تا پایان سال 1395 در تمام پالایشگاه های کشور بنزین یورو4 تولید می شود

تا پایان سال 1395 در تمام پالایشگاه های کشور بنزین یورو4 تولید می شود
عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در زمینه استفاده از بنزین یورو 4 در 2سال گذشته در وزارت نفت صورت گرفته است، گفت: تمام پالایشگاه های کشور تا پایان سال 1395 بنزین یورو 4 را براساس تعهدی که دارند، تولید خواهند کرد.

علی اصغر پاسبان در میزگردی که در ایرنا تحت 'کیفیت بنزین از دیروز تا امروز' برگزار شد، با اشاره به همکاری شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و پژوهشگاه صنعت نفت و وزارت نفت در ترویج استفاده از بنزین یورو چهار، افزود: این همکاری ها باعث شد استانداردهای بنزین در ایران ارتقاء یافته و به یورو 4 برسد.
وی با بیان اینکه ارتقاء هر استانداردی نیازمند ایجاد زیرساخت های متناسب با آن است تا استاندارد اجرایی شود، گفت: شرکت ملی نفت و پالایش و پخش یک سرمایه گذاری عظیمی انجام داده و زیرساخت های لازم را ایجاد کردند به طوری که در شبکه توزیع تغییراتی متناسب بنزین یورو 4 ایجاد شد و اکنون زیرساخت های لازم فراهم شده است.
پاسبان با بیان اینکه ارتقای استاندارد ضرورت ارتقاء آزمایشگاه هایی که می بایست کنترل کننده آن باشند را دو چندان کرد، افزود: بر همین اساس و با همکاری مجدد شرکت های مذکور نسبت به افزایش سطح توان علمی و عملی آزمایشگاه ها اقدام شد و تجهیزات لازم در اختیار این آزمایشگاه ها قرار گرفت.
عضو علمی و نماینده پژوهشگاه در کمیته تعیین مشخصات فرآورده های نفتی با تاکید براینکه مجموعه این گام ها منجر به اجرایی شدن یورو 4 شد، تصریح کرد: علاوه بر آن اقدام برای محلی کردن استاندارد و منطبق کردن آن با جغرافیای ایران انجام شد.
وی با بیان اینکه ارتقاء استاندارد در وزارت نفت دغدغه جدی همه مسوولان بود، عنوان داشت: این دغدغه منجر به ایجاد فرهنگ ارتقای استاندارد در صنعت و حساسیت در خودروسازها ایجاد شده تا تولیدات خود را منطبق با استاندارد یورو چهار ارتقاء دهند تا بتوان از سوخت یورو 4 استفاده کرد.
پاسبان با اشاره به فعالیت های صورت گرفته برای استاندارد کردن افزودنی های بنزین همزمان با یورو4 کردن آن، گفت: براثر این فعالیت ها سرب به طور کامل از بنزین حذف شد و اکنون به دلیل استانداردهای بسیار سختگیرانه ای که تدوین شده هیچ نوع آلاینده فلزی نمی تواند وارد بنزین شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: اکنون اگر هر کسی قصد ورود به تولید بنزین کشور را داشته باشد باید از تمام مراحل سخت و دقیق در نظر گرفته شده به سلامت عبور کند و تمام آزمایش های لازم را با نمره خوب پشت سر بگذارد تا بتواند در این عرصه فعالیت کند.
وی از تدوین استانداردی به مراتب سختگیرانه تر از استاندارد ملی در وزارت نفت خبر داد که داخلی خود این وزارتخانه است و تاکید کرد: این استاندارد جلو هرگونه تخلف در تولید و عرضه بنزین نامطلوب را می گیرد.
پاسبان با اشاره به تجربیات چند ساله اخیر و حفره هایی که در استانداردهای 4904 وجود داشت و امکان تخلف به افراد را می داد، گفت: همین موضوع باعث شد این استاندارد سختگیرانه تدوین و ابلاغ شود.
نماینده پژوهشگاه در کمیته تعیین مشخصات فرآورده های نفتی، اعلام کرد: کلیه متال ها با این استاندارد از بنزین حذف شده است و سرب نیز نمی تواند وجود داشته باشد علاوه بر آن مانع از ورود ترکیبات نیتروژن دار در بنزین می شود ضمن آنکه ترکیبات خطرناک کلر را نیز ممنوع کرده است.
وی با اشاره به اینکه وزارت نفت اعتقاد دارد باید عمر موتورها افزایش یابد تا مردم کمتر به تعمیرگاه ها مراجعه کنند، گفت: لذا استانداردی تدوین شد که باعث این امر خواهد شد و به افزایش عمر موتورها کمک خواهد کرد.
پاسبان افزود: استاندارد گازوئیل هم در حال تدوین است که بزودی برای اجرا ابلاغ می شود.


۴ شهریور ۱۳۹۴ ۱۶:۲۷
تعداد بازدید : ۴۸۰