حجم مبادلات تجاری ایران و هند به 25 میلیارد دلار افزایش می یابد

حجم مبادلات تجاری ایران و هند به 25 میلیارد دلار افزایش می یابد
مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه چشم انداز روابط ایران و هند را بسیار روشن دانست و گفت به زودی حجم مبادلات تجاری دو کشور به 25 میلیارد دلار خواهد رسید.
احمد سبحانی، امروز (شنبه 20 اسفند) در حاشیه نشست هیئت تجاری کشور هندوستان با اعضای اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با هر ارزی که به نفع منافع ملی کشور باشد با طرف های خارجی معامله خواهد کرد و ریال، روپیه و دیگر ارزهای بین المللی معتبر می توانند در کنار دلار و یورو مورد استفاده قرار گیرند.
مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه افزود: ما به دنبال مکانیسمی هستیم تا در مراودات تجاری از هر ارزی که به نفع کشور باشد استفاده کنیم.

مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه ادامه داد: استفاده از روپیه در معامله های ایران و هند سبب حذف کشورهای واسطه و مبادله های مستقیم میان دو کشور خواهد شد.

وی در مورد تاثیر دیدارها و رایزنی های بخش های خصوصی ایران و هند گفت: ایران به علت قرار داشتن در کریدور شمال - جنوب از موقعیت ممتازی برخوردار است و هند نیز علاقمند به حضور بیشتر و سرمایه گذاری در ایران است.

مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه در مورد سرمایه گذاری هندی ها در بخش های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران اظهار کرد: آینده روابط دو کشور در این بخش روشن است و در آینده روابط گسترده تری در حوزه انرژی خواهیم داشت.

وی گفت: مبادلات مستقیم به نفع ایران و هند است و کشورهای اروپایی با تحریم ایران فرصت بزرگی را از دست داده و آن را در اختیار رقبای بزرگ خود مانند چین و هند قرار داده اند.

سبحانی با بیان این که قرن 21 قرن آسیا است، تصریح کرد: ایران با حذف واسطه ها روپیه را برای معامله با هند انتخاب کرده و در آینده می تواند به عنوان هاب منطقه عمل کند.
 
ایران و هند در حال حاضر سالانه حدود 14 تا 15 میلیارد دلار مبادله تجاری مشترک دارند.

همکاری های ایران و هند گسترش می یابد

بر اساس این گزارش، سفیر هند در ایران نیز در گردهمایی تجار و بازرگانان هندی با همتایان ایرانی خود اظهار کرد: ایران و هند ظرفیت های زیادی برای همکاری دارند و صاردات نفت ایران به هند بیشترین سهم مبادلات دو کشور را به خود اختصاص  داده است.

سریو استاوا گفت: هند برای افزایش مبادلات و ایجاد ظرفیت های جدید میان دو کشور علاقمند است و بخش های خصوصی دو کشور می توانند همکاری بیشتری داشته باشند.

در ادامه نیز دبیرکل وزارت تجارت هند با بیان ظرفیت های گسترش همکاری های ایران و هند، گفت: ایران از موقعیت ممتازی در منطقه برخوردار است و فرصت های زیادی برای همکاری دو کشور به وجود آمده است.

آرویند مهتا ادامه داد: علاوه بر همکاری های تجاری فعلی، ایران و هند می توانند همکاری های خود را در بخش های فنی و مهندسی و پتروشیمی گسترش داده و از تجربه های یکدیگر استفاده کنند.
۲۰ اسفند ۱۳۹۰ ۱۸:۰۷
تعداد بازدید : ۱,۰۰۸