برنامه ریزی برای ساخت 15 مجتمع پتروشیمی در برنامه ششم توسعه

برنامه ریزی برای ساخت 15 مجتمع پتروشيمی در برنامه ششم توسعه
عملیات ساخت 15 طرح پتروشیمی در صورت تصویب و ابلاغ برنامه ششم توسعه آغاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار نیپنا، صنعت پتروشیمی ایران همگام با دیگر ارکان صنعت نفت به دنبال نقش آفرینی در دوران پسا تحریم برای تحقق جهش دوباره این صنعت است.

در این مسیر و با هدف افزایش ظرفیت تولید در این صنعت، برنامه ریزی برای  ساخت مجتمع های جدید انجام شده است و در صورت تائید و پس از ابلاغ برنامه ششم توسعه ساخته خواهند شد.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده 15 طرح با ظرفیت 30 میلیون تن در سال و سرمایه گذاری تقریبی 19 میلیارد دلار  انتخاب شدند و در مکان یابی این طرحها، پتانسیل های موجود در مناطق جدید توسعه ای مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین تعریف طرح های برنامه ششم ، معیارهایی نظیر امکان تامین خوراک، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز، اقتصادی بودن طرح ، امکان تامین دانش فنی به روز و وجود زیر ساخت های مورد نیاز  مد نظر قرار گرفته است.

این گزارش می افزاید:  شناسایی طرح های مناسب با رویکرد جلوگیری از خام فروشی ، تکمیل زنجیره ارزش و سیاستهای اقتصاد مقاومتی صورت پذیرفته است. 

گام های بلند صنعت پتروشیمی در مسیر توسعه

به گزارش نیپنا، امروزه صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از بخش های اصلی صنعت نفت از جمله صنایع مهم و ارزش آفرین کشور است.

این صنعت با تاکید بر اولویت تامین نیاز داخل ، به عنوان یکی از گزینه های مهم  صادرات غیر نفتی در شکوفایی اقتصادی  کشور، توسعه پایدار، بومی کردن فناوری و گسترش صنایع جانبی، اعم از صنایع تکمیلی و یا صنایع تامین کننده نیازهای فنی، مهندسی و تحقیقاتی در کشور نقش اساسی دارد.

در این مسیر صنعت پتروشیمی به عنوان فراهم آوردنده فرصت برای ایجاد ارزش افزوده و تبدیل مواد خام (نفت و گاز) به محصولات با ارزش در بین کشورهای خاورمیانه جایگاه ویژه یافته است.

باتوجه به اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری شرکت‏های پتروشیمی به بخش غیردولتی و ورود شرکت‏های جدید به حوزه فعالیت صنایع پتروشیمی و ضرورت شفاف‏ سازی ارتباط بین شرکت‏های پتروشیمی با وزارت نفت و شرکت‏های اصلی تابعه، سیاست‏های رگولاتوری درحوزه صنعت پتروشیمی در زمینه های مختلف از جمله تحقق تأمین خوراک، تولید و توزیع پایدار محصولات پتروشیمی در داخل و خارج توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دست انجام  است.

همچنین کمیته رفع موانع تولید نیز در راه دستیابی به ظرفیت اسمی در شرکت های تولیدی صنعت پتروشیمی، کمیته ای کارشناسی تشکیل و با جدیت هرچه تمام تر به جزئیات موانع تولید پرداخته و از طریق برگزاری جلسه ها و مذاکرات مؤثر علل عمده موانع تولید را برطرف کرده است.

حل و فصل مسائل شرکت های پتروشیمی با نهادهای مختلف حل و فصل مسایل فیمابین شرکتها و یا با بورس و ... از طریق برگزاری جلسات مشترک و اعمال حکمیت در مسائل بین آنان توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی صورت می گیرد.

۸ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۳۷
تعداد بازدید : ۴۶۲