سه سال گذشت: خبری از تاسیس سازمان گسترش و توسعه صنایع پتروشیمی نیست

سه سال گذشت: خبری از تاسیس سازمان گسترش و توسعه صنایع پتروشیمی نیست
اواخر سال 1387 بحثی به عنوان تاسیس سازمان گسترش و توسعه صنایع پتروشیمی مطرح شد و بدین ترتیب قرار بر این شد که با تدوین اساسنامه چنین سازمانی به واسطه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مراحل افتتاح این سازمان دنبال شود. حال بیش از سه سال از ارائه این طرح می‌گذرد و همچنان هیچ خبری از راه‌اندازی چنین سازمانی به گوش نرسیده و حتی هیچ حرفی هم در این باره زده نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اواخر سال 1387 معاون وقت امور برنامه‌ریزی وزارت نفت، اعلام کرد که به‌منظور تداوم توسعه پتروشیمی در کشور، به دنبال تاسیس سازمان گسترش و توسعه صنایع پتروشیمی با رویکردی مشابه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هستیم.

اکبر ترکان در آن زمان اعلام کرد که قرار بر این است که شرکت ملی صنایع پتروشیمی اساسنامه این سازمان را تهیه کند تا بدین ترتیب این سازمان با رویکردی توسعه‌ای وارد عمل شود.

به گفته وی براساس قانون، سازمان گسترش و توسعه صنایع پتروشیمی مجاز به سرمایه‌گذاری تا 49 درصد در مناطق محروم بوده و در عین حال مکلف بود پس از اینکه سرمایه‌گذاری به ثمر رسید، طی سه سال سهام خود را واگذار کند. (یعنی همانند وظایف دیگر سازمان‌های توسعه‌ای).

یک سال پس از این صحبت ها، در آخرین ماه های سال 1388 عبدالحسین بیات - مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، نیز در این باره اظهار کرد: پس از تصویب تشکیل هلدینگ خلیج فارس و واگذاری آن به همراه 12 شرکت پتروشیمی، بحث تبدیل شدن شرکت ملی صنایع پتروشیمی به یک سازمان توسعه ای مطرح و با بررسی های هیئت واگذاری و سازمان خصوصی سازی، تبدیل این شرکت به یک سازمان توسعه ای مانند سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طبق اصل 44 نهایی شد.

وی تصریح کرد: پس از واگذاری هلدینگ خلیج فارس و 28 طرح پتروشیمی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان یک سازمان توسعه ای، تنها به توسعه مستمر این صنعت اقدام می‌کند و در اموری همچون فروش و تولید دخالت نخواهد کرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در آن زمان اعلام کرد که هم اکنون نقشه راه و ماموریت‌های این سازمان در حال تدوین است و پس از تنظیم و تصویب اساسنامه، بیشتر می توان درباره آن صحبت کرد.

حال دو سال از آن زمان می‌گذرد و در حالی که قرار بود اقدامات مربوط به واگذاری هلدینگ خلیج فارس تا پایان سال 1389 و یا نهایتا اوایل سال 1390 به نتیجه برسد، هنوز چنین اتفاقی نیفتاده و شمار طرح‌های به سرانجام نرسیده شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز به 69 طرح رسیده و تمام این موارد این موضوع را به ذهن می‌رساند که شاید راه‌اندازی چنین سازمانی از برنامه‌ها خارج شده باشد.

به گزارش ایسنا، پیش از این در سال 1381 نیز شرکتی با نام «گسترش صنایع پایین دستی پتروشیمی» با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع و شرکت ملی صنایع پتروشیمی افتتاح شد تا بدین ترتیب این شرکت به عنوان مهندسین مشاور خدمات فنی، مهندسی و تامین دانش فنی و تکنولوژی صنایع پتروشیمی و پائین دستی نفت و گازوپتروشیمی و صنایع مرتبط با آن را با هدف جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی ارائه کند.

۱۵ اسفند ۱۳۹۰ ۱۷:۵۰
تعداد بازدید : ۱,۱۷۳