قیمت نفت به بالاتر از 50 دلار برای هر بشکه می‌رسد

قیمت نفت به بالاتر از 50 دلار برای هر بشکه می‌رسد
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با پیش‌بینی رسیدن قیمت جهانی نفت به 50 تا 60 دلار در ادامه امسال گفت: خرید و ذخیره سازی نفت و فرآورده‌ها توسط شرکت‌های بزرگ نفتی در شرایطی که قیمت نفت روند کاهشی دارد و وضع اقتصادی دنیا خوب نیست، نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی افزایش پیدا می‌کند.

سیدحمید حسینی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با جام‌جم با پیش‌بینی روند قیمت نفت گفت: با وجود این‌که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سیاسی معتقدند قیمت نفت به کانال 30 تا 40 دلار برمی‌گردد، اما وضعیت بازار نشان می‌دهد این‌گونه نخواهد شد.

وی افزود: در یک ماه گذشته شرکت ملی نفت به بالاترین رکورد در فروش نفت کوره دست یافته است (در پنج سال گذشته، شرکت ملی نفت چنین فروشی نداشته است). این در حالی است که چین اخیرا از بازار فرآورده منطقه خلیج فارس خارج شده و عمده فرآورده مورد نیاز خود را از ونزوئلا خریداری می‌کند.

حسینی با اشاره به اضافه شدن ظرفیت پالایشی جدید در ابوظبی و عربستان که هرکدام 400 تا 450 هزار بشکه در روز است، اظهار کرد: بنابراین تولید فرآورده‌های نفتی افزایش یافته و بیش‌بینی می‌شد صادرات فرآورده‌های نفتی ایران کاهش یابد که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.

اغلب کارشناسان سیاسی و اقتصادی انتظار کاهش مجدد قیمت‌ها را پس از بازگشت نفت ایران به بازار می‌دانند، ولی رفتار شرکت‌های نفتی موید این گفتار نیست

وی ادامه داد: در شرایط کنونی تولید و عرضه نفت در دنیا بیش از تقاضا است و متاسفانه دوباره به دوران جنگ سرد بازگشته‌ایم و بازار فروشنده به بازار خریدار تبدیل شده و لذا اغلب کارشناسان سیاسی و اقتصادی انتظار کاهش مجدد قیمت‌ها را پس از بازگشت نفت ایران به بازار می‌دانند، ولی رفتار شرکت‌های نفتی موید این گفتار نیست چراکه تمام مخازن منطقه آسیا و کشتی‌های قاره‌پیما پراز محموله‌های خریداری شده نفتی است که منتظر افزایش قیمت نفت هستند تاجایی که در پایان هفته گذشته شاهد افزایش پنج دلاری قیمت نفت بودیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این‌که خرید نفت توسط شرکت‌های بزرگ در شرایطی که قیمت نفت روند کاهشی دارد و وضع اقتصادی دنیا خوب نیست، نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی افزایش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که بیش بینی می‌شود با توجه به رشد بیش از انتظار اقتصاد آمریکا در سه ماهه امسال وکنترل ارزش سهام در بازار چین، قیمت نفت دوباره به کانال 50 تا 60 دلار برگردد، افزود: معتقدم بازگشت ایران به بازار نفت اثر خودش را گذاشته و قرار نیست دوباره کاهش قیمتی نفت اتفاق بیفتد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همچنین در واکنش به وارد شدن شرکت‌های نفتی به تجارت بین‌الملل گفت: اخیرا اساسنامه جدید شرکت ملی نفت که در مجلس در دست بررسی است اجازه داده که این شرکت نیز در خارج از کشور سرمایه‌گذاری و فعالیت کند ولی فعالیت شرکت نفت در حوزه پایین‌دستی و فرآورده ممنوع شده و این به جهت بسترسازی جهت حضور بخش خصوصی در این حوزه‌ها است.

وی با اشاره به جابه جایی روزانه 50 میلیون بشکه نفت در بازار جهانی تصریح کرد: اگر وارد بازار نفت کاغذی وبورس شویم حجم این بازار250 میلیون بشکه در روز است و شرکت نفت به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی دنیا می‌تواند از این ظرفیت وفرصت استفاده کند ودر این‌گونه معاملات حضور پیدا کند و قطعا می‌تواند برای ما مثبت باشد.

حسینی با بیان این‌که استراتژی شرکت نفت همیشه این بوده که نفت را به مصرف‌کننده‌نهایی بفروشد و این رویکرد خریداران نفت ایران را به پالایشگاه‌های دولتی دنیا محدود کرده، گفت: این موضوع مزید برعلت شده که بازار نفت ایران یک بازار خاص و محدود باشد و دولت نیازی به همکاری با بخش خصوصی در این حوزه ندارد و لذا بخش خصوصی نتوانسته در این زمینه نقش بازی کند.

وی ادامه داد: البته در فضای جدید و در صورت افزایش ٥٠٠ هزار بشکه‌ای تولید نفت، بخش خصوصی می‌تواند در بازاریابی وفروش نفت وارد شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی همزمانی ارائه اساسنامه جدید شرکت ملی نفت را با لغو احتمالی تحریم‌ها وافزایش تولید نفت را زمینه‌ای مساعد برای ورود بخش خصوصی دانست.

حسینی با این توضیح این‌که اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی مطابق اساسنامه، حق کار تجاری و انتفاعی در زمینه فروش نفت ندارد، اظهار کرد: صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی که توسط اعضای اتحادیه تاسیس شده برای خرید و فروش نفت و سوآپ می‌تواند اقدام کند ولی به دلایلی اتحادیه در دوره قبل به این موضوع وارد شد و اقدام به تاسیس کنسرسیوم برای فروش نفت خام کرد که عملا موفق نبود.


 

۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۲۳
تعداد بازدید : ۶۹۳