الرای‌الیوم: با افزایش صادرات نفت ایران سال‌های سختی در انتظار عربستان خواهد بود

الرای‌الیوم: با افزایش صادرات نفت ایران سال‌های سختی در انتظار عربستان خواهد بود
یک روزنامه عربی طی مقاله‌ای با اشاره به جنگ نفتی میان ایران و عربستان نوشت که با افزایش صادرات نفت ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها، سال‌های سختی در انتظار عربستان خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه الرای الیوم در مقاله‌ای مدعی وجود جنگ نفتی میان ایران و عربستان شد و نوشت: به نظر می‌رسد که غرق شدن خاورمیانه در چندین جنگ در عراق و لیبی و سوریه و یمن برای نابودی توانایی‌های اقتصادی و زیرساخت‌های آن و کشتار صدها هزار نفر  و فرار میلیون‌ها نفر کافی نبوده و منطقه خاورمیانه هم اکنون در آستانه یک جنگ نفتی ویران گری قرار دارد که در دو طرف آن عربستان سعودی و ایران قرار دارند.

"بیژن زنگنه" وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه قاطعانه گفت که ایران مصمم است تولید نفت خود را بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم‌ها به میزان یک میلیون بشکه نفت در روز افزایش دهد و بدون در نظر گرفتن قیمت، نفت خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند.

ایران پیش از اعمال تحریم‌ها حدود 3.7 میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کرد که این میزان پس از تحریم‌ها به 2.7 میلیون بشکه در روز رسید و به نظر می‌رسد که سران ایران تصمیم استراتژیکی برای بازیابی کامل سهم نفتی خود اتخاذ کرده که طی آن صادرات 600 هزار بشکه‌ای نفت به اروپا را دوباره در دست بگیرند.

نخست عربستان جنگ نفتی را آغاز کرد

جنگ نفتی را نخست عربستان آغاز کرد زمانی که بازارهای جهانی را با بیش از یک ملیون بشکه نفت غرق کرد که طی آن میزان نفت اضافه در بازار به دو میلیون بشکه در روز رسید و طی آن قیمت نفت سقوط کرد. پس از آن کشورهای عضو اوپک بر ضرورت کاهش میزان تولید نفت برای کاهش میزان اضافه تولید تاکید کردند تا قیمت نفت بالای 100 دلار در هر بشکه مستقر شود.
تصمیم سعودی‌ها برای افزایش تولید تصمیمی سیاسی بود که طی آن قصد داشتند به دو اقتصاد روسیه و ایران فشار آورده و به خواست عربستان در سرنگونی نظام سوریه پاسخ دهند اما نتیجه‌ای کاملا عکس روی داد و قیمت نفت به کمتر از نصف کاهش یافت و بیش از همه کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان ضرر کردند به گونه‌ای که با این حجم کاهش قیمت نفت، این کشورها سالانه 250 میلیارد دلار ضرر خواهند کرد.

قیمت‌های نفت هم اکنون حدود 40 دلار در هر بشکه بوده و انتظار می‌رود که تا پایان سال جاری میلادی به حدود 35 دلار در هر بشکه برسد این در حالی است که با توجه به کاهش رشد اقتصادی چین و سقوط بازارها مالی بین‌المللی انتظار می‌رود کاهش قیمت نفت بیش از آن باشد.

تهدید ایران به غرق کردن بازار نفت چالشی برای عربستان به شمار می‌آید که باعث ضررهای مالی بیشتری به اقتصاد این کشور خواهد شد که به کمک پول دولت‌ها، عشایر و قبایل را در یمن و سوریه و عراق و لیبی می‌خرد و به نظر می‌رسد که ایران در حال گفتن این موضوع به عربستان است که شما نخست این جنگ را آغاز کردید و باید در آتش آن بسوزید.

البته برخی از کارشناسان معتقدند که چند سال طول خواهد کشید تا ایران بتواند تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد چون هم اکنون چاه‌های نفتی این کشور به تعمیر و نگهداری و نوسازی برای افزایش حجم تولید نیاز دارد اما برخی کارشناسان دیگر معتقدند که ایران قادر خواهد بود بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم‌ها میزان تولید خود را نیم میلیون بشکه در روز افزایش دهد و طی چند سال آینده میزان تولید را به سقف یک میلیون بشکه در روز برساند.

عربستان زیان‌کننده بزرگ کاهش قیمت‌های نفت خواهد بود

عربستان سعودی زیان کننده بزرگ کاهش قیمت‌های نفت خواهد بود چون 90 درصد اقتصاد این کشور به نفت وابسته است اما تاثیر مشابهی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت چون 60 درصد اقتصاد ایران به صادرات نفت وابسته است به علاوه که ایران 18 درصد از ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد.

در حالی می گوییم که عربستان زیان کننده بزرگ خواهد بود که این کشور ذخیره مالی 670 میلیارد دلاری در اختیار دارد اما این کشور پرداخت‌های هنگفتی برای راضی نگه داشتن مردم و برطرف کردن کسری بودجه که برای سال کنونی 150 میلیارد دلار است دارد.

کاهش قیمت نفت سبب شده تا سران سعودی به وام گرفتن از بانک‌های محلی و صدور اوراق مشارکت بپردازند و به دنبال وضع مالیات و کاهش یارانه کالاهای اساسی به خصوص مواد سوختی باشند. عربستان هم اکنون سالانه حدود 50 میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌کند.

ذخایر ارزی عربستان طی چند سال آینده به سرعت تبخیر می‌شود

بدون تردید عربستان یک شبه ورشکست نخواهد شد اما این موضوع قطعا بر توانایی این کشور در به کارگیری سلاح پول و به کارگیری آن علیه دشمنان خود به سرعت کاهش خواهد یافت و همین موضوع نیز درباره ذخایر مالی هنگفت این کشور نیز صدق می‌کند و انتظار می‌رود در صورتی که حجم هزینه عربستان با همین روند ادامه داشته باشد و هر چه بیشتر در جنگ در سوریه و یمن فرود رود، ذخیره ارزی عربستان طی چند سال آینده به سرعت تبخیر شود.

ایرانی‌ها به خوبی این حقایق را می‌دانند و نقاط ضعف دشمنان خود را به خوبی می‌دانند و اذعان تلویحی ایران به غرق کردن بازارهای جهانی نفت از سوی خود و همپیمانانش نظیر عراق و سوریه باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد و نباید بحران‌های عربستان در دهه‌های هشتاد قرن گذشته را فراموش کنیم زمانی که قیمت نفت به کمتر از 10 دلار در هر بشکه رسید اما در آن زمان تعداد جمعیت عربستان نصف تعداد کنونی بوده و در آن سال‌ها توانست سهم صادرات نفت عراق در بازارهای جهانی را پس از محاصره اقتصادی عراق در اختیار بگیرد اما هم اکنون شرایط کامل متفاوت است چون تعداد جمعیت دو برابر شده و خشم ملت نیز بسیار افزایش یافته و شبکه‌های اجتماعی نیز حقایق را پنهان نمی‌کنند و زیاده گویی نیست اگر بگوییم که سال‌های سختی در انتظار عربستان است.

 

۴ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۱۵
تعداد بازدید : ۴۷۸