تحلیل بازار نفت: نوسان ‌٤دلاری در یک هفته

تحلیل بازار نفت: نوسان ‌٤دلاری در یک هفته
نگرانی از اختلال در عرضه نفت از سوی ایران، بحران بدهی اروپا، رکود اقتصاد جهانی، اخبار اقتصادی مثبت از سوی چین و آمریکا و اخباری مبنی بر وقوع انفجار در یک خط لوله نفت در عربستان از دلایل نوسان قیمت نفت در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بهای نفت در بازارهای جهانی روز دوشنبه به دلیل نگرانی از اختلال در عرضه نفت از سوی ایران که نگرانی درباره بحران بدهی اروپا را تحت الشعاع قرار داده، در بالاترین قیمت ‌‌١٠ ماه اخیر باقی ماند.

بر این اساس نفت سبک آمریکا (وست تگزاس) در بازار نیویورک با ‌‌٢٢ سنت کاهش ‌‌١٠٩ دلار و ‌‌٥٥ سنت در هر بشکه معامله شد و قیمت نفت برنت دریای شمال با ‌‌١٧ سنت کاهش به ‌‌١٢٥ دلار و ‌‌٣٠ سنت رسید.

وزارت نفت ایران چندی پیش اعلام کرد که در واکنش به تحریم تدریجی اتحادیه اروپا علیه نفت ایران که هنوز اجرایی نشده، در حال قطع صادرات نفت به فرانسه و انگلیس است.

قطع صادرات ایران به این دو کشور هشداری به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نظیر ایتالیا، اسپانیا و یونان است که تا حد زیادی به واردات نفت از ایران وابسته هستند.

بهای نفت روز سه‌شنبه به دلیل نگرانی از رکود اقتصاد جهانی و تاثیر منفی افزایش قیمت‌ها بر میزان تقاضا قدری کاهش یافت، ولی در سوی مقابل نگرانی از اختلال در عرضه از سوی خاورمیانه، این کاهش را کنترل کرد.

بر این اساس بهای نفت سبک آمریکا(وست تگزاس) در بازار نیویورک با ‌٣٥ سنت کاهش ‌١٠٨ دلار و ‌٢١ سنت در هر بشکه رسید و نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آوریل با ‌٤٩ سنت کاهش ‌١٢٣ دلار و ‌٦٨ سنت در هر بشکه فروخته شد.

تتسو ایموری - مدیر سرمایه شرکت آستراماکس در توکیو، گفت: مردم نگران افزایش سریع قیمت‌ها هستند.

موسسه فیلیپ فیوچرز در تفسیری نوشت: بهای نفت به دلیل نگرانی درباره تاثیر منفی قیمت‌ها بر رشد اقتصادی کاهش یافت، ولی در سوی مقابل نگرانی از اختلال در عرضه نفت از سوی ایران مانع کاهش بیشتر قیمت شد.

پس از اینکه اطلاعات بانک مرکزی اروپا(ای سی بی) نشان داد که اعطای وام به بخش خصوصی در منطقه بحران زده یورو همچنان ناپایدار است، تاجران به دقت در حال نظاره اوضاع در اروپا هستند.

بانک مرکزی اروپا این هفته و برای جلوگیری از سقوط اعتباری منطقه یورو، در حال تدارک برای تزریق پول به بانکهای این منطقه است.

در همین حال تحلیلگران می‌گویند، تنش‌ها بین ایران و غرب باعث افزایش بیشتر قیمت نفت خواهد شد.

سیمون دنهام - رئیس گروه تجاری "کاپیتال اسپردز" گفت: عامل اصلی افزایش قیمت نفت در حال حاضر تنش‌های موجود با ایران است و نگرانی از اختلال در عرضه نفت باعث رسیدن قیمت‌ها به بالاترین سطح ‌٩ ماه اخیر شده است.

بهای نفت در بازارهای جهانی روز چهارشنبه به دلیل تداوم نگرانی‌ها درباره اختلال در عرضه نفت از سوی ایران، مجددا افزایش یافت.

