دهلی‌نو با دور زدن پاکستان از ایران گاز وارد کند

دهلی‌نو با دور زدن پاکستان از ایران گاز وارد کند
اتحادیه اتاق های بازرگانی و صنایع هند (آسوچام) پیشنهاد کرد که هند از لغو تحریم های ایران استفاده کند و پاکستان را برای واردات گاز طبیعی از ایران دور بزند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری دیلی تایمز، اتحادیه اتاق های بازرگانی و صنایع هند (آسوچام) پیشنهاد کرد که هند از لغو تحریم های ایران استفاده کند و پاکستان را برای واردات گاز طبیعی از ایران دور بزند.
این نهاد صنعتی همچنین پیشنهاد کرده که دهلی نو مبادلات تجاری خود با ایران را از طریق امضای یک موافقتنامه تجارت ترجیحی ارتقا دهد. آسوچام اضافه کرده که با لغو تحریم های ایران پروژه  احداث خط لوله زیردریا که گاز ایران را از طریق دریای عمان و با دور زدن پاکستان به هند خواهد رساند، می تواند آغاز شود.
در بیانیه آسوچام آمده است: «لغو تحریم های غرب علیه ایران یک فرصت عالی برای هند به وجود می آورد تا با دور زدن پاکستان، گاز طبیعی را از ایران به بندر پوربندر در گوجرات بیاورد.»
«با توجه به اینکه پروژه خط لوله ایران- پاکستان- هند، هنوز نهایی نشده و پروژه خط لوله تاپی نیز هنوز تکمیل نشده است، خط لوله زیر دریا پیشنهاد می شود که با دور زدن منطقه انحصاری اقتصادی پاکستان روزانه 1.1 میلیارد فوت مکعب گاز را از چابهار ایران به راس الجیفان عمان و از آنجا به پوربندر در گوجرات انتقال دهد... این خط لوله 1200 تا 1300 کیلومتری هزینه ای حدودا 4.5 میلیارد دلار خواهد داشت.»
این طرح به دلیل تحریم های ایران کنار گذاشته شده بود. بر اساس بیانیه آسوچام، هند پیشتر 90 میلیون دلار صرف هزینه بررسی و مطالعه این طرح کرده است.  دی اس راوات، دبیر کل آسوچام گفت: «با توجه به مشکلات سیاسی جدی موجود، این نگرانی وجود دارد که پروژه های پیشنهادی جهت احداث خطوط لوله انتقال گاز که در آنها پاکستان نیز حضور دارد، در حد رویا باقی بمانند. تمام جایگزین های عملی دیگر برای ارتقاء امنیت انرژی هند باید مورد بررسی قرار گیرند.»
خط لوله مذکور که خط لوله ام ای ای د ی پی خوانده می شود از چابهار در ساحل جنوبی ایران آغاز می شود و به راس الجیفان در ساحل عمان می رود.  این خط لوله که از بستر دریای عمان عبور خواهد کرد قرار است گاز را به پوربندر در جنوب گوجرات هند برساند.
۱۰ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۲۱
تعداد بازدید : ۴۷۴