار بزرگ صادراتی کره جنوبی در خاورمیانه محسوب می شود. صادرات کالای این کشور به ایران در سال ٢٠١١ به ٦ میلیارد دلار رسید اما با شدت گرفتن تحریمها رابطه تجاری دو کشور به سردی گرایید. 
 
ارزش مبادلات غیرنفتی دو کشور در سال ٢٠١٣ معادل ٤,١ میلیارد دلار بوده است. از این میزان ٣٦٠ میلیون دلار صادرات ایران به جمهوری کره و ٣.٨ میلیارد دلار واردات از کره صورت گرفته است. با احتساب صادرات نفت خام، حجم تجارت دو کشور به ٩.٢ میلیارد دلار بالغ می‌شود. 
 
کره جنوبی در ماه مه سال ٢٠١٥ میلادی - اردیبهشت و خردادماه سال ٩٤ - روزانه ١٢٨ هزار و ٤١ بشکه نفت خام از جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است. 
 
بر اساس این گزارش، هیئت کره جنوبی پس از هیئتهای سیاسی - اقتصادی کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن به عنوان پنجمین هیئت اقتصادی است که پس از توافق ایران و ٥+١ به تهران آمده و برای توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری با ایران اعلام آمادگی می کند. 
 
کره جنوبی اکنون دارای اقتصاد توسعه‌یافته چندین هزار میلیارد دلاری است و یکی از اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) است و توسط بانک جهانی جزو اقتصادهای دارای درآمد زیاد، و از دیدگاه صندوق بین‌المللی پول به‌عنوان یکی از اقتصادهای پیشرفته طبقه‌بندی شده است. همچنین سئول، پایتخت این کشور، یکی از ١٠ شهر برجستهٔ اقتصادی و مالی جهان است. کره جنوبی باوجود کمبود منابع طبیعی و دارا بودن کمترین مساحت در میان کشورهای گروه ۲۰، یکی از اقتصادهای نیرومند دنیا تلقی می‌شود. اقتصاد کره جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و سیزدهمین در دنیاست. 
۱ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۳۸
تعداد بازدید : ۴۹۰