انتقاد از سفر هیات‌های اروپایی به ایران

انتقاد از سفر هیات‌های اروپایی به ایران
رئیس اتاق ایران و روسیه با انتقاد از سفر هیات‌های اروپایی به ایران گفت: دولت یازدهم با تدبیر کار خود را آغاز کرد اما متاسفانه تدبیرهای پاسخگوی امید‌ها نبوده است.

باشگاه خبرنگاران: اسد الله عسکراولادی رئیس اتاق ایران و روسیه بعد ازظهر امروز در همایش آشنایی متقابل با فرصت‌های بازرگانی و سرمایه گذاری کشورهای ایران و روسیه و حوزه CIS با اشاره به روابط ایران و روسیه گفت: در برنامه پنجم توسعه بر توسعه روابط ایران  با این کشور تاکید شده بود اما بر سر راه توسعه روابط مشکلاتی وجود داشت و هنوز هم وجود دارد و موجب شد تا نتوانیم به اهداف دلخواه خود برسیم.

وی با اشاره به ملاقات اخیر خود با وزرای روسی گفت: در چند وقت اخیر صحبت از توسعه مناسبات تجاری ایران و روسیه شده است اما هنوز چند ایستگاه بازدارنده روابط وجود دارد که آن را تحت تاثیر قرار داده است.

عسکراولادی مشکل مالی را یکی از موانع  توسعه مناسبات تجاری با روسیه عنوان کرد و گفت: به دلیل کاهش ارزش پول ملی روسیه و نوسانات بازار روبل خریداران روسی رغبتی به خرید جنس به نرخ غیر از روبل را ندارند و در این راستا صحبت شده تا قرارداد دو جانبه روبل و ریال بین دو کشور برقرار شود اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

رئیس اتاق ایران و روسیه مشکل بانکی را از دیگر موانع برشمرد و گفت: در حالی که بانک‌های روسیه می‌گویند از تحریم تبعیت نمی‌کنند اما در عمل فقط دو بانک هستند که ما امکان نقل و انتقال پول را با آنها داریم و این مشکل نیز به دست دولت قابل حل است.

به گفته عسکراولادی حمل و نقل ریلی و هوایی در ایران  در خدمت تجارت نیست و در بخش حمل و نقل زمینی نیز کامیون‌های ایرانی در برخی از مرزها دچار مشکل امنیتی می‌شوند و فقط تجارت ما از طریق حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد که متاسفانه تعداد آن کافی نیست .

وی با انتقاد از نبود پرواز به شهرهای جنوبی روسیه گفت: باید دولت  تصمیمی اتخاذ کند تا شهرهای شمالی کشور با شهرهای جنوبی روسیه امکان پرواز داشته باشند.

به گفته عسکراولادی روادید از دیگر مشکلات توسعه مناسبات تجاری با روسیه است چرا که روادید برای فعالان اقتصادی باید طولانی مدت باش البته با رایزنی‌های صورت گرفته اخذ روادید بهتر شده اما هنوز دلبخواه نیست. 

رئیس اتاق ایران و روسیه با انتقاد از تعرفه بالا در مبادلات تجاری ایران و روسیه گفت: هم اکنون صادرات ما به کشور تنها 300 تا 400 میلیون دلار است و واردات  نزدیک به یک میلیارد و 300 میلیون دلار است و در این شرایط در حالی که مبادلات تجاری ما با کشورهای همسایه مانند عراق نزدیک به 10 میلیارد دلار است گفت: حجم مبادلات ایران و روسیه قابل قبول نیست.
 
وی به این نکته اشاره کرد: در برخی مواقع به دلیل تعرفه بالا ما باید کالاهای خود را به آذربایجان بفرستیم و بعد از آنجا به کشور روسیه منتقل کنیم چرا که تعرفه آذربایجان با روسیه پایین تر است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم  دولت ما را موظف به افزایش مبادلات تجاری با روسیه تا مرز 5 میلیارد دلار  کرده است و در این راستا کشور نیازمند یک نگاه جدید در روابط جدید با روسیه است.

***تدبیرها پاسخگوی امیدهای نبود


عسکراولادی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد ایران گفت: توصیه من به دولت یازدهم این است که اگر چه در ابتدای شروع کار خود دبیر اتخاذ کرد اما امیدها هنوز پابرجا است و تدبیرها تا کنون پاسخگوی امیدها نبوده است. 

وی با اشاره به سفر هیات‌های اروپایی به ایران گفت: در روزهای اخیر نزدیک به هزار نفر به کشور سفر کردند و این سوال پیش می‌آید که هدف از این هیات‌های تجاری چیست و نکند برای به تاراج بردن سرمایه‌های کشور به ایران سفر می‌کنند.

وی تصریح کرد: من به اتاق‌های بازرگانی تذکر می‌دهم تا هدف هیات‌های تجاری به ایران را مشخص کنند چرا که وقتی بین دو کشور مبادلات تجاری وجود ندارد تشکیل اتاق مشترک و سفر هیات‌های تجاری بی‌معنی است.

عسکراولادی این نکته نیز اشاره کرد: اگر هیات‌های اروپایی قصدشان افزایش مبادلات تجاری با ایران است بهتر است در گام اول تحریم‌های اتحادیه اروپا را لغو کنند چرا که جای سوال است که چرا با وجود سفر این هیات‌ها هنوز تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو شده است.  

**تمام فساد های ناشی از دولتی بودن اقتصاد است

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از سهم زیاد دولت در اقتصاد گفت: بعد از انقلاب همه یازده دولت روی کار آمده وعده داده‌اند تا سه بخش خصوصی را در اقتصاد به بیش از 50 درصد برسانند در حالی که در شرایط کنونی سهم بخش خصوصی تنها 20 درصد است.

وی گفت: تمام فسادها و گرانی‌ها ناشی از اقتصاد دولتی است و در شرایط کنونی تمام پالایشگاه‌ها و شهرداری ها و شرکت های بزرگ در دست دولت است و تنها  زیره وپسته و امثال آن به بخش خصوصی رسیده است.

عسکراولادی تصریح کرد: در شرایط کنونی تعداد ورشکستگی‌های نامریی و عدم پرداخت‌ها و همچنین چک‌های برگشتی افزایش یافته است و با توجه به اینکه در سال نیازمند 1.5 میلیون شغل هستیم اگر نصف این نیاز تامین نشود  برنامه ششم بر باد می‌رود.

وی ادامه داد: بزرگترین دغدغه برنامه ششم اشتغال است و رونق اشتغال در گرو کوچک کردن دولت است و با توجه به اینکه من پساتحریم را تا بهار آینده نمی‌بینم اگر دولت کوچک نشود زمستان سختی را برای اقتصاد در پیش خواهیم داشت.

۲۲ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۱۲
تعداد بازدید : ۶۴۵