روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
برآیند صفر شاخص
دیروز شاخص کل بورس تهران با رشد اندک ١٥ واحدی به حرکت خود برای پنجمین روز متوالی در کانال ٦٤ هزار واحدی ادامه داد. در روزهای اخیر، نوسانات شاخص را همراه با افت و خیزهای قیمت جهانی کالا و نفت شاهد بودیم. به نظر می‌رسد تعطیلی بازارهای جهانی در روز گذشته فعالان بورس تهران را در حالت انتظار قرار داده است. به این ترتیب باید منتظر انعکاس نوسانات بازارهای جهانی در بورس تهران بود. پیش‌تر به حرکت طولانی‌مدت شاخص در کانال‌های ٦٦ هزار واحدی (١٠ روز متوالی) و سپس در کانال ٦٥ هزار واحدی (٩ روز) اشاره شد. با وجود حرکت متعادل بورس در کانال‌های مزبور، شوک‌های مقطعی بازگشایی نمادها پس از برگزاری مجامع عمومی ریزش پلکانی دماسنج بازار را رقم زد. در این میان انتظار بازگشایی نماد پالایشی «شبندر» پس از ارائه پیش‌بینی سود وجود دارد.

بازار ارز
حمایت تقاضا از قیمت دلار
دیروز هر دلار آمریکا با افزایش ١٥ تومانی به قیمت ٣٣٩٥ تومان معامله شد. افزایش تقاضا در هفته گذشته جهش قیمتی دلار را رقم زد. در ادامه اما عرضه سنگین صرافی بانک‌ها و همچنین کاهش نگرانی‌ها از تضعیف سمت عرضه (همراه با رشد قیمت نفت) موجب افت قیمت دلار شد. روز گذشته اما با توجه به حضور کمرنگ‌تر صرافی بانک‌ها مجددا رشد قیمتی دلار رقم خورد. به این ترتیب هر‌چند سطح روانی ٣٤٠٠ تومانی اندکی ممکن است در برابر رشد قیمت‌ها مقاومت نشان دهد، اما تقاضای کافی در بازار ارز مانع از ریزش شدید قیمت‌ها خواهد شد. در این شرایط، با توجه به ثبات فضای سیاسی و اقتصادی داخل کشور، تحولات اقتصاد جهانی که اخیرا نوسانات زیادی را تجربه می‌کند به دقت توسط معامله‌گران ارز رصد شده و اثرات آن بر قیمت‌ها منعکس خواهد شد.

بازار سکه
رشد سکه همگام با دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ٨ هزار تومانی به قیمت ٩١٨هزار تومان معامله شد. با وجود تعطیلی بازار جهانی، رشد ١٥ تومانی قیمت دلار به افزایش قیمت سکه کمک کرد. روز شنبه همراه با کاهش خوش‌بینی‌ها برای جهش دوباره قیمت اونس فاصله قیمت سکه نسبت به ارزش ذاتی آن کاهش یافت. با این حال روز گذشته شاهد رشد مقدار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) با خوش‌بینی‌های به وجود آمده نسبت به ادامه رشد قیمتی دلار بودیم. با وجود کاهش نگرانی‌ها در بازار ارز (همراه با رشد قیمت نفت)، حضور تقاضا در این بازار بار دیگر رشد قیمتی دلار را رقم زد که بر خوش‌بینی‌های معامله‌گران بازار سکه نسبت به قیمت دلار دامن زد. از سوی دیگر، انتظار رشد هر چند اندک قیمت طلا نیز وجود دارد (امیدواری کارشناسان کیتکو به رشد قیمت اونس).

بازار طلای جهانی
طلا در انتظار تصمیم فدرال رزرو
هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی ٣/ ٢ درصدی به قیمت ٨/ ١١٣٣ دلار معامله شد (اولین افت پس از سه هفته صعود). بازار طلا همچنان در انتظار نشست بعدی فدرال رزرو برای تخمین زمان افزایش نرخ بهره (عامل منفی برای تقاضای طلا) است. آمار مثبت اقتصادی آمریکا روز پنج شنبه شاخص دلار را افزایش داد (فشار بر قیمت طلا) و آرامش را به بازارهای جهانی بازگرداند. در حالی با منفی شدن چشم‌انداز اقتصادی چین در ابتدای هفته، تلاطمات شدیدی در بازارهای جهانی ایجاد شد که سرمایه‌گذاران را به سمت دارایی‌های کم‌ریسک سوق داد. باوجود مثبت بودن عوامل بنیادین اقتصاد آمریکا، هفته پرنوسان اخیر احتمال افزایش نرخ بهره در سپتامبر را کاهش داد. در نظرسنجی کیتکو ١٢ نفر (از ١٧ کارشناس) روند افزایشی، ٣ نفر روند کاهشی و ١٢نفر روند خنثی قیمت طلا را برای این هفته پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن
حرکت «تسه»ها روی کف تعادلی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با افت نیمدرصدی مواجه شدند. ثبات قیمتی این اوراق در ماه مرداد در کانال ٧٢ هزار تومانی را شاهد بودیم. در این شرایط، علاوه بر وجود عواملی مانند جذب سرمایه‌ها در صندوق سپرده یکم برای دریافت وام‌های جدید، به نظر می‌رسد نزدیک شدن به پایان تابستان، به‌عنوان فصل افزایش تقاضای مسکن، بر کاهش تقاضا در «تسه»ها افزوده است. در این میان، انتشار اخبار مبنی بر ارائه پیشنهاد افزایش وام مسکن با انتشار اوراق جدید باعث افت قیمتی به سطح ٧٠ هزار تومانی شده است. با این حال، سطح ٧٠ هزار تومانی از قیمت اوراق تسهیلات حمایت می‌کند. همچنین، سود وام مسکن در قیمت‌های فعلی اوراق کمتر از ٢٠ درصد است. در نتیجه، کاهش سود واقعی وام با افت قیمتی اوراق به‌عنوان یک عامل حمایتی قوی محسوب می‌شود.

بازار نفت
چرخش نفت پس از ٨ هفته
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ٨/ ١١ درصدی پس از ٨هفته متوالی نزول، به قیمت ٢٢/ ٤٥ دلار معامله شد. سقوط بازارهای سهام و نگرانی از اقتصاد چین در ابتدای هفته، نفت را به پایین‌ترین قیمت از سال ٢٠٠٩ رساند. گرچه تغییری در عوامل بنیادین به وجود نیامده اما پنج‌شنبه، آمار منتشر شده، وضعیت رو به رشد اقتصاد آمریکا را نشان داد که خوش‌بینی نسبت به افزایش تقاضا از طرف بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت‌ را تقویت کرد. همچنین، حجم ذخایر نفت تجاری آمریکا در هفته منتهی به ٢٣ آگوست، برخلاف پیش‌بینی‌ها کاهش داشت که سیگنال مثبتی برای قیمت نفت بود. از سوی دیگر، با وجود اختلالات سمت عرضه (درگیری‌های یمن و توقف صادرات در برخی پایانه‌های نیجریه) مازاد عرضه از طرف اعضای اوپک همچنان باقی است و با ورود ایران نیز بیش از پیش تقویت خواهد شد.
۹ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۴۷۳