نقش اساسی پتروشیمی و فرآورده های نفتی در آینده روابط تهران- مسکو

نقش اساسی پتروشیمی و فرآورده های نفتی در آینده روابط تهران- مسکو
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: پتروشیمی و فرآورده های نفتی به عنوان یکی از عوامل همکاری تهران و مسکو می تواند نقش اساسی داشته باشد.

 

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، مسعود خوانساری عصر امروز (شنبه، ٢١ شهریورماه) در همایش آشنایی متقابل با فرصتهای بازرگانی وسرمایه گذاری ایران، روسیه و جمهوریهای آسیای میانه (کشورهای استقلال یافته از  اتحاد جماهیر شوروی سابق)، در هتل پارسیان اوین، اظهار داشت: شرایط پساتحریم مناسبات ایران و روسیه را در عرصه جدیدی قرار داده است و انتظار می رود دو کشور از ظرفیتهای موجود استفاده بیشتری کنند.

وی گفت: لازم است در زمینه موانع و مشکلات موجود بر سر راه توسعه مناسبات، آسیب شناسی دقیقی به عمل آید تا شاهد روند روبه رشد مبادلات تجاری ایران و روسیه باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران یادآور شد: ایران و روسیه با وجود پیشینه مناسبات تجاری، هیچگاه به عنوان دو شریک راهبردی با یکدیگر همکاری نداشتنه اند و مسائل سیاسی بیشتر بر روابط دو کشور سایه انداخته بود.

خوانساری اضافه کرد: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مناسبات تجاری خود رویکرد همکاریهای تجاری را معطوف به چین کرده است، اما ما هیچگاه نتوانستیم از روسیه به خوبی استفاده کنیم.

وی خواستار فعال سازی کریدور شمال جنوب (از هند به روسیه)شد که در دولتهای نهم و دهم که موافقت نامه آن در سال ٨١ امضا شده بود مورد توجه جدی قرار نگرفت و اکنون انتظار می رود این موافقت نامه فعال شود.

به گفته خوانساری، در بخش ریلی نیاز به سرمایه گذاری لازم داریم که این امر می تواند نقشی بسزا در کاهش هزینه حمل و نقل و صادرات میان ایران ور روسیه به دنبال داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بهره گیری از دریای خزر به منظور حمل دریایی و فعال سازی آن را مهم خواند و گفت: سرمایه گذاری در این زمینه می تواند به سود ایران و روسیه باشد.

وی اضافه کرد: گسترش مبادلات اقتصادی ایران و روسیه با بهره گیری از خطوط هوایی می تواند حجم مبادلات تجاری را افزایش دهد و امروز با وجود آن که با بندر آستاراخان مبادلات تجاری صورت می گیرد تاکنون پرواز مستقیم به این منطقه دایر نشده است.

خوانساری از پتروشیمی و فرآورده های نفتی به عنوان یکی از فاکتورهای همکاری تهران و مسکو که می تواند نقش اساسی داشته باشد نام برد و افزود: می توانیم با برطرف ساختن اختلافها به تفاهمهای جدیدی دست یابیم و از موقعیت مناسب خود بهره گیری لازم را به عمل آوریم.

همایش  آشنایی متقابل با فرصتهای بازرگانی وسرمایه گذاری ایران، روسیه و جمهوریهای آسیای میانه شامگاه شنبه به کار خود پایان خواهد داد.

 

۲۲ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۱۶
تعداد بازدید : ۶۶۸