ارزش فروش محصولات پتروشیمی به ٢٢,٦ میلیارد دلار می رسد

ارزش فروش محصولات پتروشیمی به ٢٢,٦ میلیارد دلار می رسد
شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش بینی می کند که با تولید حدود ٥٠ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال ٩٤، ارزش فروش کل آنها به ٢٢,٦ میلیارد دلار برسد.

به گزارش خبرنگار شانا، نخستین جلسه کارگروه پتروشیمی و صنایع پایین دست امروز (چهارشنبه ٤ شهریور ماه) با حضور منصور معظمی، معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت، محمدحسن پیوندی، قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ساختمان مرکزی وزارت نفت برگزار شد.

در این جلسه، عملکرد صنعت پتروشیمی در برنامه چهارم و پنجم توسعه و همچنین اهداف این صنعت در سال جاری بررسی شد.

براساس گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این جلسه، ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی در برنامه چهارم و پنجم توسعه روند صعودی داشته و از ٢٠,٤ میلیون تن در سال ٨٤ به ٥٩.٨ میلیون تن در سال ٩٣ رسیده است و پیش بینی می شود امسال به ٦٢.٦ میلیون تن برسد.

عملکرد واقعی تولید محصولات پتروشیمی در سال گذشته ٤٤,٥ میلیون تن بوده که برآورد می شود امسال با بهره برداری از چند پروژه در حال ساخت، به ٥٠ میلیون تن تولید برسد.

در سال ٨٤ میزان صادرات محصولات پتروشیمی ٥,٢ میلیون تن بوده که با طی روند صعودی به حدود ١٦ میلیون تن در سال ٩٣ رسیده است و پیش بینی می شود بیش از ١٧ میلیون تن صادرات در سال ٩٤ محقق شود.

همچنین ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در سال ٨٤، ٢,٣ میلیارد دلار بوده که با توجه به عملکرد مثبت آن به ١٠.٣ میلیارد دلار در سال ٩٣ رسید که براساس برآوردها امسال به حدود ١١ میلیارد دلار می رسد.

مقدار فروش داخلی محصولات پتروشیمی نیز در سال گذشته ١٦,٣ میلیون تن به ارزش ٣٣٣.٥ هزار میلیارد ریال بود که به پیش بینی می شود امسال حدود ١٨.٧ میلیون تن به ارزش ٣٣٥ هزار میلیارد ریال عرضه داخلی داشته باشیم.

براساس این گزارش، ٣٧ طرح و ٣ پروژه پژوهش و فناوری در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور به بهره برداری رسیده است.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی ٦٧ پروژه در دست اجرا دارد که ١١ پروژه آن باقی مانده از برنامه چهارم توسعه کشور و ٥٦ پروژه از برنامه پنجم توسعه کشور است و میزان سرمایه گذاری کل برای این ٦٧ پروژه ٤٠ میلیارد دلار است.

حدود ١٦ پروژه از پروژه های شرکت ملی صنایع پتروشیمی که هم اکنون پیشرفت فیزیکی بالای ٦٠ درصد دارند در ٢ سال آینده به بهره برداری می رسد که حدود ١٠ میلیون تن در سال ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را افزایش خواهند داد.

در این جلسه مقرر شد تا گزارش عملکرد صنعت پتروشیمی با تحلیل آن، تأثیرات قیمت خوراک بر روند توسعه صنعت پتروشیمی، نظام تعرفه در صنعت پتروشیمی، نحوه مشارکت بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی، راهکارهای جلوگیری از به انحصار درآمدن صنعت پتروشیمی، نقش پژوهش در فرآیند توسعه صنعت پتروشیمی و تحلیل وضع موجود صنعت پتروشیمی در جلسه آتی تهیه شود.

به گزارش شانا، مسئولیت کارگروه پتروشیمی به وزارت نفت برای تنظیم برنامه ششم توسعه این صنعت داده شده است.

۴ شهریور ۱۳۹۴ ۱۶:۳۶
تعداد بازدید : ۴۵۸