آناهیتا حیات دوباره گرفت/ احداث بیستون جدید در کرمانشاه

آناهیتا حیات دوباره گرفت/ احداث بیستون جدید در کرمانشاه
پس از گذشت 8 سال از شروع عملیات اجرایی پالایشگاه آناهیتا بالاخره بعد از کش و قوسهای فراوان لطف دولت یازدهم شامل حال این پالایشگاه شده و حیات دوباره گرفت.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احداث پالایشگاه آناهیتا در جهت جلوگیری از خام فروشی و تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر و به منظور رفع نیاز منطقه غرب کشور به فرآورده‌های نفتی صورت پذیرفته است.

همچنین این پالایشگاه به دلیل قدمت و فرسودگی واحدهای موجود در کرمانشاه و موقعیت آن در درون شهر و لزوم جابجایی آن به دلیل الزامات زیست محیطی، مقرر شد پالایشگاه آناهیتا با ظرفیت تولید 150 هزار بشکه، در سال 85 تصویب شود.

 احداث این پروژه در استان کرمانشاه در اواخر سال ۸۵ به تصویب هیئت وزیران رسید اما در سال ۸۶ اجرای آن متوقف شد. 

پس از آن بار دیگر در سال ۸۹ کلنگ آن به زمین زده شد اما بار دیگر روند اجرای پروژه متوقف شد.

این طرح علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای هزاران نفر از جوانان این منطقه محروم و تامین نیاز های مواد نفتی منطقه غرب، امکان صادرات به کشور های همسایه غربی را نیز در بر خواهد گرفت. 

می‌توان گفت: پالایشگاه نفت آناهیتا کرمانشاه قرار است به جای پالایشگاه قدیمی این شهر ساخته شود اما پس از گذشت 8 سال از شروع عملیات اجرایی، صرفاً چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. کندشدن عملیات ساخت این پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای به عنوان تنها پالایشگاه نفت در حال ساخت کشور در دو دهه اخیر در حالی است که امتیازات ویژه‌ای به این طرح تعلق یافته است.  

از جمله امتیازات ویژه این پالایشگاه می‌توان به تاکید ویژه مقام معظم رهبری در سفر استانی سال 1390، تخفیف 10 درصدی خوراک نفت خام تخصیصی، تضمین تعلق وام صندوق توسعه ملی تا 85 درصد کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز پروژه و... اشاره کرد.  

با این وجود، علل گوناگونی سبب کندشدن روند ساخت پالایشگاه آناهیتا شده است که مهم‌ترین آن‌ها، عدم رغبت سهامداران به تزریق منابع مالی و عدم جدیت وزارت نفت در اجرای وظایف حاکمیتی خود است. 

سهامداران پالایشگاه آناهیتا علاقه‌ای به تزریق منابع مالی به این پروژه ندارند و این موضوع مدتهاست که برای وزارت نفت واضح است. با این وجود، مسئولین این وزارتخانه با علم به عدم تمایل سهامداران به سرمایه‌گذاری در این پروژه، شانه از زیر بار مسئولیت خود در مدیریت این موضوع خالی کرده اند و توپ تاخیر در احداث این پالایشگاه را به زمین سهامداران و مباحث تامین مالی این پالایشگاه می‌اندازند. 

به عبارت دیگر، وزارت نفت به جای پیگیری و برخورد با سهامدارانی که یک پروژه ملی را به تاخیر انداخته‌اند و یا کمک برای تسریع عملیات اجرایی احداث پالایشگاه آناهیتا، با مصاحبه‌های تبلیغاتی سعی در بی‌تقصیر نشان دادن خود در تاخیر شدید احداث این پالایشگاه دارند. 

ساخت پالایشگاه آناهیتا توجیه اقتصادی ندارد 

محمود شیری مدیرعامل محترم شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای آناهیتا هم اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار است، گفت: یک قراردادی بدون مناقصه با شرکت داخلی و خارجی بر مبنای یورو برای اجرای آن بسته شده است. 

آناهیتای، قربانی حیات دوباره گرفت/ لطف دولت یازدهم شامل حال آناهیتا شد

وی با بیان این که نفت خام سبک پالایشگاه نفت آناهیتا از میدان نفتی دزفول شمالی تامین می شود، گفت: هم اکنون اجرای این طرح برای سرمایه گذاران اصلی آن (تاپیکو، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت) توجیه اقتصادی ندارد، اما سهامداران آن با شروطی، ساخت این مجتمع پالایشی را در دستور کار خود قرار داده اند. 

تخفیف 10درصدی خوراک متناسب با فوب خلیج‌فارس به پتروشیمی‌ها

مدیرعامل تاپیکو افزود: البته دولت برای افزایش انگیزه سرمایه گذاران قیمت نفت خام را 10درصد زیر فوب خلیج فارس در این پروژه در نظر گرفته است و بیش از ٨٥ درصد سرمایه اولیه آن با سود چهار درصد از طریق صندوق توسعه ملی تامین می شود. 

