چشم امید طرح‌های پتروشیمی به دستان سرمایه‌گذاران خارجی

چشم امید طرح‌های پتروشیمی به دستان سرمایه‌گذاران خارجی
شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای رسیدن به ظرفیت 180 میلیون تن نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که در صورت ورود سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت شاید بتوان به تار و پود این صنعت حیات بخشید.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صنعت پتروشیمی یکی از صنایع کلیدی و اشتغال‌زا در کشور است که در صورت توجه به این صنعت می‎‌توان نیاز کشور را برطرف و محصولات تولیدی را به خارج صادر کرد. 

شرکت ملی صنایع پتروشیمی 67 طرح به ظرفیت 61 میلیون تن با سرمایه گذاری تقریبی 40 میلیارد دلار در دست اجرا دارد. 

از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، طرح پلی‌اتیلن سنگین ایلام افتتاح و واحد بوتن وان پتروشیمی لرستان راه‌اندازی شده و طرح PBR/SBR تخت‌جمشیدی و واحد پلی اتیلن پتروشیمی لرستان به مرحله تولید آزمایشی رسیده است. طرح فاز دوم الفین کاویان نیز آماده راه‌اندازی بوده و تنها منتظر دریافت خوراک از فازهای پارس جنوبی است. 

پیشرفت 60درصدی طرح‌های در دست اجرا

در بین طرح‌های در دست اجرای صنعت پتروشیمی، گروهی با پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد دارای اولویت است. یکی از مهمترین پروژه‌های در دست اجرا صنعت پتروشیمی، طرح خط لوله اتیلن غرب و طرح‌هی پتروشیمی واقع در مسیر این خط است. طرح اتیلن غرب کشور که از نظر شرایط اقلیمی دشوار‌ترین خط لوله انتقال اتیلن در جهان است توسط شرکت مدیریت صنایع پتروشیمی در حال اجرا است. طول این خط 2700 کیلومتر (از عسلویه تا تبریز) است که فاز نخست آن( از عسلویه تا کرمانشاه) در سال 91 مورد بهره‌برداری قرارگرفت. 

بهره‌برداری فاز دوم  خط لوله اتیلن غرب از کرمانشاه تا مهاباد - میاندوآب 

طبق این گزارش؛ فاز دوم آن از کرمانشاه تا مهاباد - میاندوآب در سال‌جاری به بهره‌ برداری خواهد رسید. هم‌اکنون با دریافت اتیلن از خط لوله اتیلن غرب، شرکت‌های پلیمرکرمانشاه و پتروشیمی لرستان در حال تولید است و طرحهای پلی اتیلن مهاباد و کردستان نیز با دریافت اتیلن از طریق خط لوله غرب در سالجاری به بهره‌بردای خواهند رسید.  

همچنین سایر طرح‌های در دست اجرای دریافت‌کننده اتیلن این خط شامل 3 طرح در استان‌های غربی و 4 طرح در منطقه دنا است که انتظار می‌رود اجرا و بهره‌برداری از این طرح‌ها موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان‌های مختلف کشور گردد. در حال حاضر واحد پلی اتیلن سنگین پتروشیمی ایلام به طور موقت تا زمان بهره‌برداری از واحد الفین آن شرکت، با اتصال به خط لوله غرب در مدار تولید قرار گرفته است. 

سرمایه‌گذاری 19 میلیارد دلاری برای 15 طرح

طبق این گزارش حدود 15 طرح با ظرفیت 30 میلیون تن در سال و سرمایه‌گذاری تقریبی 19 میلیارد دلار برای برنامه ششم انتخاب شدند. در مکان‌یابی این طرح‌ها، پتانسیل‌های موجود در مناطق جدید توسعه‌ای مورد توجه قرار گرفته است. 

علی محمد بساق‌زاده مدیرعامل کنترل تولید پتروشیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به عملکرد تولید محصولات پتروشیمی تا مردادماه اظهار داشت: حدود 18 میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شده که نسبت به ظرفیت اسمی 74 درصد و نسبت به سال گذشته 4 درصد افزایش داشته است که این میزان محصولات در سه منطقه ماهشهر، عسلویه و سایر مناطق تولید شده است. 

افتتاح چندین طرح پتروشیمی در سال‌جاری

وی تأکید کرد: واحد تصفیه پتروشیمی فجر و واحد سولفورزدایی پتروشیمی نوری، تخت جمشید ماهشهر، پتروشیمی لرستان، واحد بوتن‌وان و پلی‌اتیلن خط لوله غرب، سولفورزدایی ارومیه، فاز دوم پتروشیمی کاویان، فاز اول پتروشیمی دماوند، فاز دوم اتیلن خط لوله غرب، فاز دوم پتروشیمی کارون، پتروشیمی مهاباد، کردستان و واحد اوره آمونیاک شیراز در سال‌جاری آماده افتتاح هستند. 

بیژن زنگنه وزیر نفت، چند روز پیش در نشست خبری در خصوص عملکرد صنعت پتروشیمی گفت: در سال 92 نسبت به سال 91 محصولات پتروشیمی از نظر ارزش تولیدی 6 درصد رشد داشته است این در حالی است که در سال 93 به 5 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری نیز بالای 5 درصد از نظر ارزشی رشد داشته باشد. 

زنگنه تصریح کرد: واحدهای جدید پتروشیمی از جمله واحد اوره آمونیاک، پتروشیمی مرودشت همچنین کاویان و پتروشیمی تخت جمشید در دست اجرا است همچنین برای سال آینده نیز احداث واحدهای جدید را نیز در دستور کار داریم. 

تعریف 70 میلیارد دلار طرح جدید در صنعت پتروشیمی

وزیر نفت گفت: 70 میلیارد دلار طرح جدید پتروشیمی تعریف شده است که در صورت تمایل خارجی‌ها آنها می‌توانند با مشارکت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کنند به طوری که تولید 3 میلیون تن پروپیلن در داخل تولید خواهد شد تا زنحیره پتروشیمی تثبیت شود. 

زنگنه همچنین گفت: با افتتاح فاز 15و 16 حدود یک میلیون اتان در سال تولید خواهد شد که اتان تولید شده به پتروشیمی کاویان داده می‌شود. 

می‌توان گفت، هم اکنون ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی حدود 60 میلیون تن است که طی سه برنامه ظرفیت تولید به 180 میلیون تن خواهد رسید این ظرفیت زمانی محقق خواهد که سرمایه‌گذاران خارجی در طرح‌های کلیدی این صنعت ورود پیدا کنند. باید منتظر بود آیا صنعت پتروشیمی با بهار سرمایه‌گذاری مواجه خواهد شد.  
۸ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۳۸
تعداد بازدید : ۴۶۴