افزایش دو برابری واردات نفت اروپا از ایران

افزایش دو برابری واردات نفت اروپا از ایران
به رغم فشارهای امریکا برای محدود کردن فعالیت بخش انرژی ایران، میزان واردات نفت اروپا از ایران، نسبت به سال 2008 دو برابر شده است.

 

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، مجله امریکایی تایم در گزارشی اعلام کرد، با وجود اعمال فشار امریکا بر متحدان اروپایی‌اش برای اعمال محدود کردن همکاری با تهران در بخش انرژی، اروپا هنوز به همکاری‌های اقتصادی با ایران ادامه می‌دهد.
این گزارش می‎افزاید، حتی نزدیک‎ترین متحدان امریکا در اروپا نیز مناسبات با ایران را کاملا قطع نکرده‌اند.
این گزارش به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس می‌افزاید، هم اکنون اروپا حدود 1.2 میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کند که این رقم نسبت به سال 2008 دو برابر شده است.
به علاوه این گزارش خاطر نشان می‌کند که برخی از مشارکت‌های اتحادیه اروپا با ایران، می‌تواند در صورتی که مقامات این اتحادیه آن را از نظر تامین نیازهای اروپا به انرژی حیاتی بدانند، مستثنی شناخته شود.
مجله تایم در این گزارش تصریح کرد که شرکت‌های اروپایی برخلاف شرکت‌های امریکایی در خرید نفت خام و گاز طبیعی از ایران و فروش فرآورده‌های‌ نفتی به تهران آزادی عمل دارند.
براساس این گزارش، اتحادیه اروپا همچنین در این هفته از نهادهای مالی خواسته است تا از معاملات مشروع با ایران حمایت کنند. اتحادیه اروپا هفته گذشته نیز تاکید کرد که اقدامات محدود کننده علیه ایران، نباید بر واردات و صادرات نفت و گاز ایران تاثیر گذارد. شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئن چهارمین دور تحریم‎های مهندسی شده از سوی امریکا علیه تهران را صادر کرد.
همچنین علاوه بر شورای امنیت، دولت امریکا در ماه جولای، با هدف ممانعت از دسترسی تهران به محصولات پالایشگاهی و مقابله با همکاری برخی شرکت‎های خارجی در بخش انرژی ایران، تحریم‌هایی یک جانبه را علیه تهران اعمال کرد. امریکا همچنین با اعمال فشار بر دیگر کشورها از جمله متحدان اروپایی‌اش، آن‎ها را به قطع همکاری اقتصادی با ایران تشویق می‎کند.
امریکا و متحدانش ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم می‎کنند. این در حالی است که تهران بارها ضمن رد این ادعاها، همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‎های اتمی‌اش تاکید کرده است.
۱۰ آبان ۱۳۸۹ ۰۷:۳۳
اکونیوز |
تعداد بازدید : ۱,۴۰۷