تعبیر نادرست ماکو به دروازه‌های وارداتی / فعالیت در مرز بازرگان بدون وقفه ادامه دارد

تعبیر نادرست ماکو به دروازه‌های وارداتی / فعالیت در مرز بازرگان بدون وقفه ادامه دارد
مدیر عامل منطقه آزاد ماکو گفت: فعالیت در مرز بارزگان بدون توقف و صف‌های طولانی ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین فروزان مدیر عامل منطقه آزاد ماکو در نشست خبری امروز گفت: منطقه آزاد ماکو با وسعت 500  هزار کیلومتر مربع و 200 هزار نفر جمعیت از سال 91 مستقر شده که دارای دومین گمرک بزرگ کشور و بزرگترین مرز زمینی با کشور ترکیه است.

وی در ادامه اظهار داشت: نزدیکی این منطقه با شهر نخجوان و جمعیت 4 هزار نفری این منطقه جذابیت بازارهای تجاری ما را برای این شهر بالا برده است.

فروزان در خصوص حوزه‌های تجاری این شهر اظهار داشت: در حوزه تجارت این منطقه 15 میلیارد دلار تبادل ارزشی با کشور ترکیه صورت گرفته که از این میزان 6 میلیارد دلار آن عبوری است و از حوزه کشورهای اروپایی کشورهای ترکمنستان و عراق و مابقی به واردات و صادرات است همچنین سالانه 300 هزار کامیون ورود و خروج دارد که این میزان 48 درصد حمل و نقل کل کشور است.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو افزود: هم اکنون 55 واحد صنعتی و یک شهرک صنعتی فعال داریم همچنین درزمینه معادن سیلیس، مس ، سنگ‌های نرم، پتانسیل‌های بالقوه قابل توجهی داریم؛ گفتنی است 5 کارخانه مشترک با کشور ترکیه در این منطقه دایر است.

وی در خصوص سرمایه گذاری پتروشیمی گفت: تاکنون 100میلیارد دلار در زمینه پتروشیمی سرمایه گذاری شده که از این میزان 3 میلیارد دلار مربوط به صنایع زیردستی که بر روی اشتغال منطقه تاثیر گذار بوده است.

فروزان در خصوص پتانسیل‌های گردشگری منطقه گفت: این منطقه در خصوص صنعت توریست با مشکل زیرساخت رو به رو  است که حتی توان خدمت رسانی با کیفیت به 500 هزار نفر مسافر نوروزی را ندارد از همین رو برای بهبود وضعیت به دنبال ساخت و تکمیل فرودگاه این منطقه هستیم.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو گفت: پروژه فرودگاه ماکو به 700 میلیارد دلار تومان بودجه نیاز دارد که هم اکنون 80 درصد آن ساخته شده و همچنین استارت ساخت اتوبان تبریز بازرگان زده شده و درکنار آن ما به دنبال تعویض جاده 70 کیلومتری منطقه هستیم.

وی در خصوص اتصال منطقه چالدوران به منطقه آزاد ماکو گفت: چالدران یکی از 4 منطقه نزدیک و مرتبط بهم است که تاهم  اکنون سه شهر آن به منطقه آزاد ماکو متصل شده و این انتظار را در مردم شهر چالدوران به وجود آوره که به منطقه  آزاد متصل شوند همچنین با اتصال منطقه چالدران به منطقه آزاد ما از منافع آن مرتفع می‌شویم.


فروزان بیان داشت: تعبیر واردات محور بودن مناطق آزاد تعبیر اشتباه است که برای منطقه آزاد ماکو صدق نمی‌کند و این منطقه تنهای دارای بازارچه مرزی که کالاهای ورودی آن بیشتر برای مصرف افراد بومی استفاده می‌شود همچنین وجود این بازارها از قاچاق کالا جلوگیری به عمل می‌آورد.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: تمام واردات این منطقه از طریق بازارچه 17 میلیون دلار است که سهم چندانی در واردات کل کشور ندارد.

وی افزود:صحبت از صف‌های طولانی گمرک بازرگان که چندی پیش بر زبان‌ها افتاده بود به هیچ وجه صحیح نیست و اخیرا ما شاهد صف‌های طولانی نبوده‌ایم که امیدواریم با همراهی بیشتر گمرک شاهد تسریع در سرعت  رفت و آمد کامیون‌های باربری باشیم.

فروزان در خصوص درآمدهای منطقه آزاد ماکو گفت: در 6 ماهه اول سال 92 میزان درآمد ما 5 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 93 به 70 میلیارد تومان رسیده است همچنین بودجه این منطقه در سال 94،  150 میلیارد تومان است

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو درخصوص فعالیت بانک‌های خارجی در این منطقه گفت:  ما با دوکشور ترکیه و آذربایجان در خصوص فعالیت بانک‌های خارجی در این منطقه در حال مذاکره هستیم.
۴ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۰۷
تعداد بازدید : ۴۵۴