وزرای نفت شورای همکاری خلیج فارس پنجشنبه دیدار می‌کنند

وزرای نفت شورای همکاری خلیج فارس پنجشنبه دیدار می‌کنند
در بحبوحه کاهش قیمت نفت نشست سالانه وزرای نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس این هفته در قطر برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این اولین نشست وزرای نفت کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت از زمان تازه ترین روند کاهش قیمت نفت است.

اما در شرایطی که کاهش قیمت جزو محور نشست از قبل برنامه ریزی شده شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان، امارات، کویت، قطر، بحرین و عمان نیست، فرصتی برای وزرای نفت این کشورها است تا نظرات خود را درباره بازار اعلام کنند.

سخنان علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی به ویژه به دقت تحت نظر قرار خواهد گرفت. وزیر نفت بزرگترین کشور صادرکننده نفت جهان از 18 ژوئن هیچ اظهارنظر علنی درباره قیمت نکرده است.

در آن زمان قیمت نفت بالای 63 دلار در هر بشکه بود و النعیمی گفته بود که نسبت به بازار نفت در ماههای آینده خوشبین است.

بهای نفت از زمان اوج قیمت خود در تابستان گذشته بدلیل عرضه فراوان و تغییر سیاست اوپک بیش از 50 درصد کاهش یافته است. اوپک در نشست نوامبر گذشته سیاست همیشگی خود مبنی بر کاهش تولید و بالابردن قیمت ها را به سیاست حفظ تولید و دفاع از سهم بازار و همچنین دلسرد کردن رقبا از تولید تغییر داد. عربستان و متحدانش در حاشیه خلیج فارس این تغییر سیاست را هدایت کردند.

ماه گذشته به دلیل نگرانی درباره وضعیت اقتصادی چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت جهان و تداوم اشباع بازار، قیمت نفت برنت به حدود 42(پایین ترین سطح شش سال اخیر) سقوط کرد. نفت برنت هم اکنون در محدوده 49 دلار در هر بشکه داد و ستد می‌شود.

تازه ترین کاهش قیمت نفت درخواست‌ها از سوی برخی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) برای برگزاری یک نشست اضطراری را در پی داشته است. سیاستگذاران تولیدکنندگان بزرگ نفت اوپک در خلیج فارس از زمان آخرین نشست خود در ماه ژوئن در زمینه قیمتها سکوت کرده اند.

وزارت نفت کویت اعلام کرد: با توجه به اینکه صنعت نفت بین‌المللی از ناپایداری به سمت ثبات می‌رود، نشست دوحه محوری خواهد بود.

در بیانیه وزارت نفت کویت به این موضوع که در نشست وزرای نفت شورای همکاری خلیج فارس در 10 سپتامبر درباره قیمت نفت مذاکره خواهد شد، اشاره نشده است اما یکسان سازی قیمت بنزین، تغییرات جوی و همکاری در زمینه انرژیهای تجدید شدنی جزو برنامه های رسمی هستند.

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا گفت که در دیدار با امیر قطر برگزاری نشست سران کشورهای عضو اوپک را برای دفاع از قیمت نفت پیشنهاد داده است.

وزرای نفت شورای همکاری خلیج فارس سال گذشته نشست خود را در کویت برگزار کردند. قیمت نفت در آن زمان کمی پایین تر از 100 دلار در هر بشکه بود. قیمتی که پیش از تغییر سیاست اوپک در سال گذشته مد نظر اعضای این سازمان بود.

عربستان، کویت، امارات و قطر اعضای اصلی شورای همکاری خلیج فارس هستند. عمان و بحرین هر دو جزو اعضای اوپک نیستند.

۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۵۳
تعداد بازدید : ۵۲۴