سقوط قیمت نفت در پی کاهش تقاضا در بازار

کاهش نرخ رشد پیش‌بینی‌شده برای اقتصاد اروپا و وجود حجم قابل توجهی از نفت مازاد در بازار موجب افزایش نگرانی‌ها از کاهش تقاضا برای نفت‌خام شده است. در پی کاسته شدن از نرخ رشد پیش‌بینی شده اقتصاد اروپا قیمت شاخص نفتی برنت دریای شمال نیز کاهش یافت و به حدود 50 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک مرکزی اروپا روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و سایر اقتصادهای نوظهور می‌تواند در ماه‌های آینده 19 کشور عضو اتحادیه اروپا را مجددا وارد رکود اقتصادی کند. گفتنی است براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی اتحادیه اروپا نرخ رشد اقتصادی این اتحادیه در سال‌جاری میلادی 1/4درصد است که این میزان از تخمین‌های پیشین که رشد اقتصادی 1/5درصدی را برای اروپا پیش‌بینی می‌کرد اندکی کمتر است.

235465869708 8

در راستای وضعیت نزولی بازارهای جهانی نفت و کاهش پی‌در‌پی قیمت نفت‌خام، حمله به تاسیسات امنیتی در عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت در جهان، وضعیت بازارها را دشوار‌تر کرده است. در ارتباط با کاهش قیمت‌ها، شاخص اروپایی برنت برای تحویل در ماه اکتبر با 20 سنت کاهش به قیمت 50 دلار و 48سنت در هر بشکه معامله شد. این در حالی است که نفت‌خام آمریکا نیز با 30 سنت کاهش به 46 دلار و 45 سنت در هر بشکه رسید.

در همین ارتباط آبیشک دشپانده، از کارشناسان و تحلیلگران بازار اظهار داشت: «همچنان شاهد عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار هستیم، البته نکته مهم که مدت‌ها است بازار را تحت تاثیر خود قرار داده عدم وجود ثبات است. به نظر می‌رسد وضعیت موجود سبب افزایش فشار بر قیمت نفت خواهد شد.»

روند رو به کاهش قیمت‌ها در بازار موجب شد تا بانک بارکلیز همانند بانک BNP Paribas و سایر بانک‌های بزرگ پیش‌بینی خود از قیمت شاخص نفتی برنت در سال 2015 میلادی را با پنج دلار کاهش به 55 دلار در هر بشکه برساند. همچنین پیش‌بینی قیمت شاخص اروپایی برنت برای سال 2016 نیز کاهشی پنج دلاری را تجربه کرد و به 63 دلار در هر بشکه رسید. 
NP Paribas نیز با کاهش پنج دلاری پیش‌بینی خود در مورد قیمت شاخص برنت دریای شمال قیمت هر بشکه نفت‌خام برنت در سال 2015 را 56 دلار تخمین زد. این در حالی است که پیش‌بینی این بانک از قیمت نفت‌خام برنت در سال 2016 بالغ بر بشکه‌ای 62 دلار است. این کاهش قیمت‌ها در حالی است که BNP پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که قیمت هر بشکه نفت‌خام شاخص اروپایی برنت در سال 2016 میلادی به 76 دلار در هر بشکه برسد. لازم به ذکر است که BNP Paribas پیش‌بینی خود را برای نفت‌خام آمریکا نیز منتشر کرده است. براین اساس قیمت نفت‌خام آمریکا در سال 2015 به میزان پنج دلار و در سال 2016 نیز چهار دلار کاهش یافته است.

۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۰۲۲