دولت برای توسعه صنایع پتروشیمی به بخش خصوصی ارز می دهد

دولت برای توسعه صنایع پتروشیمی به بخش خصوصی ارز می دهد
وزیر نفت با اشاره به 30 میلیارد دلار ذخایر ارزی صندوق توسعه ملی از اختصاص بخشی از این منابع به بخش خصوصی با هدف توسعه صنعت پتروشیمی خبرداد.
 

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس رستم قاسمی صبح امروز (سه شنبه 16 اسفند) در مراسم آغاز به کار دومین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی که با حضور شرکت های فعال در این صنعت برگزار شد، با اشاره به موجودی 30 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی، افزود: با استفاده از منابع این صندوق و از طریق بانک های عامل باید به بخش خصوصی کمک شود که امیدواریم این فرآیند سرعت یابد.

وزیر نفت تصریح کرد: امروز صنعت پتروشیمی ایران با واگذاری های انجام شده آینده روشنی دارد و امید است که به دست توانای بخش خصوصی توسعه یابد.

وی یادآور شد: در سال های گذشته با واگذاری های انجام شده و حضور بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی، این صنعت توسعه مطلوبی یافته و امید است در آینده همه بخش های این صنعت با تلاش های بخش خصوصی توسعه یابد.

وزیر نفت گفت: صنعت پتروشیمی به عنوان یک صنعت ارزش آفرین باید با تلاش مسئولان دولتی و توانمندی بخش خصوصی گسترش یابد.

افزایش وابستگی جهان به منابع انرژی ایران

وزیر نفت با بیان این که در آینده مصرف فرآورده های هیدروکربوری در جهان به علت ارزان بودن افزایش خواهد یافت، افزود: به همین دلیل بسیاری از کشورها منابع خود را از دست می دهند و این موضوع سبب می شود وابستگی به منابع انرژی ایران بیشتر شود.

وزیر نفت با اشاره به جایگاه ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان افزود: صنعت پتروشیمی نقش مهمی در توسعه صنعت نفت، خودکفایی و ایجاد اشتغال دارد و با توجه به ذخایر گسترده هیدروکربوری و نفت و گاز، کشورمان رتبه نخست ذخایر هیدروکربوری جهان را به خود اختصاص داده است.

عضو کابینه دولت دهم با اشاره به تحریم های گسترده غرب علیه صنعت نفت و گاز ایران، گفت: گرچه تحریم برخی مشکلات را برای ما به دنبال داشته است اما فرصت های زیادی را هم برای ما ایجاد کرده است و ما توانسته ایم این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

مهندس قاسمی با اشاره به اهمیت توسعه صنعت نفت و گاز کشور و تبدیل محصولات پایه به فرآورده های با ارزش افزوده برای فروش به عنوان دو موضوع مهم در صنعت نفت، اظهار کرد: پیش از این نفت خام را کشورهای دیگر برای خود تبدیل به ارزش افزوده می کردند و سپس فرآورده های حاصل از آن به کشور باز می گشت، اما امروز ایران یکی از صادرکنندگان عمده فرآورده های هیدروکربوری در جهان است.

وزیر نفت ادامه داد: توانمندی های زیادی در صنعت نفت ایران وجود دارد که با گسترش آنها می توانیم به اهداف مشخص شده در برنامه پنجم برسیم.

مهندس قاسمی گفت: در برنامه پنجم توسعه کشور پیش بینی شده است که یک میلیون بشکه نفت به تولید کشور افزوده شود و تولید گاز نیز به یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب در روز برسد که این هدف با اتکا به توان داخلی و تلاش سازندگان داخلی محقق می شود.

وزیر نفت با بیان این که در بخش پتروشیمی نیز با اتکا به ذخایر گسترده گازی کشور می توانیم محصولات با ارزش افزوده بیشتر با هدف صادرات تولید کنیم، افزود: ایجاد اشتغال پایدار یکی از نقش های تعیین کننده توسعه صنعت پتروشیمی است.

سرمایه گذاری چین در طرح های پتروشیمی ایران

مهندس قاسمی گفت: در حال حاضر 70 واحد پتروشیمی در حال ساخت و توسعه بوده که نیازمند استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و خطوط اعتباری خارجی است.

وزیر نفت با اشاره به این که برای 20 طرح پتروشیمی از خط اعتباری کشور چین استفاده خواهد شد، تصریح کرد: مذاکره های خوبی برای گشایش این خط اعتباری در حال انجام است.

مهندس قاسمی با اشاره به جایزه تعالی در صنعت پتروشیمی گفت: این جایزه برای شرکت هایی که بهره وری لازم را کسب کرده اند تاثیر خوبی را در این صنعت در پی خواهد داشت.

۱۷ اسفند ۱۳۹۰ ۱۷:۰۹
تعداد بازدید : ۱,۰۴۷