انعقاد قراداد 500 میلیارد ریالی پروژه جداسازی ترکیبات سبک (LTE) در پتروشیمی نوری

انعقاد قراداد 500 میلیارد ریالی پروژه جداسازی ترکیبات سبک (LTE) در پتروشیمی نوری
در راستای ایجاد ثبات ظرفیت تولیدات پتروشیمی نوری ، قرارداد بزرگ پروژه جداسازی ترکیبات سبک ( LTE ) شرکت پتروشیمی نوری، در روزهای پایانی مردادماه سال 1394 منعقد گردید.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از روابط عمومی پتروشیمی نوری پس از تصویب هیئت مدیره این شرکت، با تکمیل مستندات شرایط برگزاری مناقصه وانجام آن و انتخاب شرکت مشارکت سازه به عنوان برنده مناقصه ، انعقاد قرارداد این پروژه با تخصیص بودجه ای بالغ بر 500 میلیارد ریال انجام گرفت.

بنابراین گزارش امید است با همکاری شرکت مدیریت توسعه بعنوان مشاور مدیریت طرح ( MC ) ، این پروژه در بازه ی زمانی 22 ماهه خود به اتمام رسیده  و با راه اندازی واحد جدید و تفکیک برش سبک، به دو برش (LLTE) و C5+ بتوان محصولاتی با بازار مناسب تولید نموده و بدین ترتیب  گام موثری در راستای تثبیت ظرفیت تولیدی مجتمع عظیم پتروشیمی نوری و  رسیدن به اهداف کلان این سازمان برداشته شود.  

شایان ذکر است که برش سبک یا LTE یکی از محصولات فرعی مجتمع پتروشیمی نوری با ظرفیت اسمی تولید 850  هزار تن در سال می باشد که تا به حال این محصول پس از جداسازی از خوراک ورودی (میعانات گازی) و شیرین سازی بعنوان خوراک کوره های واحد الفین،  تنها در اختیار پتروشیمی جم قرار می گیرد که آن شرکت نیز ، نه تنها امکان دریافت تمام حجم برش سبک پتروشیمی نوری را بصورت پیوسته ندارد ، بلکه بعضاً به دلیل مشکلات فنی مختلف، مجبور به پایین آوردن ظرفیت کوره های مایع خود و یا توقف تولید می شود، که این امر بطور متوسط  باعث پایین آمدن ظرفیت تولید پتروشیمی نوری بین 10 تا 15 درصد می گردد .

از سوی دیگر،  صادرات LTE ، به دلیل وجود ترکیبات سبک در آن و بالا بودن فشار بخار، نیازمند کشتی های دارای مخازن کروی و تحت فشار می باشد که انجام این امر، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه به نظر نمی رسد ، بدین سبب شرکت پتروشیمی نوری، پس از انجام مطالعات پژوهشی و نیز تستهای عملیاتی، به این نتیجه رسید که با تفکیک برش سبک، به دو برش (LLTE) و (C5+) ، با فروش مستقیم LLTE و مخلوط کردن برش C5+ با محصول رافینیت می توان برش سبک مازاد را به محصولاتی با بازار مناسب تبدیل نموده و مانع از توقف واحدهای عملیاتی گردد. بدین طریق  امکان حمل دریایی آن توسط کشتی های معمولی به وجود می آید و بازار مصرف بسیار مناسبی نیز برای آن فراهم خواهد شد.

۴ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۵۴
تعداد بازدید : ۴۳۵