ژاپن به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد

ژاپن به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد
سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران روابط توکیو - تهران را خوب و دیرینه توصیف کرد و گفت که کشورش همانند گذشته به واردات نفت خام مورد نیاز خود از ایران ادامه خواهد داد.

'کین ایچی کومانو' روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گزارش های رسانه های غربی در این باره را رد کرد و اظهار داشت: برخلاف برخی گزارش ها، جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته یکی از کشورهای مهم تامین کننده نفت خام ژاپن است.

سفیر ژاپن در تهران با یادآوری این که هم اکنون بیش از 81 سال از آغاز روابط سیاسی دوجانبه می گذرد، گفت: با وجود مساله هسته ای ایران، ژاپن تلاش می کند که به روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود با ایران همچنان ادامه دهد.

کومانو یادآور شد: دولت ژاپن در زمینه توسعه روابط خود با جمهوری اسلامی ایران در حوزه های دیگر از جمله حوزه های فرهنگی و یا همکاری های فنی نیز مانعی نمی بیند و به این همکاری ها ادامه خواهد داد.

سفیر ژاپن در تهران درخصوص آینده روابط دو کشور نیز گفت: از دیدگاه دولت ژاپن، جمهوری اسلامی ایران کشوری بسیار مهم و تاثیرگذار در منطقه است و با توجه به روابط حسنه و تاریخی دو کشور، خواستار حفظ این روابط است.

کومانو در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به سالگرد وقوع حادثه سونامی و زلزله شدید در ژاپن اظهارداشت: از نظر صنعتی کار بازسازی مناطق آسیب دیده کاملا به اتمام رسیده و در این راستا کارهای زیربنایی بسیاری صورت گرفته است.

وی افزود: با وجود آن که تلاش های بسیاری برای عادی شدن وضعیت زندگی آسیب دیدگان از این حادثه بزرگ در ژاپن صورت گرفته است و زندگی بیشتر آسیب دیدگان به حال عادی برگشته است، اما هنوز هم برخی از شهروندان ژاپنی در پناهگاه ها بسر می برند.

 

** بازگشت فعالیت عادی نیروگاه هسته ای ژاپن به حدود 20 تا 30 سال زمان نیاز دارد

سفیر ژاپن در تهران در ادامه با بیان این که مشکل نیروگاه هسته ای فوکوشیما برغم گذشت یکسال از این حادثه تلخ همچنان پابرجا است گفت: از نظر ایمنی تدابیر لازم برای این نیروگاه بکار گرفته شده و خیال ما راحت است اما برای از بین بردن خرابی های این نیروگاه هسته ای زمان زیادی و شاید حدود 20 تا 30 سال نیاز باشد.

کومانو یادآور شد: نیروگاه هسته ای چرنوبیل شوروی سابق نیز برغم گذشت سال ها از حادثه در این نیروگاه هنوز هم وارد چرخه فعالیت عادی نشده است زیرا بازسازی تاسیسات از بین رفته به سادگی و در زمانی اندک امکان پذیر نیست.

وی افزود: با وجود این موضوع هم اینک همه چیز در نیروگاه هسته ای فوکوشیما تحت کنترل کامل دولت ژاپن و متخصصان ژاپنی شرکت تولید برق توکیو است.

سفیر ژاپن در تهران یادآور شد: تمامی محصولات کشاورزی که در این منطقه به بازار فرستاده می شود، بعد از انجام تحقیقات لازم توسط کارشناسان موسسات دولتی در اختیار بازار قرار داده می شود و بنابراین همه محصولات عرضه شده از سلامت برخوردار است.

۲۱ اسفند ۱۳۹۰ ۱۹:۴۳
تعداد بازدید : ۱,۲۶۳