کاهش قیمت رسمی فروش نفت خام سبک ایران برای مشتریان آسیایی -

کاهش قیمت رسمی فروش نفت خام سبک ایران برای مشتریان آسیایی -
کاهش قیمت رسمی فروش نفت خام سبک ایران برای تحویل به مشتریان آسیایی در ماه اکتبر خبر داد، در همین حال عربستان هفته گذشته نیز قیمت نفت خام سبک عربی خود را برای تحویل به خریداران آسیایی در ماه اکتبر کاهش داده است.

به گزارش پایگاه خبری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران به نقل از خبرگزاری موج، ایران برای بازیابی سهم خود از بازار و تشویق مشتریان آسیایی برای خرید نفت بیشتر از این کشور قیمت نفت خود را به پایین‌ترین رقم در سه سال گذشته رساند.
این کاهش قیمت تنها یکی از اقدام‌های ایران برای افزایش تولید و بازیابی سهم از دست رفته خود از بازار پس از افت صادرات این کشور به دلیل تحریم‌های غرب است.
خریداران آسیایی در حالی که بازار با مازاد عرضه روبروست خواهان قیمت‌های پایین‌تر هستند، به‌طوری که مازاد عرضه در بازار نفت با وجود خوش‌بینی‌های پدید آمده از حصول توافق جامع هسته‌ای تهران و کشورهای گروه ۱+۵ و انتظار برای لغو تحریم‌ها، شرایط را برای ایران دشوار ساخته است.
براساس گزارش رویترز به استناد داده‌های بارگیری محموله‌های نفتی، فروش نفت خام ایران در ماه سپتامبر به پایین‌ترین سطح خود در ۶ ماه گذشته می‌رسد.
یکی از مدیران پالایشگاهی در شمال آسیا گفت: این پالایشگاه برای خرید نفت در سال آینده در حال گفتگو با شرکت ملی نفت ایران است، اما؛ قیمت‌های نفت خام ایران غیررقابتی بوده است.
دو منبع مطلع از این موضوع روز پنجشنبه (۱۹ شهریور) اعلام کردند که ایران قیمت رسمی فروش نفت خام سبک خود را برای تحویل در ماه اکتبر ۲۵ سنت بالاتر از شاخص عمان/دوبی قیمت‌گذاری کرده است که نسبت به ماه پیش ۳۵ سنت کاهش نشان می‌دهد.
بر اساس آمارها با این قیمت‌گذاری، قیمت رسمی فروش نفت خام سبک ایران ۱۵ سنت حق محبوبیت (premium) نسبت به نفت خام سبک عربی عربستان در سه ماه چهارم امسال خواهد بود، که پایین‌ترین رقم سه ماهه از سه ماه پایانی سال ۲۰۱۲ تاکنون به شمار می‌رود.
ایران قیمت‌های رسمی فروش نفت خام خود را هر سه ماه یک‌بار و پس از مذاکره با مشتریانش اعلام می‌کند.
ایران و دیگر کشورهای عضو اوپک ازجمله کویت و عراق، در رقابت برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار مشوق‌هایی نظیر اعتبارهای طولانی‌تر و تحویل مجانی نفت به اضافه کاهش قیمت برای افزایش فروش خود به مشتریان پیشنهاد کرده‌اند.
در همین حال، پنج‌شنبه هفته گذشته، اعلام کرده بود که عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، قیمت محموله‌های صادراتی نفت خام خود را برای مشتریان خود در ایالات‌متحده آمریکا و کشورهای شمال غرب اروپا برای تحویل در ماه اکتبر کاهش می‌دهد.
شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو تاکنون قیمت محموله‌های خود را برای مشتریان آمریکایی ۵۵ تا ۶۰ سنت برای هر بشکه نفت خام نوع متوسط و سبک کاهش داده است.
سعودی آرامکو همچنین قیمت رسمی فروش نفت خام خود را برای تحویل به مشتریان آسیایی و اروپای شمال غربی نیز کاهش داده است. 
قیمت رسمی فروش نفت خام عربستان به‌طور معمول حدود پنجم هر ماه میلادی منتشر می‌شود و بر قیمت نفت خام ایران، کویت و عراق، حدود بیش از ۱۲ میلیون بشکه نفت موجود در بازار آسیا تأثیر می‌گذارد.
شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان قیمت نفت خود را براساس پیشنهادهای مشتریان و پس از محاسبه تغییرها در ارزش نفت خود در ماه پیش از آن بر مبنای بازده و قیمت فرآورده‌های نفتی تعیین می‌کند. 

۲۲ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۵۱
تعداد بازدید : ۶۱۵