روزنامه انگلیسی گاردین: صادرات نفت ایران به بازار اروپا افزایش یافت

روزنامه انگلیسی گاردین: صادرات نفت ایران به بازار اروپا افزایش یافت
روزنامه انگلیسی گاردین از افزایش ورود نفت ایران به بازار مدیترانه طی دو هفته اخیر خبر داد و نوشت به نظر می رسد تاثیرگذاری تحریم نفتی اروپا علیه ایران بیش از پیش با تردید مواجه شده است.
 

 

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از گاردین، با افزایش خرید نفت از ایران، تاثیر گذاری تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه این کشور بیش از پیش با تردید مواجه شده است.

افزایش فروش نفت ایران علیرغم تحریم ها در حالی است که قرار بود این تحریم ها، از درآمد های نفتی دولت ایران بکاهد.

بر اساس جدیدترین آمارها از حمل و نقل دریایی، اکثر تانکرهای نفتی که در ایران طی دو هفته ابتدایی فوریه بارگیری شده اند، به مقصد عین سخنا در مصر بوده اند. تحلیلگران نشریه لویدز لیست خاطر نشان ساخته اند که خلیج بندر سوئز  پایانه اصلی خط لوله سومد برای انتقال به مدیترانه محسوب می شود.

لویدز لیست در تازه ترین گزارش خود نوشت: «از طریق بندر شمالی مصر، نفت ایران می تواند با نفت دیگر کشورهای خاور میانه ترکیب شده  و به اروپا صادر شود.» این گزارش می افزاید: «عربستان 49 درصد از نفت خط لوله سومد و ایران 46 درصد آن را تامین می کنند.»

در اواخر ژانویه وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تحریم نفتی ایران موافقت کردند. قرار است این تحریم از ابتدای جولای به مورد اجرا گذاشته شود.

در شرایطی که تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران قیمت های جهانی نفت را تحت تاثیر قرار داده، تهدید به مسدود کردن تنگه هرمز از سوی ایران نگرانی بزرگتری را در بین اقتصاد دانان و فعالان بازار نفت برانگیخته است.

مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا در حال اعمال فشار بر دیگر کشورها برای همراهی با تحریم نفتی ایران هستند. بر اساس گزارش لویدز لیست، در ماه ژانویه شواهدی حاکی از کاهش قابل توجه خرید نفت چین از ایران وجود داشته است. گفته می شود چین که سال گذشته مشتری یک چهارم نفت ایران بوده، در این ماه تنها 7.9 میلیون بشکه، معادل 11 درصد تولید نفت ایران را خریداری کرده است.

بر اساس گزارش لویدز لیست، به نظر می رسد که چین قصد دارد آنگولا و ونزوئلا را جایگزین ایران نماید. اما در همین حال، هند واردات نفت خود از ایران در ماه ژانویه را به 16.2 میلیون بشکه رسانده است. این حجم خرید نفت هند از ایران نشانگر افزایش 53 درصدی خرید هند از ایران نسبت به ماه پیش از آن  و حدود دو سوم بیش از متوسط خرید ماهانه نفت هند از ایران طی سال گذشته بوده است.

هند، کره جنوبی و ژاپن کشورهایی هستند که بیشترین وابستگی را به نفت ترانزیتی از تنگه هرمز دارند. این سه کشور، به علاوه چین، تنها چهار کشوری هستند که در طی سال گذشته، بیش از 100 میلیون تن نفت خام از طریق حمل و نقل دریایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس خریداری کرده اند. در بین کشورهای اروپایی، ایتالیا، یونان و اسپانیا، بیشترین خرید نفت را در طی سال 2011 از ایران داشته اند.

۱۴ اسفند ۱۳۹۰ ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۰۳۲