آمادگی ایران برای اختصاص امکانات موجود درمنطقه آزاد چابهار به افغانستان

آمادگی ایران برای اختصاص امکانات موجود درمنطقه آزاد چابهار به افغانستان
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران برای اختصاص امکانات موجود در منطقه آزاد چابهار به افغانستان و بهره مندی از مسیر ترانزیتی آن به مقصد گمرکات مشترک دو کشور در گذرگاه های مرزی میلک، ماهیرود و دوغارون آمادگی دارد.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان یادشده، ولی الله افخمی راد که برای شرکت در ششمین کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه ای موسوم به ' ریکا 6' به کابل سفر کرده بود، در دیدار با وزیر تجارت و صنایع افغانستان برگزاری این کنفرانس را در ایجاد فرصت برای هم اندیشی بین المللی و نزدیک شدن آرا و نظرات کشورها به یکدیگر مهم دانست.
وی تجارب وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در حوزه صنایع کوچک و متوسط را یادآور شد و اظهار داشت: توسعه خوشه های صنعتی به عنوان مدلی موفق و کارآمد برای برون رفت از وضعیت کنونی و ارتقاء تبادلات تجاری باید مورد توجه قرار گیرد.
براساس این گزارش، محمد همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان نیز خواستار همکاری بیشتر و ارتقای حجم تجارت دوجانبه و متوازن شدن تبادلات تجاری دو کشور شد.
وزیر تجارت و صنایع افغانستان پیشنهاد همکاری منسجم در توسعه صنایع کوچک، متوسط و انتقال دانش فنی توسعه این قبیل صنایع و خوشه های صنعتی را ارائه داد و گفت: افغانستان برای برنامه ریزی و بهره مندی از محور چابهار و ظرفیت های بندری و ترانزیتی آن برای تامین نیازهایش مشتاق است. 
دو طرف در این نشست بر افزایش و هدفمند سازی اعزام و پذیرش هیات های تخصصی از افغانستان به ایران و بالعکس تاکید کردند.
حجم مبادلات تجاری میان ایران و افغانستان بالغ بر یک میلیارد دلار ذکرشده و جمهوری اسلامی به عنوان پنجمین صادرکننده کالا به این کشورمحسوب می شود.
براساس این گزارش ، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پایان این نشست از وزیر تجارت و صنایع افغانستان برای سفر به ایران و بازدید از ظرفیت های تجاری، صنعتی و معدنی ایران و بندر چابهار دعوت به عمل آورد.
۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۴۳
تعداد بازدید : ۴۸۸