مدیرعامل بانک صنعت و معدن اعلام کرد: آمادگی برای مشارکت بیشتر در طرحهای توسعه ای پتروشیمی

مدیرعامل بانک صنعت و معدن اعلام کرد: آمادگی برای مشارکت بیشتر در طرحهای توسعه ای پتروشیمی
مدیرعامل بانک صنعت و معدن ازآمادگی این بانک برای مشارکت بیشتر در توسعه صنعت پتروشیمی خبر داد.

 به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن امروز (یکشنبه ـ یکم شهریورماه) در آستانه هفته دولت آخرین دستاوردهای این بانک رادر یخشهای مختلف تشریح کرد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در پاسخ به پرسش خبرنگار شانا درباره وضع سرمایه گذاریهای این بانک در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: در نیمه دوم امسال پتروشیمی های لرستان و مهاباد  که با تامین مالی این بانک ساخته شده اند وارد مدار تولید خواهند شد و هرکدام از این طرحها ٢٣٣ میلیون یورو اعتبار دریافت کرده اند.

وی افزود: گشایش اعتبار ٢١٠ میلیون یوروئی پتروشیمی ایلام نیز محقق شده است و با وجود تحریم موفق شدیم به تعهد خود با پیگیریهای فراوان عمل کنیم.

افخمی با بیان این که تامین مالی پتروشیمی مسجدسلیمان که ٥٦٠ میلیون دلار است تحقق یافته است، گفت: امسال دو پرداخت یکصد میلیون دلاری را متعهد شده ایم که یک قسط آن به طور کامل پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: با شروع به کار این مجتمع پتروشیمی اشتغالزایی مطلوبی ایجاد خواهد شد و اکنون نیز ٧٣٢ نفر در سایت مشغول به کار هستند.

 افخمی افزود: شرکتهای خارجی بسیاری از کشورهای مختلف برای همکاری در دوران پساتحریم در بخش پتروشیمی ابراز علاقه کرده و در پی مشارکت با این بانک برای تامین مالی طرحهای توسعه ای در صنعت پتروشیمی هستند و از جمله می توان به کشورهای آسیای جنوب شرقی اشاره کرد.

وی افزود: در حالی که سهم بانک صنعت و معدن از کل سپرده های مجموعه ١٢ بانک بزرگ کشور، تنها ١,١ درصد است، سهم تسهیلات اعطایی ما در سال گذشته معادل ٤.٣ درصد مجموعه این ١٢ بانک بوده است.

وی گفت: همچنین، سهم تسهیلات این بانک به بخش صنعت و معدن در سال مالی گذشته، معادل ١٥,٢ درصد بوده که رقمی بسیار چشم افساست.

افخمی با بیان این که ١٦ درصد سهم سپرده های ١٢ بانک بزرگ کشور متعلق به بانکهای توسعه ای کشور شامل بانک کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، توسعه صادرات و بانک صنعت و معدن است، سهم میزان تسهیلات اعطایی این پنج بانک از مجموعه تسهیلات پرداختی را معادل ٣٤ درصد اعلام کرد و افزود: این در حالی است که تنها ١٦ درصد جذب سپرده های ١٢ بانک بزرگ کشور در بانکهای توسعه ای انجام شده است.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن با اشاره به جایگاه بانکهای توسعه ای در دنیا، کفایت سرمایه این گونه  بانکها را بالاتر از ١٤ درصد عنوان کرد در حالی که در ایران این رقم حداکثر ٨ تا ١٠ درصد است.

وی با بیان این که میزان سرمایه بانکهای توسعه ای خارجی  ٥ تا ١٨ میلیارد دلار است، این رقم را در ایران، کمتر از یک میلیارد دلار عنوان و ابراز امیدواری کرد که با گشایشهای ایجاد شده بعد از توافق ژنو، در سالهای آینده، این رقم برای بانکهای داخلی دست کم تا پنج میلیارد دلار افزایش یابد.

افخمی گفت: اقدام دیگری که در چارچوب شرائط پساتحریم برنامه ریزی شده، برقراری ارتباط با ٤٠ بانک کارگزار در سطح دنیاست که تاکنون با بیش از ٥٠ درصد آنها ارتباط کاری برقرار شده و آماده سازی لازم صورت گرفته و اطلاعات دوطرف نیز روزآمد شده است.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن با اشاره به این‌که  بخشی از صنایع کوچک زیر ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند، اظهار کرد: برآورد‌های ما نشان می‌دهد که برای راه‌اندازی حدود هفت هزار واحد که به لحاظ پیشرفت فیزیکی بالای ٨٠ درصد قرار دارند، حدود ١٣٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت این تامین مالی حدود ١٧ هزار شغل ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: برای واحد‌هایی که در حال حاضر در صنایع کوچک زیر ٤٠ درصد ظرفیت کار می‌کنند، اگر قرار باشد این تعداد را که به حدود ١٥٠٠ واحد می‌رسند، برای افزایش ظرفیت کار تا ٦٥ درصد تامین مالی کنیم به حدود ٣٥٠٠ میلیارد تومان منابع لازم است، اما در صورت تامین سرمایه در گردش این واحد‌ها نزدیک به ٢٣ هزار شغل علاوه بر شغلهای موجود ایجاد خواهد شد.

به گفته مدیرعامل بانک صنعت و معدن با رقمی میان ٤٥٠٠ تا ٥ هزار میلیارد تومان نزدیک به ٤٠ هزار شغل در صنایع کوچک ایجاد می‌شود که در حال مذاکر‌ه با بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و دیگر بخشهای مربوطه برای این موضوع هستیم.

تسویه ٤٠٠ میلیون یورو بدهی ارزی

افخمی درباره برنامه‌های بانک صنعت و معدن بعد از برجام توضیح داد: از اواخر سال گذشته کارگروهی در این زمینه در بانک ما تشکیل شد و سناریوهای مختلفی بررسی و به طور متوازی کار شروع شده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن ادامه داد: این در حالی است که در مورد تسویه بدهیهای ارزی اقدامات قابل توجهی داشته و توانسته‌ایم از ابتدای دولت و در طول ٢٠ ماه گذشته تاکنون از حدود ٤٠٠ میلیون یورو بدهی معوقی که برای بانک وجود داشت، ٨٠ درصد آن را تسویه کنیم. مابقی بدهی ارزی ما نیز آماده تسویه شده و فقط باید شرائط پرداخت آن تعیین شود.

۱ شهریور ۱۳۹۴ ۱۵:۳۳
تعداد بازدید : ۴۴۹