افزایش وابستگی بودجه 91 به نفت

افزایش وابستگی بودجه 91 به نفت
رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس گفت: اتکاء لایحه بودجه 91 به نفت گرچه در ظاهر کم شده، اما با مازاد درآمد نفتی این وابستگی افزایش می‌یابد.
 

 

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: درآمد نفت در بودجه در دو سطح در نظر گرفته شده که یکی میزان برداشت دولت از درآمد نفتی است که بیش از 51 میلیارد دلار حق برداشت در نظر گرفته شده که نسبت به رقم 53.5 میلیارد دلار قانون بودجه 90 حدود سه چهار درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین میزان درآمدهای مالیاتی نسبت به سال 90 افزایش یافته که این نکته مثبت لایحه بودجه است.

رئیس کمیسیون طرح تحول افزود: یک سقف دیگر برای بودجه در نظر گرفته شده که هر چه قیمت هر بشکه نفت از 85 دلار افزایش یابد، به حساب خزانه واریز می‌شود که برای اهدافی که دولت پیش‌بینی کرده توسط بانک مرکزی برداشته شده و معادل ریالی آن به دولت پرداخت می‌شود.

وی افزود: اولا این اهداف به صورت گسترده در نظر گرفته شده و برای تقویت بنیه دفاعی، گسترش سلامت و مقابله با گرد و غبار در استان‌های غبارزده مانند خوزستان مصرف می‌شود.

مصباحی مقدم یادآور شد: اولا مازاد درآمد نفت در لایحه بودجه سقف ندارد و بنابراین هر چقدر مازاد درآمد نفتی اتفاق افتاد، اتکاء دولت به نفت افزایش می‌یابد و از طرفی امور یاد شده هیچ نیاز ارزی ندارد و نیاز آنها ریالی است و به این معناست که بانک مرکزی اگر دلارهای نفتی را تبدیل به ریال کند، باعث پمپاژ نقدینگی و افزایش تورم در جامعه می‌شود.

مصباحی مقدم در مورد قانون بودجه 90 و مازاد درآمد نفتی گفت: هنوز دولت گزارشی از مازاد درآمد نفتی در سال جاری ارائه نکرده و احتمالا در کمیسیون تلفیق در این مورد سؤال خواهد شد که مازاد درآمد نفتی از بشکه‌ای 81.5 میلیارد دلار آیا در بخش سلامت و تقویت بنیه دفاعی هزینه شده یا نشده است.

وی گفت: درآمد مالیاتی در لایحه بودجه به حدود 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که نسبت به قانون بودجه 90 رشد مناسبی دارد.

مصباحی مقدم گفت: بررسی لایحه بودجه در کمیسیون اقتصادی شروع شده و تاکنون دو جلسه برگزار شده است که در یک جلسه کلیات لایحه بودجه مورد بررسی قرار گرفته و در یک جلسه نمایندگان کمیسیون اقتصادی برای کمیسیون تلفیق شامل بنده (مصباحی مقدم) و دکتر نادران انتخاب شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: احتمالا جلسات کمیسیون تلفیق تا آخر هفته جاری تشکیل شود.

۲۱ اسفند ۱۳۹۰ ۱۹:۵۰
تعداد بازدید : ۹۷۶