چراغی که به خانه روا است به مسجد روا نیست/ احداث پالایشگاه در خارج کشور منتفی است

چراغی که به خانه روا است به مسجد روا نیست/ احداث پالایشگاه در خارج کشور منتفی است
ساخت پالایشگاه‌های کوچک در داخل و خارج کشور بارها به بخش خصوصی واگذار شده، اما هر بار به دلایل پشت پرده و سنگ‌اندازی‌ها به نتیجه نرسیده است.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موضوع احداث پالایشگاه کوچک در داخل و خارج کشور یکی از بحثهای کلیدی طی سه سال گذشته بوده که با این وجود به هر دلیلی هیچ‌گاه در رأس اهداف وزارت نفت نبوده است. 

در این میان ساخت پالایشگاه‌های کوچک در داخل و خارج کشور بارها به بخش خصوصی واگذار شده، اما هر بار به دلایل پشت پرده و سنگ‌اندازی‌ها به نتیجه نرسیده است اما با این وجود بخش خصوصی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در اشل کوچک آن با عنوان Mini Refinery است که باید توجه داشت چه میزان اجرای این پروژه  برای کشور اقتصادی است. 

بر اساس این گزارش؛ حسن خسروجردی رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی سه سال پیش از ساخت 9 پالایشگاه در کشورهای جهان خبر داده و گفته بود از این مجموع شش پالایشگاه در کشورهای آفریقایی و سه پالایشگاه نیز در دیگر کشورهای جهان احداث می‌شود که در این راستا یکی از کشورهای آفریقایی با ساخت پالایشگاه کوچک مقیاس در خاک کشورش موافقت کرده و قرارداد ساخت این پالایشگاه نیز امضا شده است. 

خسروجردی عنوان کرده بود علاوه بر پالایشگاه‌های خارج از کشور، احداث 11 پالایشگاه با مقیاس کوچک با ظرفیت 2 تا 10 هزار بشکه نیز در کشور آغاز شده است که تعدادی از این پالایشگاه‌ها به خاطر جانمایی نامناسب، امروز دچار مشکل تامین خوراک شده‌اند که البته پالایشگاه‌هایی در منطقه آذربایجان، اصفهان، یزد، تهران، مرکزی، اهواز،بوشهر و خراسان احداث شده است. 

فرزان گلچین رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در این خصوص به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید: نخستین هدف این اتحادیه این است که اعضا و تولیدکنندگان داخلی را توانمند سازد و اولین پله‌ای که گام برمی‌دارد این است که چراغی که به خانه روا است به مسجد روا نیست، بنابراین احداث پالایشگاه در خارج منتفی است. 

وی تصریح کرد: نخست باید تولید داخلی را که در این شرایط چند ساله تحریم فشارهایی را متحمل شده است و از این بار سنگین رها سازیم تا بتواند چند پله صعود پیدا کند. 
 
فرزان تأکید کرد: احداث پالایشگاه بزرگ باید با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی صورت گیرد و این پالایشگاه‌ها زیاد مقرون به صرفه نیست که یک کشور منابع ارزی خودش را صرف زدن پالایشگاه بزرگ نماید. 

هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد: احداث پالایشگاه در بیرون از کشور بایستی همسو با سیاست‌های کلان کشور بوده تا به نوعی فروش نفت آن را بیمه کند بنابراین در گذر زمان دچار عقب‌افتادگی نشویم که مجبور به از دست دادن حقوق چندین ساله خود شویم. 
۳ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۰۱
تعداد بازدید : ۵۱۲