تهیه نقشه راه همکاری اقتصادی ایران و اتریش ظرف ۶ ماه آینده

تهیه نقشه راه همکاری اقتصادی ایران و اتریش ظرف ۶ ماه آینده
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت گفت: سند هشتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی از سوی وزیر صنعت، معدن تجارت کشورمان و معاون صدر اعظم و وزیر علوم و تحقیقات و اقتصاد اتریش به امضا رسید.

به گزارش خبرگزرای تسنیم به نقل از  شاتا؛ «مجتبی خسروتاج  اظهار کرد: اقدامات مقدماتی این سند از یک ماه پیش شروع شده  بود و سه شنبه در حضور رؤسای جمهور دو کشور امضا شد.

به گفته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت ، این کمیسیون مشترک پس از گذشت 13 سال از کمیسیون قبلی برگزار شد.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتریش موافقت کردند پس از امضای این موافقتنامه ، حداکثر ظرف مدت شش ماه نسبت به تهیه نقشه راه همکاری اقتصادی دو کشور از 2016 تا 2020 همراه با فهرست پروژه های مشخص سالیانه و کارگروه‌های تخصصی، اقدام کنند.

وی افزود: در این سند ، همکاری های دو کشور در بخش انرژی، تکنولوژی کارا، توریسم، زیرساخت‌ها، بنگاه‌های کوچک و متوسط و کار‌آفرین، مدیریت حوادث مترقبه، بنگاه‌های در مرحله تکوین و نوزایی (استارت آپ)، صنایع دریایی، صنایع ماشین آلات و خودرو، ورزش و جوانان، مدیریت توسعه پایدار جنگل ها، علوم و تکنولوژی و بالاخره تجارت و سرمایه گذاری مورد بحث و اتخاذ تصمیم قرار گرفته است.
خسروتاج در ادامه به عمده ترین نکات کلیدی مورد توافق طرفین  اشاره کرد و گفت:  طرفین توافق نمودند برای حضور در بازارهای ثالث از ظرفیت و توانایی یکدیگر در قالب همکاری مشترک استفاده نمایند.

قائم مقام وزیر به دیگر توافقات صورت گرفته اشاره کرد و گفت: طرفین با هدف توسعه روابط و ایجاد توازن در تجارت موافقت  کردند نسبت به تنوع‌سازی در اقلام وارداتی و صادراتی یکدیگر اقدام کرده ضمن اینکه طرفین با هدف تشویق و ترغیب سرمایه گذاران، کمیته مشترک سرمایه گذاری دو کشور را ضروری و آمادگی لازم برای تشکیل آن را اعلام کردند.

وی در ادامه افزود: طرفین توافق نمودند در جهت ایجاد توازن در تراز تجاری با یکدیگر با استفاده از ابزارهای قانونی و سیاست تجاری بهره گیرند همچنین همکاری بلند مدت دو کشور در زمینه انرژی تجدید‌پذیر و صرفه‌جویی در مصرف انرژی (انرژی کارا) از دیگر مسائل مطرح شده و مورد توافق بیان شد.

به گفته خسروتاج ، هر دو طرف توافق کردند که در زمینه صنایع بالادستی انرژی که جنبه راهبردی در روابط دو کشور دارد همکاری کنند ضمن اینکه  موضوع انتقال تکنولوژی و آشنایی با بهترین عملکردها در بخش زیرساختارهای انرژی نیز از دیگر محورهای توافق همکاری بوده است.

وی همچنین یادآور شد: طرفین به همکاری در بخش بهره وری تکنولوژی، بخصوص در زمینه هایی همچون آب و مدیریت پساب و ضایعات تأکید داشتند و سهم بیشتر آن را خواهان بودند، که براین اساس موافقت شد  به دلیل اهمیت موضوع، کارگروه ویژه‌ای برای این منظور تشکیل شود و محورهای همکاری در قالب یک یادداشت تفاهم مستقل دنبال گردد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: دو طرف ضمن اشاره به پتانسیل هایی که برای همکاری در بخش توریسم وجود دارد توافق کردند در بخش آموزش و زنجیره فعالیت‌های توریسم و در جهت توسعه آنها نیز  اقدام کنند.

به گفته خسروتاج ؛ توسعه همکاری ها در زمینه زیرساختارهای حمل و نقل همچون جاده، راه آهن و هوایی و مدیریت ترافیک  از دیگر موضوعات مورد توافق است ضمن اینکه توسعه شبکه حمل و نقل هوایی  نیز مورد تأکید طرفین قرار گرفت.

وی ،همکاری دو کشور در زمینه تبادل اطلاعات و توسعه و ترویج کارآفرینی را به عنوان یکی دیگر از موارد مورد توافق طرفین ذکر کرد و افزود: همچنین طرفین توافق نمودند پلاتفرم برای ایجاد شبکه، تبادل تجربیات درخصوص start up، پارک‌های تکنولوژی، انکوباترها و غیره را به روش‌های تشویقی مورد حمایت قرار دهند.

خسروتاج به گسترش همکاری های طرفیت در زمینه مدیریت حوادث غیرمترقبه را از دیگر موارد این توافق  اشاره کرد و گفت: در این توافقات همچنین طرفین پذیرفتند که به‌طور دو جانبه مشورت‌های لازم را به یکدیگر درخصوص اطلاعات مدیریت سیستم های اطلاعاتی شامل دانش فنی، زیرساخت‌ها، استانداردها و فرایندها بدهند.

قائم مقام وزیر به بررسی وضعیت موجود در بخش صنعت خودرو و اعلام  آمادگی  برای توسعه همکاری‌ها در بخش خودرو بخصوص مشارکت قطعه‌سازان ایرانی در زنجیره ارزش جهانی خودرو اشاره کرد و آن را به عنوان  یکی از توافقات صورت گرفته ذکر کرد.

به گفته وی؛ طرفین از اراده جدی خود برای توسعه همکاری های مشترک در بخش علوم، تکنولوژی و نوآوری نیز صحبت به‌عمل آوردند .
خسروتاج خاطرنشان کرد: همچنین علاوه بر بندهای مورد توافق طرفین ذکر شده ، پیشنهادات و طرح‌های دیگری برای توسعه همکاری از سوی طرفین مطرح گردید که نیازمند زمان و بررسی از سوی طرف دیگر بوده و در سند نیز آورده شده است.

۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۴۲
تعداد بازدید : ۵۰۸