به تعویق افتادن احداث واحدهای کراکر اتان آمریکای شمالی

به تعویق افتادن احداث واحدهای کراکر اتان آمریکای شمالی
نوسان قیمت نفت به کابوسی برای سرمایه گذاران بین المللی تبدیل شده است.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه تخصصی پلاست مارت، موسسه تحقیقاتی آی اچ اس کمیکال ( IHS Chemical ) به تازگی طی گزارشی اعلام کرد: در صورتی که بازیابی بهای نفت خام ظرف پنج سال آینده صورت نگیرد و قیمت ها در سطح فعلی تثبیت شوند؛ موج دوم ساخت واحدهای کراکر اتان در آمریکای شمالی به احتمال زیاد تا سال 2025 به تعویق خواهد افتاد.

این موضوع ضمن دامن زدن به کمبود عرضه اتیلن در بازار، به افزایش سودآوری واحدهای کراکر نفتا در اروپا و آسیا کمک شایانی می کند.

دان باری، معاون بخش تکنولوژی و تجزیه و تحلیل موسسه آی اچ اس کمیکال، معتقد است: تاثیر سقوط بهای نفت خام بر محصولات پتروشیمی، به سرعت بازیابی و افزایش قیمت ها به سطوح بالای گذشته بستگی دارد. 

با در نظر گرفتن این موضوع که نوسانات قیمت نفت تاثیر قابل ملاحظه ای بر هزینه های تولید و قیمت گذاری بسیاری از محصولات شیمیایی، پلاستیک ها و فیبرها دارد؛ بازیابی طولانی مدت قیمت نفت خام می تواند سبب کاهش مزیت اتان نسبت به نفتا به عنوان خوراک واحدهای کراکر شود.

پیش بینی موسسه تحقیقاتی آی اچ اس کمیکال برای بلندمدت، حاکی از آن است که رشد ملایم اقتصاد برای چند سال آینده ادامه خواهد یافت و روند رشد تقاضای جهانی برای نفت خام کند می شود. از طرفی انتظار می رود پیشرفت تکنولوژی به کاهش هزینه های تولید نفت، افزایش عرضه و در نتیجه افت بیشتر قیمت نفت خام دامن بزند.

بر اساس این گزارش، مازاد عرضه در شرایط اشباع بازار، حداقل تا 10 سال آینده، مانع از بازیابی قیمت ها می شود که مهمترین تاثیر آن کاهش تولید مایعات گاز طبیعی ایالات متحده و به تعویق افتادن پروژه های کراکر اتان، خواهد بود.

۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۴۱
تعداد بازدید : ۵۸۹