کاهش قیمت، نفس طلای سیاه را برید

کاهش قیمت، نفس طلای سیاه را برید
با توجه به اینکه در ماههای اخیر قیمت بلای جان بشکه‌های رنگارنگ در جهان شده است حال با این اوصاف وزیر نفت ایران دم از احیای افزایش سهمیه تولید و صادرات حتی با وجود کاهش قیمتها می‌زند.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها روند نزولی قیمت در بازارهای جهانی وضع اقتصادی دنیا را بهم‌ریخته  و رنگ و بوی خود را  ازدست داده است و در این میان ایران نیز از این غافله عقب نمانده است به طوری اکثر کارشناسان بر این امرواقف هستند که اقتصاد کشور نباید براساس نفت باشد بایستی به سمت اقتصاد غیر نفتی حرکت کرد. 

همچنین طبق این گزارش بعضی‌ها اعتقاد دارند برای خروج از این موانع باید از خام‌فروشی محصولات کاسته شده و تبدیل به فرآورده با ارزش کرد تا توان ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشور کرد. 

از سوی دیگر عده‌ای نیز یراین عقیده هستند که دیپلماسی نفتی ایران ضعیف عمل کرده و نتوانسته  رایزنی‌های خوبی را  در این زمینه انجام دهد. 

این در حالیست که با بررسیهای به عمل آمده تعاملات سیاسی، اقتصادی، بین المللی تنها به وزارت نفت بر‌نمی‌گردد، بلکه وزارت خارجه و وزارت اقتصاد نیز باید در زمینه ایجاد ارتباطات دیپلماتیک و اقتصادی،بسترسازی کنند تا به نتایج نهایی برای تشکیل جلسه و اجماع اوپک برسند. 

می توان گفت طلای سیاهی که در گذشته در بخشهای مختلف اقتصادی جهان جولان می‌داد اکنون نای راه رفتن نداری و به زور چرخه حیات خود را می‌چرخاند حال باید منتظر ماند دید که دولتمردان جهان چه اندیشی برای برگردندان حیات به این صنعت ارزشمند دارند. 

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در گفتگو با شبکه خبری بلومبرگ گفته بود که افت قیمت نفت خام آمریکا به سطوح زیر 40 دلار برای هر بشکه، بر عزم ایران برای احیای سهم از دست رفته خود در بازارهای جهانی و افزایش تولید می‌افزاید. 
 
زنگنه گفت: ایران برای احیای سهم خود در بازارهای جهانی حتی با وجود افزایش تولید شیل اویل و افزایش شمار دکلهای حفاری باید تولید خود را با هدف احیای سهم خود در بازارهای جهانی افزایش دهد. 
 
وی با بیان این که برخی اعضای اوپک پارسال معتقد بودند که قیتهای پایین نفت خام می تواند پروژه های گرانقیمت برداشت نفت خام را از ذخایر نا متعارف از جمله شیل اویل از دور خارج کند، گفت: پس از گذشت چندماه شاهد کاهش شمار دکلهای نفتی فعال آمریکا بودیم، اما هم اکنون همه آنها دوباره در حال بازگشت به میدانهای نفتی هستند و سطح تولید شیل اویل تولید کنندگان آمریکایی تغییر چشم افسایی نداشته است. 

افزایش 500 هزار بشکه‌‎ای همزمان با لغو تحریمها 

زنگنه عنوان کرد: ایران در نظر دارد بلافاصله پس از لغو تحریمها با افزودن روزانه500 هزار بشکه به تولید نفت خام خود و ظرف چندماه پس از آن با افزودن روزانه 500 هزار بشکه دیگر، مجموع تولید نفت خام خود را تا ماه مارس به سه میلیون و 800 تا سه میلیون و 900 هزار بشکه در روز برساند. 
 
وی افزود: ایران هم اکنون روزانه 2 میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام تولید می کند که بیشترین سطح در سه سال گذشته به شمار می آید و روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام صادر می کند. 
 
حسین امیری خامکانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس  درگفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کاهش قیمت نفت و سقوط بهای طلای سیاه به کانال 30 دلاری، اظهار داشت: عربستان و آمریکا در ادامه رفتارهای سیاسی گذشته خود باعث حرکت کاهشی قیمت نفت شدند؛ اکنون هم مسائل روانی بعد از توافق هسته‎ای ایران و 1+5 شکل گرفته و تولیدکنندگان نفت هم با ایجاد رقابت برای سهم از بازار با افزایش تولید به این روند دامن زدند. 
 
نماینده مردم زرند و کوهبنان درمجلس شورای اسلامی اظهارداشت:اگر سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک به دنبال حفظ فلسفه،ساختار و حیات خود است،قطعا باید اعضای آن حق و حقوق هم را رعایت کنند و براساس میزان سهم خود، نفت تولید و صادر کنند. 

سهمیه تولید و صادرات باید احیا شود 

وی با اشاره به اینکه ایران قبل از تشدید تحریم‌ها براساس میزان سهم خود، نفت تولید می‌کرد، و اکنون با لغو تحریم‌ها باید سهیه تولید و صادرات نفت کشور را احیاء و حفظ کنیم، افزود: برخی کشورها با کاهش تولید ما، افزایش تولید داده و سهم تولیدی ایران را گرفتن و اکنون باید براساس میزان گذشته خود تولید کنند و سهم ایران را برگردانند. 
 
سیاست اصلی وزارت نفت واقعی شدن قیمت نفت باشد 
 
خامکانی درخصوص اینکه ممکن است توافق هسته‌ای و سیاست وزارت نفت برای فروش نفت‌خام بیشتر و کسب سهم ایران،قیمت نفت افت کند؟، بیان داشت: سیاست اصلی ما باید به سمت واقعی شدن قیمت نفت باشد تا حقوق مردم را اعاده کنیم. 
 
عضوکمیسیون انرژی مجلس گفت: منابع انرژی متعلق همه نسل‌ها است و فروش نفت بیشتر افتخاری ندارد که ما نفت زیادی با قیمت‌های پایین صادرکنیم، بلکه باید به دنبال افزایش و واقعی رساندن قیمت منابع انرژی باشیم. 

می توان چنین برداشت کرد که با وجود نوسانات قیمت نفت در بازارهای جهانی و افت شدید آن آیا حیات اقتصادی کشورها رونق می‌گیرد یا باید همچنان در حال رکورد بسر برد. 
۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۰۱
تعداد بازدید : ۱,۰۲۵