شیری تصریح کرد: خط لوله 200 کیلومتری که خوراک را به این پالایشگاه می رساند را هم شرکت پالایش پخش موافقت کرده است که هزینه احداث آن را تقبل کند. 

هیچ مانعی بر سر راه اجرای پالایشگاه آناهیتا نیست
 
همچنین عبدالرضا مصری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص احداث پالایشگاه آناهیتا اظهار داشت: همه موانع برطرف شده و دیگر هیچ مانعی بر سر راه اجرای پالایشگاه آناهیتا نیست. 

وی تصریح کرد:هزینه مطالعات سنگینی که خارجی‌ها برای ما انجام دادند پرداخت شد و مشخص شد که این طرح توجیه اقتصادی کامل دارد. 

آناهیتای، قربانی حیات دوباره گرفت/ لطف دولت یازدهم شامل حال آناهیتا شد

عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه بخش سخت ماجرا را طرح مطالعات، گرفتن مجوزها و استانداردهای لازم و همچنین تامین خوراک پالایشگاه دانست که همه آنها نیز انجام شده ‌است. 

آناهیتا توسط دولت به رسمیت شناخته شد

مصری معتقد است: اکنون پالایشگاه آناهیتا به عنوان آخرین پالایشگاهی که در کشور ساخته می‌شود از سوی دولت و وزیر نفت به رسمیت شناخته شده ‌است. 

وی تصریح کرد: هم‌اکنون پیمانکار در سه مرحله به صورت همزمان عملیات اجرایی این پالایشگاه را در بخش تصفیه و خاک‌برداری، ساخت و ساز مخازن و پالایشگاه را انجام می‌دهد. 

آمادگی سرمایه‌گذاری خارجی در ساخت این پالایشگاه

نماینده مردم کرمانشاه تأکید کرد: سرمایه‌گذار خارجی برای ساخت آن اعلام آمادگی کرده و شرطی ایران برای آنها گذاشته است به طوری که سهامداران این پالایشگاه، تأمین اجتماعی بازنشستگی و صنعت نفت است اگر سرمایه‌گذار خارجی بخواهد در احداث آن مشارکت نماید باید 50 درصد سرمایه را بر پایه موارد موردنیاز در یک حساب ارزی بانکی بلوکه کند تا سهامداران کل سهام خود را به آنها واگذار نماید. 

مصری گفت: این پالایشگاه به مدت 10 سال با تخفیف 10 درصد نسبت به فوب خلیج‌فارس، خوراک پتروشیمی‌ها را تأمین خواهند کرد و وزارت نفت متعهد شده است که خط انتقال لوله خوراک تا پشت فنس پالایشگاه را انجام نماید. 

پیشرفت 25درصدی واحد ARR

وی ادامه داد: در حال حاضر واحد ARR این پالایشگاه بالای 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در نوع خود بی‌نظیر است و پیش‌بینی می‌شود این پالایشگاه تا 80 سال با سه شیفت کاری خوراک پتروشیمی‌ها را تأمین نماید. 

وی افزود: بدون شک اجرای این پروژه و کاهش نرخ بیکاری به عنوان یکی از مهمترین معضلات استان و کشور در افزایش نرخ امید به زندگی مردم تاثیر بسزایی خواهد داشت. 

مصری با بیان اینکه برای شروع عملیات اجرایی این پالایشگاه افراد زیادی کمک کردند، تصریح کرد: در سالهای قبل و بعد از انقلاب چنین پروژه عظیمی در غرب کشور اجرا نشده بود. 

سرمایه‌گذاری 120 میلیارد ریالی برای ساخت پالایشگاه

نماینده کرمانشاه در مجلس ادامه داد: پالایشگاه آناهیتا ظرفیت تولید روزانه 150هزار بشکه نفت در روز را دارد و برای اجرای آن 120 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت و قرار است 85 درصد آن به صورت ارزی از محل صندوق توسعه ملی تامین شود. 

مصری افزود: البته راهکار دیگری نیز برای تامین اعتبار ارزی این طرح در دست مطالعه و مذاکره است که استفاده از سرمایه‌گذار خارجی برای اجرای این طرح است. 

مصری در پاسخ به این سوال که بعضی‌ها اعتقاد بر این دارد که احداث پالایشگاه آناهیتا صرفه اقتصادی ندارد، گفت: بنده اعتقادی به این حرف ندارم چطور خارجی‌ها نفت را بدون تخفیف از ما می‌خرند و بعد از تصفیه و تولید آن به محصول دیگر دوباره آن را به مبلغ گزاف به خودمان می‌فروشند چرا این کار در کشور خود ما صورت نمی‌گیرد به نظرم این کلام رانت‌هایی است که از آن نفت بفروشند. 

آناهیتا 100درصد اقتصادی است

مصری پروژه پالایشگاه را یک پروژه 100 درصد اقتصادی دانست و گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده و بر مبنای قرارداد بسته شده با پیمانکار، ساخت این پروژه ظرف 30 تا 36 ماه به اتمام خواهد رسید. 

به گفته مصری فرآورده های تولیدی پالایشگاه آناهیتا بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا خواهند بود. 
۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۲۸
تعداد بازدید : ۱,۰۸۰