بلومبرگ: ایران نفت مانده روی آب ندارد

بلومبرگ: ایران نفت مانده روی آب ندارد
بلومبرگ به نقل از شرکت کشتی‌رانی گیبسون اعلام کرد تعداد تانکرهای ذخیره کننده نفت ایران بر روی آب به پایین‌ترین رقم در 2 سال گذشته رسیده است که این امر می تواند نشان دهنده افزایش تقاضا برای نفت ایران است.
 

 

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، شرکت کشتی‌رانی گیبسون اعلام کرد تعداد تانکرهای ایرانی که برای ذخیره نفت بر روی دریا استفاده می‌شد به علت اختصاص این تانکرها برای حمل نفت خام به آسیا پیش از اجرای تحریم‌های آمریکا و اروپا ، به پایین‌ترین تعداد در 2 سال گذشته رسید.

این مسئله نشان می دهد نفت ایران طی ماه های اخیر بازار خوبی داشته و به رغم تحریم ها این کشور توانسته کل تولید خود را با قیمت دلخواه به فروش برساند.

به گزارش بلومبرگ، این شرکت در گزارش خود آورده است، 4 حامل بزرگ نفت خام که هر کدام ظرفیت نگهداری 2 میلیون بشکه نفت را دارند برای ذخیره نفت ایران استفاده می‌شوند و این تعداد کمتر از 16 تانکر در پایان سال گذشته است. این تعداد کمترین تعداد ماهانه از ابتدای سال 2010 است و ممکن است نشانه‌ای از تغییر سیاست ایران در مورد انتقال نفت به مشتریان باشد.

بر اساس این گزارش، ممکن است دلیل این کاهش متوقف کردن حمل نفت از ایران توسط صاحبان تانکرها پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها از ابتدای جولای به علت تحریم پوشش بیمه‌ای باشد.

گزارش گیبسون افزود: ممکن است این امر ایران را مجبور به استفاده از تانکرهای بسیار بزرگ نفت خام تحت کنترل خود برای انتقال محموله‌های بیشتر کرده باشد و این امر می‌تواند علت افزایش فعالیت‌های آنها باشد. همچنین ممکن است این تصمیم تهران برای تخلیه تا اندازه ممکن نفت در راستای تحریم‌های قریب‌الوقوع باشد.

به گزارش گیبسون، شرکت ملی نفتکش ایران (ان‌آی‌تی‌سی) حداقل 26 تانکر بسیار بزرگ دارد که 25 تانکر هم‌زمان برای ذخیره نفت بر روی آب در 2 سال گذشته استفاده شده است. به طور متوسط حدود 12 تانکر در سال 2011 برای ذخیره شناور استفاده شده است.

اکثر این نفت که در ماه ژانویه به هند حمل شده است در تانکرهای شرکت ملی نفتکش ایران صورت گرفته است. برخی از کشتی‌های این شرکت به سمت چین، تایوان و سنگاپور در حرکت هستند درحالی که مقصد دیگر کشتی‌های بارگیری شده با نفت برای صادرات مشخص نیست.

به گفته تحلیلگران لویدز، هند بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران در ماه ژانویه بوده است.

این شرکت کشتی‌رانی مدعی شد: توانایی شرکت ملی نفتکش ایران برای ادامه انتقال نفت با کشتی‌های خود پس از جولای را نمی‌توان تعیین کرد و برخی از نفتکش‌های آن بدون محموله خواهند ماند به خصوص اگر چین واردات خود از ایران را قطع کند.

واردات نفت خام چین از ایران در ماه دسامبر برابر با  2 میلیون تن بوده و در سال 2011 به طور متوسط 2.3 میلیون تن نفت از این کشور وارد کرده است.

۱۴ اسفند ۱۳۹۰ ۱۱:۲۳
تعداد بازدید : ۱,۱۰۶