صدور یک میلیارد و 494 میلیون دلار انواع محصولات پتروشیمی

صدور یک میلیارد و 494 میلیون دلار انواع محصولات پتروشیمی
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، دو میلیون و 263 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش یک میلیارد و 494 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.
مهدی شریفی نیک نفس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی کشور، اظهار داشت: این محصولات در طول 1285 مرحله توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی، بارگیری و به سوی بازارهای هدف ارسال شده است.
وی در خصوص صادرات گاز مایع (پروپان ونفتا) نیز گفت: در این مدت، 16 محموله گاز مایع با وزن 218 هزار تن به سوی به بازارهای خارجی ارسال شده که با صادرات آنها بیش از 87 میلیون دلار درآمد برای کشور کسب شده است.
وی ادامه داد: همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، 116 هزار تن پنتان (نفتا) به ارزش 58 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.
وی گفت: محصولاتی مانند برش سنگین به ارزش 303 میلون دلار، پارازایلین به ارزش 218 میلیون دلار، متانول به ارزش 48 میلیون دلار، استایرن به ارزش 165 میلیون دلار و پلی اتیلن سنگین فیلم به ارزش 118میلیون دلار، بیشترین سهم را در سبد صادراتی محصولاتی کشور دارا بوده اند.
وی گفت: پارازایلین، گاز مایع (پروپان و بوتان)، متانول، استایرن، رافینیت، برش سنگین، پنتان(نفتا)، پلی اتیلن سنگین فیلم، PVC پلی وینیل آلراید، اتیلن دی آلراید، پلی اتیلن سنگین بادی، بنزن، بنزین پیرولیز، پلی اتیلن سبک- فیلم، پلی اتیلن سنگین تزریقی، گرید الیاف پلی اتیلن ترفتالات، برش سبک، گرید بطری پلی اتیلن ترفتالات، پلی اتیلن سبک خطی، اسید ترفتالیک، تولوئن، اورتوزایلین، مخلوط زایلین، 1و ٣ بوتادین، MEG منواتیلن گلیکول، آلکیل بنزن، ایزوسیانات، لاستیک مصنوعی روشن، پلی پروپیلن، آریستال ملامین و پلی استایرن معمولی از جمله محصولات صادراتی در پنج ماه گذشته بوده اند.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی پیش از این نیز به ایرنا گفته بود: با رفع موانع بانکی، بیمه ای و حمل ونقل، شرایط صادرات تسهیل شده و هزینه ها کاهش قابل توجهی می یابد. 
وی تصریح کرده بود: در دوران تحریم به دلیل ایجاد امکان گشایش ال.سی، معاملات خارجی با ریسک بالایی انجام می شد، اما با رفع تحریم ها و از سرگیری استفاده از ال.سی، ریسک معاملات کاهش یافته و به تبع آن میزان مراودات افزایش می یابد.
به گفته وی در شرایط تحریم، برخی مشتریان از این فرصت سوءاستفاده کرده و قیمت های پایینی را برای محموله های پتروشیمی پرداخت می کردند. همچنین گاهی اوقات، خریداران با یکدیگر تبانی کرده و قیمت محصولات ما را پایین نگاه می داشتند.
۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۲۶
تعداد بازدید : ۹۶۰