بر این اساس بهای نفت سبک آمریکا(وست تگزاس) برای تحویل در ماه آوریل با ‌٤٩ سنت افزایش ‌١٠٧ دلار و ‌٤ سنت در هر بشکه معامله شد. همچنین نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آوریل با ‌٧٥ سنت افزایش به ‌١٢٢ دلار و ‌٣٠ سنت در هر بشکه رسید.

جاستین هارپر - استراتژیست بازار نفت در سنگاپور، گفت: به رغم کاهش قیمت‌ها در روزهای گذشته، ایران همچنان یکی از عوامل تعیین کننده قیمت است.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: نگرانی‌ها درباره پیدا کردن منابع جایگزین در صورت اختلال در عرضه وجود دارد.

بهای نفت در بازارهای جهانی روز پنجشنبه به دلیل تداوم نگرانی از اختلال در عرضه از سوی ایران و اخبار اقتصادی مثبت از سوی آمریکا افزایش یافت.

بر این اساس بهای نفت سبک آمریکا(وست تگزاس) در بازار نیویورک برای تحویل در ماه آوریل با هشت سنت افزایش ‌١٠٧ دلار و ‌١٥ سنت در هر بشکه رسید و نفت برنت نیز در بازار لندن برای تحویل در ماه آوریل با ‌١٢ سنت افزایش به ‌١٢٢ دلار و ‌٧٨ سنت در هر بشکه معامله شد.

چونگ یانگ تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه مالی فیلیپ فیوچرز گفت: با توجه به اعلام بانک مرکزی آمریکا مبنی بر رشد نسبی اقتصاد آمریکا در ماه ژانویه قیمت نفت خام مجددا افزایش یافت.

وی افزود: نگرانی درباره کمبود نفت در بازارهای جهانی به دلیل تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران نیز باعث بالا ماندن قیمت نفت شده است.

در پی انتشار اخباری مبنی بر وقوع انفجار در یک خط لوله نفت در عربستان، بهای نفت برنت روز جمعه با یک جهش بیش از سه دلاری به بالاترین رکورد از سال ‌٢٠٠٨ رسید، اما پس از تکذیب انفجار از سوی عربستان مجددا کاهش یافت.

انتشار گزارشی مبنی بر وقوع انفجار در استان شرقی نفت خیز عربستان، بهای نفت را شدیدا افزایش داد.

بر این اساس بهای نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه آوریل در بازار نیویورک با یک دلار و ‌٧٧ سنت افزایش به ‌١٠٨ دلار و ‌٨٤ سنت در هر بشکه رسید، اما پس از اینکه عربستان اعلام کرد هیچ انفجاری رخ نداده، با دو دلار و ‌١٤ سنت کاهش ‌١٠٦ دلار و ‌٧٠ سنت معامله شد.

همچنین بهای نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آوریل در بازار لندن با ‌٣ دلار و ‌٥٤ سنت افزایش ‌١٢٦ دلار و ‌٢٠ سنت در هر بشکه معامله شد دو دلار و ‌٥٥ سنت کاهش یافت و به ‌١٢٣ دلار رسید.

موسسه مالی جی پی مورگان هفته گذشته پیش‌بینی خود را درباره قیمت نفت برنت در سال ‌‌٢٠١٢ به دلیل نگرانی‌های موجود در زمینه عرضه و افزایش رشد اقتصادی، شش دلار افزایش داد و به ‌‌١١٨ دلار در هر بشکه رساند. این موسسه همچنین پیش بینی خود را در زمینه قیمت نفت برنت در سال با چهار دلار افزایش به ‌‌١٢٥ دلار در هر بشکه رساند.

تحلیلگران می‌گویند که مسائل ژئوپلتیک در ایران، سودان/ سودان جنوبی، سوریه و نیجریه و نقاط دیگر باعث افزایش تقاضا برای موجودی نفت شده است.

قیمت نفت در سال جاری به دلیل تنش غرب با ایران، سرمای شدید زمستان در اروپا و افزایش تقاضا کشورهای در حال توسعه، تاکنون ‌‌١١ درصد افزایش یافته است.

۱۴ اسفند ۱۳۹۰ ۱۱:۲۵
تعداد بازدید : ۱,۰۳۳