توسعه صنایع تکمیلی گامی موثر برای جهانی شدن

توسعه صنایع تکمیلی گامی موثر برای جهانی شدن
صنعت نفت ایران با توجه به شاخص های موجود، می تواند سرآمد دنیا شود و به جایگاه واقعی خود برسد.

عبدالحسین بیات مدیر عامل صنایع پتروشیمی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ضمن بیان این مطلب افزود: در طی 10 ماهه سالجاری 15 میلیون تن محصولات پتروشیمی از نظر وزنی تولید شده که سال گذشته 13.2 میلیون تن بود که بیانگر رشد 10 تا 11 درصدی است و پیش بینی می شود در سال آینده به 16 میلیون تن برسد.

وی تصریح کرد: ارزش صادرات پتروشیمی به 11.2 میلیارد دلار رسیده که درآمد ارزی رشد 29 درصدی داشته همچنین ارزش صادرات در سال گذشته 8.7 میلیارد دلار بود و پیش بینی می شود که در سال 91 به مرز 15 هزار میلیارد دلار برسد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: با توجه به مزیت ویژه ایران یعنی دارا بودن نفت و گاز فراوان، شرایط ویژه و مطمئنی برای توسعه صنعت پتروشیمی وجود دارد.

وی ادامه داد: ما توانایی آن را داریم که منابع هیدروکربوری خام را به فرآورده های با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم و ضمن تامین نیاز داخل به صادرات فرآورده های پتروشیمی نیز بپردازیم.

بیات تصریح کرد: صنعت پتروشیمی صنعتی سرآمد و ارزش آفرین است و اگر بخواهیم به قدرت اول پتروشیمی در خاورمیانه تبدیل شویم، باید از روش های نظارتی و محاسبه و مدل های مدیریتی و بومی شدن استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: صنعت نفت ایران با توجه به شاخص های موجود، می تواند سرآمد دنیا شود و به جایگاه واقعی خود برسد و این صنعت قابلیت جهانی شدن را دارد و با برنامه های توسعه ای در دست اقدام و نیز توسعه صنایع تکمیلی می توانیم به اهداف برنامه پنجم توسعه و افق 1404 دست یابیم.

بیات افزود: در گذشته موانعی فراروی رشد این صنعت وجود داشت که با اقدام های دولت، مسیر رشد صنعت پتروشیمی بیش از گذشته هموارتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از نقاط کشور، قابلیت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی وجود دارد و می توان کیفیت کالاهای تولیدی را با رقبای جهانی مقایسه کرد وکیفیت کالا و قیمت آن امروز در بازارهای جهانی تعیین کننده است.

بیات اظهار امیدواری کرد: در بودجه سال 91 توجهی ویژه به توسعه صنعت پتروشیمی شود و دولت و مجلس با برنامه ریزی دقیق این صنعت رو به رشد را نسبت به گذشته بیش از پیش یاری کنند و توسعه صنعت پتروشیمی سبب افزایش درآمدهای ارزی کشور و به دنبال آن توسعه ملی ایران خواهد شد.

وی روز 29 اسفند را در واقع روز اعمال اقتدار و آزادی و افتخار ملت ایران بر منابع خدادادی دانست و افزود: روز ملی شدن صنعت نفت روز شکوفایی اقتصاد ایران به ویژه در توسعه بخش صنعت پتروشیمی است اگر این منابع خدادادی در اختیار کشورهای بیگانه بود این شکوفایی و توسعه در حوزه پتروشیمی که در آن قرار داریم امسال مطمئنا شاید بتوانیم 14 میلیارد دلار نیاز ارزی از فروش محصولات پتروشیمی تامین کنیم در گذشته کمتر از این مواد خام می فروختیم هیچ اراده و اختیاری از خود نمی توانستیم داشته باشیم و این منابع عظیم را مدیریت و هدایت کنیم.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: نقطه شروع و فرهنگ ایجاد این اعتقاد زمانی که بحث ملی شدن نفت اعمال شد فشار بیگانگان اجازه به منصه ظهور به معنای واقعی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نمی داد بعد از پیروزی انقلاب به معنای وافعی تحقق پیدا کرد و روز به روز آثار تحقق ملی شدن نفت و انتفاع این صنعت کام مردم را شیرین تر می کند./

۱۷ اسفند ۱۳۹۰ ۱۶:۴۴
تعداد بازدید : ۱,۰۴۵