رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد اتاق بازرگانی ایران و انگلستان تسهیل کننده روابط اقتصادی دو کشور/ حضور بورس انگلیسی‌ها در ایران

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد اتاق بازرگانی ایران و انگلستان تسهیل کننده روابط اقتصادی دو کشور/ حضور بورس انگلیسی‌ها در ایران
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در شرایط گذشته علی‌رغم تمایل ها به دلیل شرایط موجود امکان برقراری ارتباط وجود نداشت اما در حال حاضر این روابط تسهیل شده و عمدتا روابط بانکی و بیمه‌ای و حمل و نقل میان ایران و انگلستان ایجاد خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عصر دیروز فیلیپ هامون  وزیر امور خارجه انگلیس به همراه هیئت همراه خود در بانک مرکزی حضور یافت و با ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به گفت و گو پرداختند.

در همین راستا ولی الله سیف اظهار داشت: تجربیات مثبتی دارد که میتواند به سرعت موجب افزایش روابط دو کشور شود زیرا در گذشته هم بانک های انگلیسی در ایران فعالیت داشتند و هم بانک‌های ایرانی در لندن شعباتی داشت.ما چهار بانک ایران در لندن داشتیم که پس از تحریم فعالیت های آنها محدود شد اما به نظر می‌رسد با شروع فعالیت های بانک ملی و pip زمینه برای فعالیت سایر بانک‌ها ایجاد خواهد شد.

وی افزود: شهر لندن مرکزیت مالی دارد و می تواند طبق تجربات گذشته برای ما موثر باشد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در شرایط گذشته علی‌رغم تمایل ها به دلیل شرایط موجود امکان برقراری ارتباط وجود نداشت اما در حال حاضر این روابط تسهیل شده و عمدتا روابط بانکی و بیمه‌ای و حمل و نقل میان دو کشور ایجاد خواهد شد.

سیف اظهار داشت: نهادی به عنوان اتاق بازرگانی ایران و انگلستان وجود دارد که به نظر میرسد تجربیات این اتاق می‌تواند در تسهیل روابط دو کشور تاثیر به سزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم بانک ملی و pip آمادگی حضور در این کشور و ایجاد روابط دوباره را دارد. 

سیف گفت: در شرایط حاضر که  دو سال از  شروع فعالیت دولت جدید می‌گذرد، فعالیت‌های اقتصادی کشور شرایط با ثباتی دارد که علی‌رغم تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود دستاوردهای مثبتی داشته‌ایم.

وی توضیح داد: یکی از قدم‌های سریع برای تقویت روابط بانکی کاهش بروکراسی‌های موجود و سرعت عمل در رفع این مشکلات است و به نظر می‌رسد زمینه‌ها و پتانسیل موجود در اقتصاد ما می‌تواند به تسهیل این موضوع کمک به سزایی داشته باشد و در شرایط جدید با توجه به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور ما استقبال از سرمایه گذاران انگلیسی با توجه به ظرفیت موجود وجود دارد. 

سیف با بیان اینکه منابع انسانی متخصص و ظرفیت‌های منطقه‌ای شرایط مثبتی را ایجاد کرده که به نظر من اگر زمینه‌های سرمایه‌گذاری در کشور جا به جا شود تاثیر مثبتی خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد: شروع مجدد کار بانک‌های ما نیازمند یک فرآیند و اقدام جدی است.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: به عنوان مثال می‌توان به نرخ تورم به هنگام شروع کار دولت اشاره داشت که بالای 40 درصد بود اما در حال حاضر حدود 15 درصد است علاوه بر این می‌توان به ثبات در بازار ارز کشور اشاره داشت که طی این سال‌ها توانسته ثبات قابل توجهی داشته باشد و توجه به این نکته ضروری است که یکی از پیش نیازهای سرمایه‌گذاری پیش‌بینی درست اقتصاد است که خوشبختانه ثبات در اقتصاد این امکان را به سرمایه گذار می‌دهد تا آینده اقتصاد کشور را پیش‌بینی کند.

سیف ادامه داد: یکی از پیش نیازهای ارتباطات بانکی عملیاتی شدن تفاهم بود  که مطمئنا پس از آن اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی در خصوص مقررات حضور بانک‌های خارجی در کشور اظهار داشت: از جلمه این موارد می‌توان به عدم وجود محدودیت فعالیت بانک‌های خارجی در مناطق آزاد اشاره داشت و یا فعالیت مستقل آنها در سرزمین اصلی  به عنوان نمایندگی و یا شعبه ای مستقل.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به زمینه‌های علاقه‌مندی که وجود دارد یک هیئت ایرانی و انگلیسی تعیین خواهد شد تا روابط بیشتر و شرایط لازم ایجاد شود و بنابر تجربه من طی سال‌های گذشته اگر در زمینه‌های بانکی، بیمه‌ای ارتباط و زمینه فعالیت ایجاد شود بازخورد مثبتی خواهد داشت.

سیف در پایان تاکید کرد:خوشبختانه کمیته‌های مسئولی را تشکیل داده‌ایم تا روند حرکت اقتصاد را زیر نظر داشته باشد زیرا شرایط جدید از یک سو و ارتباطات بین المللی از سویی دیگر این زمینه را ایجاد می‌کند که تصویر اقتصادی ما متفاوت از گذشته باشد.

علاقه موسسات اقتصادی برای حضور در ایران

برهمین اساس، در ادامه این نشست فیلیپ هاموند وزیرامور خارجه انگلیس در دیدار گفت: یکی از مسائلی که مایل به آگاهی از آن هستم چالش‌هایی است که ایران بعد از رفع تحریم‌ها با آن مواجه خواهد شد و اقداماتی که در سطح اقتصاد کلان خواهد داشت.

هاموند با بیان اینکه مایل به برقراری ارتباط بین بورس لندن و بورس تهران هستیم، گفت: بانک‌های اروپایی بخصوص انگلیس که با جریمه‌هایی از سوی بانک‌های آمریکایی مواجه هستند که برهمین اساس برای از سرگیری روابط ‌بانکی با احتیاط و سختی‌های زیادی مواجه هستیم که گام اول ایجاد این ارتباط سرمایه‌گذاری برای تسهیل روابط تجاری، اقتصادی و روابط بروکراتیک و رگولاتوری مشخص شود.

هاموند با بیان اینکه با رفع تحریم‌ها بخش زیادی از موانع مالی و بانکی برطرف می‌شود، گفت:‌ بر این اساس ما با همتایان خود در اتحادیه اروپا و آمریکا در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم کار خود را بعد از تحریم‌ها آغاز کنیم. 

وی در پایان تاکید کرد: ایران موفق به به مدیریت کلان اقتصاد خود شده است و می تواند با مدیریت دارایی های مسدود شده که حجم قابل توجهی دارد می تواند موجب افزایش علاقه موسسات اقتصادی برای سرمایه گذاری در ایران خواهدشد.
۲ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۱۶
تعداد بازدید : ۴۱۵