زنگنه در مصاحبه با بلومبرگ تایید کرد ۶۰ میلیون بشکه میعانات روی آب داریم

زنگنه در مصاحبه با بلومبرگ تایید کرد ۶۰ میلیون بشکه میعانات روی آب داریم
وزیر نفت با اشاره به برنامه ایران برای افزایش تولید نفت خود به ۳.۹ میلیون بشکه در روز تا ابتدای سال ۹۵ صرف‌نظر از هر گونه هزینه ای گفت: «ایران ۶۰ میلیون بشکه میعانات گازی بر روی آب ذخیره کرده است اما هیچ نفت خامی را روی آب ندارد.»

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزیر نفت گفت بیشتر اعضای اوپک به قیمت 70 تا 80 دلاری برای نفت مایل هستند و ایران برای تصمیم گیری در مورد سطح تولید خود نیازی به هماهنگی با کشورهای دیگر ندارد.

بیژن نامدار زنگنه که در دفتر خود در تهران با خبرنگار بلومبرگ سخن می گفت تاکید کرد افت قیمت نفت به زیر 40 دلار در اهداف ایران برای بازگرداندن تولید نفت خود بلافاصله پس از رفع تحریم ها تاثیری نداشته است. ایران باید برای بازیابی سهم خود از بازار تولید نفتش را افزایش دهد حتی اگر این کار منجر به آن شود که تولیدکنندگان نفت شیل فعالیت های حفاری خود را افزایش دهند.

وی افزود:«برخی اعضای اوپک سال گذشته معتقد بودند قیمت پایین نفت باعث خروج نفت های پرهزینه از بازار می شود. چند ماه شاهد توقف فعالیت دکل ها در میادین نفت شیل بودیم اما اکنون همه آن ها در حال بازگشت به این میادین هستند و سطح تولید نفت شیل تغییر قابل توجهی نکرد.»

زنگنه در مورد قیمت مناسب برای نفت گفت: نفت 70 تا 80 دلاری عادلانه است.

وی افزود: اوپک مایل به هماهنگی اقدامات خود با کشورهای غیر عضو است هرچند منتظر دیگران نمی ماند تا اقداماتش را تایید کنند. ایران که در ماه جولای به توافقی با 5+1 برای رفع تحریم ها دست یافت صرف نظر از هرگونه هزینه ای که ممکن است داشته باشد تولید نفت خود را افزایش خواهد داد و انتظار دارد کشورهای دیگر راه آن را باز کنند.

وی در ادامه گفت: «اوپک برای برقراری توازن بین عرضه و تقاضا به توافقی برای مدیریت بازار دست خواهد یافت اما به نظر می رسد که ما به چند ماه برای تبادل نظر نیاز داریم تا با یکدیگر صحبت کنیم و همچنین برخی تغییرات در فضای بین الملل را شاهد باشیم.»

زنگنه نگفت فکر می کند چه زمانی اوپک به چنین تصمیمی خواهد رسید.

وزیر نفت ایران در مورد برنامه های تولید نفت کشورش گفت: «ایران در نظر دارد تا ماه مارس سال آینده(ابتدای سال 1395 ایرانی) تولید نفت خود را به 3.8 تا 3.9 میلیون بشکه در روز برساند و بعد از رفع تحریم ها بلافاصله 500 هزار بشکه در روز به تولید خود بیفزاید و پنج ماه بعد از آن این رقم را به 1 میلیون بشکه در روز برساند.»

به گفته وی تولید نفت ایران در حال حاضر 2.8 میلیون بشکه در روز است که بالاترین رقم طی سه سال گذشته است و میزان صادرات فعلی نفت ایران نیز بیش از یک میلیون بشکه در روز می باشد.

وی افزود:«ایران 60 میلیون بشکه میعانات گازی (نفت سبک) بر روی آب ذخیره کرده است اما هیچ نفت خامی را روی آب ندارد.»

این نخستین بار است که یک مقام رسمی ایران وجود نفت ذخیره ایران روی آب را تایید می کند. منابع غربی پیش تر تخمین می زدند ایران 50 میلیون بشکه نفت ذخیره روی آب داشته باشد که در نفتکش های بزرگ نگهداری می شود.

زنگنه با تاکید بر افزایش نفت ایران پس از رفع تحریم ها گفت: «این حق ایران است که بلافاصله پس از رفع تحریم ها تولید نفت خود را به رقم تاریخی که داشتیم برگرداند. ما هیچ گزینه دیگری نداریم. افت قیمت نفت بازگشت ایران به بازار را کند نخواهد کرد.»

۱۱ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۸۸۱