روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان
در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
سقوط شاخص به ٦٤ هزار واحد
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت ٣٤٤ واحدی در رقم ٦٤هزار و ٨٨١ واحد متوقف شد. پیش‌تر به فضای منفی ایجادشده در بورس ناشی از افت قیمت جهانی نفت و دیگر کالاها اشاره شده بود. بر این اساس، با ادامه فشار این عوامل بر قیمت‌های سهام، روز گذشته نیز شاخص کل روند نزولی را ادامه داد. در این میان، بازگشایی نماد «شبریز» بر شدت افت دماسنج بازار افزود (اثر منفی ٩٣ واحدی بر شاخص) و در نتیجه شاخص کل از کف ٦٥ هزار واحد عبور کرد. در این شرایط، خوش‌بینی‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی با رفع تحریم‌های بین‌المللی درکنار کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار (حدود ٥/ ٥) از قیمت سهام حمایت می‌کنند. با این حال، ادامه بازگشایی نمادها از گروه پالایشی و سنگ آهنی می‌تواند تشدید فشار بر شاخص کل را به دنبال داشته باشد.

بازار ارز
رشد یورو با وجود کم تحرکی دلار
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر به قیمت ٣٣٥٥ تومان معامله شد. پیش‌تر به رشد تقاضای دلار اشاره شده بود که پیدایش تقاضا باعث تضعیف انتظارات برای کاهش نرخ ارز شده است. از سوی دیگر، تقویت سمت عرضه (به خصوص از سوی صرافی بانک‌ها) نیز مقاومت قیمتی دلار در مقابل روند صعودی را رقم زده است. با این حال، کاهش قیمت جهانی کالا و نفت می‌تواند اختلالاتی را در سمت عرضه ایجاد کند (ورود ارز کمتر به بازار). در این شرایط، کاهش ارزش دلار نسبت به یورو در بازارهای جهانی، اثرات خود را بر بازارهای داخلی نیز گذاشته است. بر این اساس و با وجود ثبات قیمتی دلار نرخ هر یورو در بازار مبادله‌ای رشد ٧٤ تومانی (معادل ١/ ٣ درصد) و همچنین در بازار آزاد رشد ٩٥ تومانی (معادل ١/ ٣درصد) داشته است.

بازار سکه
صعود خوش‌بینانه سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد ١٣ هزار تومانی به قیمت ٩٤٣ هزار تومان معامله شد. بازارهای جهانی تعطیل بود، دلار نیز تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نکرد. در این شرایط، رشد ٧١ هزار تومانی (معادل ١/ ٨ درصدی) قیمت سکه از ابتدای مرداد هیجان برای رشد بیشتر قیمت‌ها را در این بازار به وجود آورد (رشد تقاضا برای سوددهی کوتاه‌مدت). در این میان، افزایش خوش‌بینی‌ها برای رشد قیمت اونس در هفته جاری نیز به رشد هیجانات برای خرید سکه دامن زده است. با جهش قیمت، مقدار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) با رشد بیش از ١٣ هزار تومانی به ٢١ هزار تومان رسیده است. با این حال، حباب سکه می‌تواند مانعی در برابر رشد بی‌رویه قیمت سکه باشد و اگر مطابق انتظارات اونس رشد نکند، ممکن است سکه نیز با افت قیمت مواجه شود.

بازار طلای جهانی
رشد تقاضای «امن» در ابهام اقتصاد جهانی
هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ٢/ ٤ درصدی همراه شد. هفته گذشته مهم ترین عامل اثرگذار بر اونس، انتشار صورتجلسه فدرال رزرو بود که احتمال افزایش نرخ سود در ماه سپتامبر را تضعیف کرد و کاهش شاخص دلار را به همراه داشت (عامل مثبت برای قیمت طلا). علاوه بر این، چین همچنان با افت شاخص سهام مواجه است که نگرانی‌ها از وضعیت این کشور و همچنین اقتصاد جهانی را افزایش داده است. وضعیت اقتصادی موجود با سیگنال‌های منفی از بورس کشورهای آسیای شرقی و آمریکا، سرمایه‌گذاران را به سمت دارایی‌های امن (طلا) سوق می‌دهد. این عوامل رشد اونس طلا به بالاترین قیمت در پنج هفته اخیر را رقم زده است. در نظرسنجی کیتکو، ١١ نفر (از ١٨ کارشناس) روند افزایشی، ٤ نفر روند کاهشی و ٣ نفر روند خنثی را برای این هفته طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن
ثبات پس از نوسانات شدید قیمتی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نکردند. ضعیف بودن سمت عرضه اوراق در سال گذشته، جهش قیمتی این اوراق در نیمه نخست ٩٣ را رقم زد (رشد بیش از ٥٠ درصدی قیمت «تسه»ها در این دوران). در ادامه اما، تقویت سمت عرضه این اوراق و متعادل شدن عرضه و تقاضا در کنار حذف تقاضای سفته بازانه (در اثر اعمال محدودیت‌های معاملاتی جدید)، کاهش قیمتی این اوراق را رقم زد (کاهش ١٣ درصدی قیمت در نیمه دوم ٩٣). روند قیمتی تسه‌ها از ابتدای سال جاری نیز به کاهش بیش از ١٠ درصدی قیمت این اوراق اشاره دارد. با وجود کاهش تقاضا برای این اوراق به نظر می‌رسد کمتر بودن نرخ سود وام مسکن در قیمت‌های کنونی اوراق و همچنین استفاده از وام‌های کنونی به جای صبر یکساله برای وام‌های جدید از قیمت اوراق حمایت کند.

بازار نفت
کف‌شکنی با تداوم فشار مازاد عرضه
هر بشکه نفت خام آمریکا، با افت هفتگی ٨/ ٤ درصدی مواجه شد. نگرانی‌ها از افزایش عرضه نفت در مقابل تضعیف سمت تقاضا افت مقطعی قیمت نفت به زیر سطح ٤٠ دلاری را رقم زد (برای اولین بار در ٦ سال گذشته). کارشناسان معتقدند شکستن کف روانی ٤٠ دلاری نشانه منفی برای اقتصاد جهانی است. در این میان، به گزارش بیکر هیوز تعداد دکل‌های نفتی آمریکا رشد ٢ موردی داشته است (صعود برای پنجمین هفته متوالی). همچنین گزارش سازمان اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز به افزایش موجودی نفت این کشور اشاره داشت. از سوی دیگر، چین به‌عنوان دومین مصرف‌کننده نفت، چشم انداز رکودی بیش از انتظارات را ارائه می‌دهد (کاهش شاخص خرید مدیران PMI) که سقوط شاخص بازارهای سهام آسیای شرقی را نیز به دنبال داشت. این عوامل طولانی‌ترین روند نزول هفتگی نفت از سال ١٩٨٦ را رقم زده‌اند.
۲ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۳۶
تعداد بازدید : ۴۷۲