اهمیت اجلاس سران GECF در دوره کاهش قیمت نفت دوچندان شده است

اهمیت اجلاس سران GECF در دوره کاهش قیمت نفت دوچندان شده است
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: ترینیداد و توباگو از برگزاری سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در این مقطع تاریخی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده استقبال کرد.

امیرحسین زمانی نیا در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که دعوتنامه دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری برای شرکت در سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز( (GECF) دیروز سه شنبه تقدیم وینستون دوکران (Winston Dookeran) وزیر امور خارجه ترینیداد و توباگو شد، گفت: وزیر امور خارجه این کشور ضمن تشکر از دعوت رئیس جمهوری ایران اعلام کرد ترینیداد و توباگو در سطح عالی در این اجلاس شرکت و از برگزاری اجلاس سران گازی در این مقطع تاریخی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده استقبال می کند.

معاون وزیر نفت که دیدارش با وزیر خارجه ترینیداد و توباگو به دلیل روز استقلال این کشور با یک روز تاخیر انجام شد، تصریح کرد: آقای دوکران در این دیدار مراتب تشکر نخست وزیر و رئیس جمهوری این کشور را از دعوتنامه رئیس جمهوری ایران اعلام و ارسال دعوتنامه را از طریق نماینده ویژه نشان اهمیت اجلاس سران خواند.

به گزارش شانا، امیرحسین زمانی نیا  که پایان این هفته وارد ایران می شود روزهای آخر مردادماه برای دعوت از هلند به عنوان عضو ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز و همچنین دعوت از سران کشورهای ترینیداد و توباگو و بولیوی به عنوان اعضای اصلی مجمع کشورهای صادر کننده گاز و پرو به عنوان دیگر عضو ناظر، برای حضور در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) به آمریکای جنوبی رفت.

سومین اجلاس سران مجمع صادرکنندگان گاز قرار است در دهه سوم ماه نوامبر ٢٠١٥ در تهران برگزار شود؛ نخستین جلسه کاری کارشناسان اجلاس سران در ماه مه در دبیرخانه این مجمع و دومین جلسه هم سه شنبه ( ١٠ شهریورماه) با حضور محمدحسین عادلی، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگزار شد.

براساس این گزارش، ایران، روسیه، قطر، مصر، الجزایر، بولیوی، لیبی، گینه استوایی، نیجریه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات متحده عربی اعضای اصلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) هستند. هلند، قزاقستان، عراق، عمان، پرو، و نروژ نیز عضو ناظرند. این سازمان دوسوم ذخایر ثابت شده گاز جهان را در اختیار دارد. ٦٥ درصد بازار ال ان جی و ٤١ درصد تجارت گاز با خط لوله نیز در اختیار کشورهای عضو این سازمان است.

۱۱ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۴۰
تعداد بازدید : ۵۱۶