طرح توسعه میدان نفتی چشمه خوش ، آماده بهره برداری

طرح توسعه میدان نفتی چشمه خوش ، آماده بهره برداری
توسعه واحد بهره برداری چشمه خوش برای ایجاد ظرفیت فرآورشی موردنیاز نفت خام تولیدی در میدان های مشترک غرب کشور تا سقف روزانه 180 هزار بشکه ، آماده بهره برداری است .

فکور ، مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ، درباره توسعه میدان های نفتی غرب کشور ، گفت : 90 هزار بشکه به ظرفیت فرآورشی تولید میدان چشمه خوش افزوده شده و در مجموع به 180 هزار بشکه رسیده است .
 

وی افزود : توسعه واحد بهره برداری چشمه خوش با هزینه افزون بر 102 میلیارد ریال و شش میلیون و 200 هزار یورو به عنوان یکی از واحدهای بهره برداری زیرمجموعه شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب واقع در استان ایلام در حال اتمام است.
 

وی تصریح کرد: در واحد بهره برداری چشمه خوش ، افزون بر ظرفیت فرآورشی موجود با ساخت مجموع تفکیک ردیف D به ظرفیت 35 هزار بشکه در روز و تکمیل مجموعه های تفکیک A ، B و C ؛ ظرفیت فرآورشی برای دریافت نفت تولیدی تا سقف 180 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

 

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: در این واحد طرح جمع آوری و تزریق گاز همراه نفت با هدف جمع آوری 60 میلیون فوت مکعب در روز از گاز تولیدی و تزریق در میدان چشمه خوش برای افزایش تولید و جبران بخشی از افت فشار مخزن با هزینه 272 میلیارد ریال و 53 میلیون یورو با پیشرفت 78 درصد در دست اقدام است.

 

وی ابراز امیدواری کرد ، تا پایان امسال ، این طرح ملی به بهره برداری برسد که در صورت تکمیل طرح توسعه واحد بهره برداری چشمه خوش و رسیدن به سقف تولید از میدان های نفتی، گازهای همراه تا 115 میلیون فوت مکعب در روز افزایش می یابد.
 

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره طرح احداث واحد بهره برداری و نمک زدایی دهلران گفت: این واحد در استان ایلام قرار دارد و با هدف فرآورش ، شیرین سازی نفت تولیدی از میدان های دهلران و دانان و نمک زدایی با ظرفیت 55 هزار بشکه در روز است که با راه اندازی آن امکان افزایش تولید نفت نمکی میدان دهلران تا سقف 20 هزار بشکه در روز محقق خواهد شد.
 

شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب، یکی از سه شرکت زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در ساختار جدید شرکت ملی نفت ایران است. حوزه فعالیت آن چهار استان کرمانشاه، ایلام، لرستان و بخش های شمالی استان خوزستان است و فعالیت رسمی خود را از آغاز سال 1378 با تولید روزانه حدود 52 هزار و 800 بشکه نفت آغاز کرده است. این شرکت پس از اغاز فعالیت و با اقدامات عملیاتی و مهندسی روند صعودی یافت و هم اکنون ظرفیت تولید آن حدود 165 هزار بشکه در روز است.
 

در استان ایلام میدان گازی تنگ بیجار و میدان های نفتی پایدار غرب، چشمه خوش، دهلران، دانان، سمند، شاخه، بانکول، کبیرکوه، هلیلان، دالپری، آذر و چنگوله و در کرمانشاه هم میدان های باباقیر و نفت شهر قرار دارد.
 

در استان لرستان میدان های نفتی سرکان، ماله کوه، ویزنهار و هالوش زیر پوشش این شرکت است.

 

۱۷ اسفند ۱۳۹۰ ۱۶:۳۷
تعداد بازدید : ۱,۶۳۷