حفاری دومین چاه فاز 13 پارس جنوبی فروردین 91 انجام می شود

حفاری دومین چاه فاز 13 پارس جنوبی فروردین 91 انجام می شود
عملیات حفاری دومین چاه فاز 13 پارس جنوبی فروردین سال 91 و با تغییر موقیعت دکل حفاری انجام می شود.
 

به گزارش خبرنگار شانا، طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با 36 درصد پیشرفت در 10 ماه نخست امسال در بخش ساخت سکوهای دریایی، خطوط لوله دریا، حفاری و خشکی در دست اجراست.

ارزیابی نهایی عملیات حفاری نخستین چاه فاز 13 به عنوان نخستین چاه از مجموعه فازهای در دست توسعه 35 ماهه میدان مشترک پارس جنوبی انجام و حفاری چاه دوم با تغییر موقعیت دکل فروردین امسال انجام می شود.

حفر 38 حلقه چاه و نصب چهار سکو دریایی با ظرفیت تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز در فاز 13 پارس جنوبی پیش بینی شده و قرار است در دو سکوی این فاز 22 حلقه چاه و دو سکوی دیگر 16 حلقه چاه حفر شود.

ارزیابی اولیه برای حفاری نخستین حلقه چاه توصیفی فاز 13 انجام و این چاه هم اکنون به گاز رسیده و این نخستین چاهی است که در فازهای 35 ماه پارس جنوبی حفر شده است ضمن آنکه بخش پایانی عملیات حفاری نخستین چاه فاز 13 پارس جنوبی برای به دست آورن اطلاعات نهایی در زمینه مشخص شدن ترکیب های هیدروکروبوری از جمله میزان کاندنسیت و گاز موجود در چهار لایه k1,k2,k3,k4  نیز انجام شد.

بر پایه این گزارش، پس از عملیات حفاری چاه های توصیفی، قرار است جکت این فاز تا خرداد سال آینده در آب های خلیج فارس نصب و پس از آن، حفاری چاه های توسعه ای انجام شود.

هم اکنون یک دکل در فاز 13 برای انجام عملیات حفاری مستقر شده است که همزمان با افزایش تعداد این دکل ها به چهار دکل، حفاری چاه های باقیمانده به صورت دسته ای (BATCH DRLLING) انجام خواهد شد و در این مرحله از عملیات حفاری، تکمیل هر حلقه چاه به طور جداگانه انجام نمی شود و حفاری چاه ها همزمان روی حفره های 36 حلقه چاه انجام خواهد شد.

شرکت پتروپارس به عنوان MC برای انجام کارهای راهبری مهندسی عملیاتی پروژه در بخش حفاری فاز 13 حضور دارد. زمان مورد نیاز برای حفر چاه های توسعه ای 65 تا 75 روز و برای چاه های ارزیابی 80 روز اعلام شده است.

عملیات ساخت سکوهای دریایی فاز 13 پارس جنوبی در ده ماه نخست امسال با 31.65 درصد پیشرفت، ساخت خطوط لوله دریایی با 31.30 درصد پیشرفت، بخش خشکی با 44.71 درصد پیشرفت و حفاری چاه ها با 17.77 درصد پیشرفت در دست اجراست.

به گزارش شانا، طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی در نزدیکی آب های مرزی ایران و قطر در میدان مشترک با هدف تولید 50 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تصفیه شده در روز، 75 هزار بشکه میعانات گازی در روز، 400 تن گوگرددر روز، تولید سالانه 1.05 میلیون تن ال پی جی (گاز مایع) و یک میلیون اتان برای استفاده در صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه صنعتی عسلویه در حال انجام است.

پیمانکاران این پروژه شرکت پتروپایدار ایرانیان، مپنا و صدرا است.

قرارداد توسعه 6 فازپارس جنوبی شامل فازهای 13 ، 14 ، 19 ، 22 ، 23 و 24 جمعا معادل 8 فاز استاندارد به ارزش 21 میلیارد دلار در اواخر خرداد 1389 به طور همزمان با پیمانکاران داخلی بسته شد.

بر اساس مصوبه کارگروه ویژه نمایندگان رئیس جمهوری در امور نفت، زمان اجرای این فازها 35 ماه در نظر گرفته شده است. با راه اندازی این 8 فاز درمجموع 250 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز سبک ایران افزوده خواهد شد.

۱۷ اسفند ۱۳۹۰ ۱۷:۰۰
تعداد بازدید : ۱,۰۴۸